Auto

Test Auto ZF: Ford Fiesta Vignale 1,5TDCi – Premium “concentrat”

Vedeţi cum arată Ford Fiesta Vignale 1,5TDCi – Premium “concentrat”. Galerie FOTO

Vedeţi cum arată Ford Fiesta Vignale 1,5TDCi – Premium “concentrat”. Galerie FOTO

Autor: Bogdan Alecu

25.04.2018, 13:07 794

Odată cu cea de-a şaptea generaţie, Ford a decis să extindă gama Fiesta, iar dincolo de modelul „obşnuit” alături de ST, acum gama include Trend, Titanium,ST Line, Active şi Vignale, model ce doreşte a aduce elemente şi „feeling” premium în clasa mică „de volum”.

Linia Vignale a fost implementată pe modelele mari ale Ford precum Edge, S-Max, Kuga şi Mondeo, iar odată cu lansarea de noi generaţii a venit şi pe Fiesta, iar acum şi pe Focus.

În acest moment, Fiesta Vignale este unul dintre cele mai scumpe versiuni ale modelului de clasă mică de la Ford ce pot fi achiziţionate în România, cu un preţ de listă ce pleacă de la 21.250 de euro cu TVA pentru versiunea cu motor diesel de 1,5 litri TDCi şi 120 CP.

Pe măsură ce oraşele au devenit tot mai aglomerate, locurile de parcare mai mici şi mai puţine, şi conceptul de premium suferă schimbări. Ani şi zeci de ani la rândul când spuneai „premium” spuneai „mare”, motiv pentru care constructorii din acet segment s-au ferit de a lansa maşini mici. Cu toate acestea, BMW, Audi, Mercedes-Benz, Alfa Romeo, Volvo şi alţii, toţi au lansat modele tot mai mici pentru a atrage clienţii ce utilizează maşina cu precădere în mediul urban. Degeaba maşina este confortabilă şi spaţioasă dacă atunci când o parchezi la mall te chinui să intri şi să ieşi din ea. Şi momentan doar maşini precum BMW Seria 6, Seria 7 şi Audi A8 oferă posibilitatea de a fi parcate din exteriorul maşinii.

Tocmai de aceea vedem Audi A1, gama MINI tot mai extinsă, accentul pe care Mercedes-Benz îl pune pe modelele sale de dimensiuni mai reduse. Totodată, trebuie amintit că dacă în trecut singurul cost suplimentar dintre o maşină mare şi una mică era costul cu tabla şi fierul, în prezent cele mai mari costuri sunt legate de sisteme, siguranţă şi confort, mult mai costisitoare decât cele legate de materialele de bază, motiv pentru care vedem maşini mici, la preţuri chiar şi de 40.000 – 50.000 de euro.

Tocmai pentru că este mai îngustă (fără a oferi vreo senzaţie de claustrofobie la interior însă), Fiesta îţi oferă mai mult confort în astfel de situaţii. Mai mult, Fiesta vine cu sistemul Door Edge Protector, lansat în 2011 pe generaţia anterioară a lui Focus. Pe scurt, sistemul reprezintă un tampon cauciucat poziţionat în interiorul portierei şi care iese automat din aceasta atunci când este se deschide. Mai ales în parcările strâmte, acest sistem nu numai că protejează atât maşina în cauză cât şi pe celelalte deoarece marginea portierei nu se zgârie. Astfel, atunci când deschizi portiera eşti mult mai liniştit ştiind că nu vei zgâria din greşeală maşina personală sau pe cea de lângă.

În ceea ce priveşte designul, linia Vignale se face remarcată încă de la distanţă - în primul rând prin logoul Vignale, prin elementele cromate şi mai ales prin grila cromată a radiatorului. Desigur, aici trebuie amintite şi jantele cromate de 18 inchi care scot şi mai bine maşina în evidenţă, iar pachetul este completat în acest caz de o vopsea specială ce costă 650 de euro.

Atunci când este vorba de noua Fiesta, în discuţie trebuie adus subiectul legat de tehnologie. În premieră, Fiesta vine cu tempomat adaptiv ce permite menţinerea distanţei faţă de maşina din faţă. Lista este completată de Lane Assist, sistem de asistenţă la frânarea de urgenţă şi de alertă în cazul în care sistemul detectează un impact iminent, sistem de parcare automată şi sistem de recunoaştere a semnelor de circulaţie. Cum era de aşteptat, Fiesta a primit cinci stele din cinci la testele EuroNCAP, fiind astfel una dintre cele mai sigure maşini de pe piaţă.

La interior cea mai importantă apariţie o reprezintă sistemul Sync3 cu un display de 8 inchi (există şi o versiune de 6,5 inchi). Sistemul este fără îndoială unul dintre cele mai bune de pe piaţă şi se apropie foarte mult de ce oferă constructorii premium.

Sync 3 vine cu o interfaţă uşor de utilizat, care răspunde foarte repede şi un display luminos şi uşor de citit în aproape orice condiţii. Mai mult, vine inclusiv cu Apple CarPlay cât şi cu Android Auto. Astfel puteţi utiliza Waze direct pe displayul maşinii, spre exemplu. De asemenea, puteţi accesa aplicaţia AccuWeather tot din Sync3. În cazul utilizatorilor de Android utilizarea poate fi problematică deoarece Android Auto nu este disponibil oficial în România, însă există posibilitatea de a „ocoli” acest lucru, instalând aplicaţia atunci când călătoriţi în altă ţară. De asemenea, trebuie utilizat cablul original al telefonului. Dar odată setat, veţi avea acces la Waze şi inclusiv la Facebook Messenger.

Odată cu sistemul de infotainment, trebuie amintit şi sistemul sistem audio de înaltă fidelitate Bang&Olufsen Play, cu 8 difuzoare, o putere de 675W. Tot aici trebuie precizat că maşina poate veni şi cu o cameră video pentru marşarier, alături de senzori de parcare faţă/spate, elemente ce uşurează extrem de mult manevrele de parcare în spaţii stâmte.

Dincolo de echiparea Vignale, contra sumei de 350 de euro maşina poate veni cu scaune încălzite, volan încălzit şi parbriz încălzit. De amintit faptul că la multe mărci cu această sumă abia se poate comanda doar sistemul de încălzire a scaunelor. De apreciat că sistemul de încălzire a scaunelor este unul performant, cu trei trepte, care încălzeşte uniform şi exact cât trebuie. Volanul încălzit este de asemenea foarte util iarna, în timp ce parbrizul cu rezistenţe îşi arată utilitatea când în urma unei „freezing rain” veţi putea pleca de pe loc în doar câteva secunde, nu zeci de minute cât ar dura dezgheţarea parbrizului pe metoda „tradiţională”.

Tot ca element specific Ford trebuie menţionat sistemul My Key – cheia de rezervă permite limitarea anumitor caracteristici ale maşinii pentru când împrumutaţi maşina.

Interiorul Vignale vine cu schimbări importante faţă de cel clasic. Se remarcă planşa de bord îmbrăcată în piele şi care beneficiază de cusături în contraste. Tapiţeria din piele de asemenea vine cu o cusătură şi un model special, iar volanul oferă impresia unuia dintr-un segment premium datorită calităţii materialelor utilizate. De asemenea, şi pe portiere avem inserţii de piele fină, însă aici trebuie menţiona că în continuare uşa dispune de plastic tare în partea superioară. În acest caz, se poate spune că Vignale concurează puternic cu un MINI, prin prisma materialelor utilizate la interior. În ceea ce priveşte comenzile, acestea sunt la îndemână şi uşor de utilizat, iar atunci când se umblă la setările sistemului de climatizare, acestea sunt afişate inclusiv pe displayul mare al sistemului Sync3.

Spaţii de depozitare sunt, fie ca vorbim de cele din portieră, sau cele de pe consola dintre scaune, unde se pot depozita atât pahare cât şi telefonul, la baza consolei centrale care ar inclusiv o suprafaţă cauciucată pentru o mai bună aderenţă.

La interior trebuie subliniat faptul că planşa de bord a fost special desenată pentru a maximiza spaţiul. Spre exemplu, dacă în locul dreapta spate este amplasat un scaun de copil rear-facing, fixat pe Isofix şi care dispune inclusiv de picior de sprijin, în faţă poate lua loc o persoană are are 1,8 metri înălţime. Nu multe sunt aceste modele, mai ales în clasa mică sau chiar compactă. În lipsa scaunului de copil, pe locurile spate pot călători doi adulţi fără probleme, chiar şi la un drum mai lung. În ceea ce priveşte portbagajul, acesta are 292 de litri, ceva mai mic decât la principalii concurenţi, însă cu sistemul de a-l împărţi în două pe înălţime volumul poate fi majorat „artificial. Trebuie menţionat faptul că în cazul modelelor cu plafon panoramic nu se poate echipa maşina cu un portbagaj pe plafon.

În cazul de faţă, tot la calitatea interiorului se poate menţiona şi antifonarea de calitate a maşinii, iar zgomotul motorului diesel este puţin resimţit la interior.

Cu toate că Ford promovează puternic motorul de 1,0 litri Ecoboost produs la Craiova, americanii nu au uitat nici de noul 1,5 TDCi, cu toate că dieselurile au început să piardă teren în Europa. Pe de altă parte, 1,5 TDCi 120 CP este un motiv bun de a lua în continuare în calcul o motorizare pe motorină. Cuplul generos de 270 Nm disponibil de la 1.700 rpm oferă acceleraţii puternice, inclusiv în modul Eco, iar condusul devine o adevărată placere. Resurse de la turaţii joase, acceleraţii bune şi consum redus. Propulsorul este cuplat la o cutie de viteze cu şase trepte, unde primele sunt ceva mai scurte, iar a cincea şi a şasea puţin mai lungi pentru a permite obţinerea unui consum cât mai scăzut în afară.

În Bucureşti consumul automobilului a fost între 6 şi 7 litri/100 km, în funcţie de trafic şi stilul de condus adoptat. Cu un stil economic, este posibil chiar şi în Capitală un consum de sub 6 litri/100 km. În afară însă, consumul poate ajunge şi sub 4 litri/100 km fără niciun efort. Însă, trebuie menţionat că Fiesta se poate conduce întocmai precum o maşină mai mare, oferind stabilitate şi încredere celui de la volan. Acceleraţia de la 0 la 100 km/h se realizează în 9 secunde, valoare respectabilă pentru segmentul său.

În ceea ce priveşte ţinută de drum, Fiesta a demonstrat preocuparea celor de la Ford pentru a oferi un caracter dinamic. Suspensia este exact cât trebuie de confortabilă, în ciuda jantelor de 18 inchi şi anvelopelor cu talon îngust. Desigur, având în vedere jantele trebuie avut grijă la gropi şi borduri pentru a nu le zgâria.

Preţul de listă al automobilului testat ajunge la 25.200 de euro cu TVA, având în vedere versiunea Vignale şi echipamentele adăugate. Pe de altă parte, preţul exact de achiziţie trebuie verificat la dealer. Raportat la concurenţă, fie că este vorba de Audi A1 sau MINI, Fiesta Vignale pare a fi un concurent important.

Foto: Mihai Dăscălescu

Explicatie foto: Şedinţa foto a fost organizată în cadrul proiectului de birouri Aviatorilor 8, la Vila Oromolu

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO