Auto

Test Auto ZF: Duster 4x4, sau cum reuşeşte Dacia să cucerească piaţa SUV-urilor

Test Auto ZF: Duster 4x4, sau cum reuşeşte Dacia să cucerească piaţa SUV-urilor
03.08.2010, 12:07 281

Am parcurs peste 600 km la volanul noului Duster, pe drumurinaţionale, judeţene, pe off-road, macadam şi chiar am traversat unrâu la bordul SUV-ului autohton pentru a testa performanţeleSUV-ului.

Concluzia? Duster este cel mai surprinzător şi cel maiperformant model produs până în prezent la uzina din Mioveni. Şi înacelaşi timp, şi cel mai scump - modelul testat, echipat cudieselul de 1,5 litri dCi 110 CP Euro 5, sistem de tracţiuneintegrală (preluat de la Nissan), pachet Look (cu jante din aliajde 16 inchi, oglinzi retrovizoare, scut, bare de pavilionlongitudinale cu aspect de crom satinat şi geamuri cu tentă înspate) şi pachet Piele (tapiţerie din piele, volan şi schimbătorîmbrăcate în piele) duc preţul maşinii la aproape 18.400 de euro,cu TVA de 24% inclus - preţ de neconceput pentru un automobil Daciaîn urmă cu câţiva ani, când se discuta despre "maşina de 5.000 deeuro".

Duster are însă şi minusuri. Avem aceleaşi plastice tari lainterior, care puteau fi totuşi îmbunătăţite având în vedere căSUV-ul poate dispune şi de tapiţerie din piele. Claxonul este încontinuare amplasat pe maneta semnalizatorului şi nu pe volan, iarprelata care acoperă portbagajul nu dispune de resort cu arc caresă o tragă automat înapoi, ci are două poziţii în care poate fipusă. Aceste "minusuri" nu reprezintă însă probleme "majore" cidoar detalii care pot fi acceptate fără dificultaţi prea mari. Pede altă parte, tot la acest capitol ar trebui să menţionămcomputerul de bord şi indicatorul pentru nivelul combustibiluluidin rezervor - în prima fază acesta coboară foarte greu, iar odatăce a trecut de jumătate, declinul se face mult mai rapid.

Cu toate că discutăm de un SUV cu o gardă la sol de peste 20 cm,Duster oferă cea mai bună ţinută de drum din toate modelele dingama Dacia. Este confortabilă atât la un drum lung pe asfalt, câtşi la rularea pe macadam. Iar atunci când trebuie străbătut unsector de drum mai dificil (cum ar fi traversarea unui râu, sau unoff-road cu dificultate peste medie), se blochează diferenţialulcentral (în modul 4x4 Lock, în care puterea este repartizată în modegal între roţile faţă şi spate) iar treapta întâi joacă şi rolulde reductor.
Cu toate că acelaşi ansamblu motor - cutie de viteze cu şase trepteîl întâlnim şi pe modele Renault, cum ar fi Fluence sau Megane, peDuster cutia este total diferită. Primele patru trepte sunt scurte,iar la 70 km/h deja se poate rula uşor în treapta a şasea.
Poziţia la volan este înaltă iar vizibilitatea este bună. Am fipreferat un volan reglabil şi pe adâncime, nu doar pe înalţime, darnu reprezintă neapărat un minus.
Interiorul este aproape integral preluat de la Sandero şi Logan -elementele de noutate fiind martorul pentru centurile e siguranţă,satelitul de comandă pentru sistemul audio amplasat în spatelevolanului, finisarea maro închis de pe consola centrală şi nu înultimul rând comanda sistemului de tracţiune integrală. În ceea cepriveşte spaţiul interior, toţi pasagerii dispun de suficient locpentru a nu simţi niciun disconfort nici măcar atunci când sepleacă într-un drum de mai multe sute de kilometri. În plus, Dusterdispune de un portbagaj de 475 de litri, suficient de încăpător şicu un acces foarte bun.
Pe de altă parte, maşin are un uşor caracter subvirator, iar atuncicând se atacă "mai sportiv" un viraj, imediat roţile încep să"scârţâie". În ceea ce priveşte direcţia, aceasta oferă un feelinguşor greoi, dar care nu incomodează.
Tot în ceea ce priveşte comportamentul rutier, trebuie să subliniemfaptul că un Duster 4x4 are o greutate de sub 1,3 tone, adică ovaloare similară cu cea a unui model de clasă mică - ceea cecontribuie la senzaţia că se conduce o maşină mai puternică decâtîn realitate.

Pentru cei ce doresc un SUV 4x4, care să poată parcurge unoff-road cu dificultate peste medie, confortabil, spaţios şi caretotuşi să poată fi achiziţionat nou la mai puţin de 20.000 de euro,Duster este cea mai înţeleaptă alegere. Are o serie de minusuri,dar acestea pot fi trecute cu vederea după ce se analizeazăcosturile de întreţinere şi de achiziţie. În plus, nu trebuie săignorăm nici faptul că maşina poate fi echipată şi cu sistemelectronic de control al stabilităţii (ESP) care contribuie lacreşterea gradului de siguranţă.
În ceea ce priveşte rezultatele, Duster a dublat deja segmentulSUV-urilor în România, în lunile mai şi iunie vânzările acestuiafiind mai mari decât cele cumulate ale celorlalte SUV-uri, iar înFranţa, în acelaşi interval a reuşit să se apropie la aproape 1.000de unităţi de vânzările lui VW Tiguan la şase luni şi probabil vadeveni cel mai bine vândut model de teren şi pe piaţa franceză pânăla finele acestui an.


Planul de revizii pentru Duster

Dacia Duster
1.5 dCi 110 CP 4x4
Revizie Preţ EUR (cu TVA 24%)
15.000 km 79
30.000 km 149
45.000 km 79
60.000 km 170
75.000 km 79
90.000 km 455
Total 1.012

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO