Auto

Test Auto ZF: Noul Audi Q7 3,0 TFSI, relansarea unui simbol

Audi Q7

Audi Q7

Autor: Bogdan Alecu, Drive Test

26.05.2015, 13:51 1925

Audi Q7 din prima generaţie, prezentat în România în premieră în cadrul penultimei ediţii a Salonului Auto Internaţional de la Bucureşti (SIAB) a fost în ultimii zece ani unul dintre cele mai bine vândute SUV-uri premium de pe piaţa locală, dar şI unele dintre cele mai scumpe şi bine accesorizate, pe măsură ce clienţii comandau modele de peste 100.000 de euro.

La zece ani de la prezentarea primei generaţii, constructorul din Ingolstadt vine cu cea de-a doua generaţie, care are de înfruntat deja cea de-a treia generaţie a lui BMW X5, Mercedes-Benz ML lansat în 2012, alături de GL şi noile SUV-uri de la Range Rover.

La prima vedere noua generaţie a păstrat imaginea impozantă a primului model. SUV-ul are în continuare peste cinci metri lungime (5,05 m – cu 37 mm mai puţin), 1,97 m lăţime (-15 mm)şI 1,74 m înălţime. De asemenea, şi ampatamentul s-a redus cu 3 mm la 2,99 metri. În ciuda acestor “tăieri”, interiorul este mai spaţios, pornind cu spaţiul suplimentar de peste 41 mm pentru cap în cazul locurilor din faţă şi 23 pentru cele din spate. Astfel, dacă la exterior dimensiunile par în continuare similare, la interior progresul este semnificativ.

Oficialii mărcii descriu noul Q7 ca fiind un “Superman” al SUV-urilor. Explicaţia? Dacă linia laterală este a unui automobil sobru, de business, de zi cu zi, aşa cum era şI Clark Kent, iar când situaţia o cere se transformă într-un SUV serios, care poate rula fără probleme în off-road datorită suspensiei pneumatice care înalţă maşina, iar imaginea este întărită de noua grilă a radiatorului ce lansează noua imagine a mărcii.

Fără nicio îndoială cele mai mare transformare a fost realizată la interior ce se încadrează acum în linia noilor modele Audi. Q7 dispune acum de un display de mari dimensiuni deasupra consolei centrale, display retractabil de 8,3 inchi (7 inchi standard) ce poate fi “ascuns” dar şi de un Audi Virtual Cockpit, un display de 12,3 inchi  ce inlocuieşte ceasurile de bord. Acesta este disponibil ca opţiona şi este similar cu cel de pe noul TT. Cu ajutorul butonului View de pe volan şoferul poate selecta modul de  afişare a datelor, de la două ceasuri mari de bord pentru turometru şi vitezometru la două ceasuri mici alături de mai multe informaţii legate de computerul de bord sau afişarea hărţii sistemului de navigaţie. În plus, maşina dispune şi de un head-up display similar celui de pe modelele BMW ce afişează limita de viteză/ ultimul semn rutier, viteza de deplasare şi instrucţiunile sistemului de navigaţie. Spre deosebire de ceilalţi constructori, Audi utilizează direct hărţile Google Maps ce sunt actualizate în timp real cu ajutorul conexiunii de date (4G, în funcţie de acoperire) printr-un SIM GSM, conexiunece poate fi accesatăprintr-un hotspot WiFi şi de pasagerii automobilului.

Sistemul MMI este fără îndoială unul dintre cele mai performante sisteme multimedia disponibile în momentul de faţă, acesta având posibilitatea inclusiv de a accesa smartphoneul prin conexiunea pe cablu, fie că este unul cu sistem de operare Android (prin Android Auto) sau iOS de la Apple.

În ceea ce priveşte confortul, scaunele noului Q7 pot dispune de perne de aer cu funcţie de masaj, funcţie încălzire şi ventilaţie, funcţii foarte utile, mai ales la drumuri lungi.

Q7 preia şi linia interioarelor grupului cu guri de ventilaţie dispuse pe întreaga lungime a bordului, idee ce aminteşte de soluţia găsită şi pe noul Passat. La interior iluminarea se realizează exclusiv cu ajutorul LED-urilor, iar acestea spre exemplu, au şi rol de avertizare, cum este cazul celor de pe portierele spate ce atenţionează pasagerii dacă vine o maşină din spate atunci când vor să deschidă uşa.

Materialele utilizate în noul Q7 sunt cum era de aşteptat de cea mai bună calitate, iar plasticul este rar utilizat, cele mai multe suprafeţe fiind acoperite cu piele, lemn sau aluminiu.

Dar Q7 nu este doar un SUV premium, ci şi unul de familie, care vine cu şapte locuri şi un sistem îmbunatăţit de acces la locurile de pe cel de-al treilea rând. În modul cu şapte locuri portbagajul are 295 de litri, care creşte la 770 de litri în modul cu cinci locuri (890 de litri în cazul în care maşina nu dispune de cel de-al treilea rând) şi la aproape 2.100 de litri în cazul în care este rabatată şI bancheta spate. Hayonul portbagajului poate fi deschis prin amplasarea unui picior sub partea din spate, soluţie deja întâlnită la multe SUV-uri şI breakuri.

Tot la capitolul sisteme de asistenţă trebuie menţionat cel care opreţte maşina atunci când şoferul vrea să vireze stânga fără să se asigure, iar din sens opus vine un alt automobil, cel de oprire automată (la viteze de cel mult 40 km/h) în cazul în care sistemul detecteaza un pieton sau biciclist şI cel de parcare automată. Acesta din urmă este probabil singurul minus al lui Q7 – dacă pe BMW X5 este disponibil un sistem care parchează complet automat maşina, şoferul apăsând un singur buton, în Q7 sistemul controlează doar direcţia, acceleraţia, frânarea şI schimbarea din marşarier în treapta întâi fiind efectuate de către cel de la volan. 

Lista sistemelor hi-tech este completată de un sistem ce menţine maşina pe banda de rulare până la viteze de 60 km/h, astfel încât în ambuteiaje pe autostradă  maşina devine una autonomă, tempomat adaptiv şi  sistem night vision.

Secretul noului Q7 nu stă numai în tehnică şi sisteme, ci în noua platformă tehnică MLB Evo ce a permis reducerea greutăţii cu nu mai puţin de 325 kg datorită utilizării aluminiului. Acest lucru alături de îmbunatăţirea coeficientului aerodinamic care a scăzut la un Cx de 0,32 a permis reducerea consumului de carburant cu 28% în cazul motorizărilor pe benzină şI 23% în cazul celor diesel.

Din gama de motorizări în prima zi a testelor internaţionale am testat motorul pe benzină de 3,0 TFSI de 333 CP ce accelerează de la 0 la 100 km/h în 6,1 secunde şI care poate rula cu până la 250 km/h. Acesta are un cuplu motor maxim de 440 Nm şI un consum mediu de 7,7 litri/100 km aferent unor emisii de dioxid de carbon de 179 g/km. Cutia de viteze este una cu opt trepte realizată de ZF, unul dintre cei mai cunoscuţI producători de transmisii la nivel mondial.  Motorul pe benzină este şI printre cele mai plăcute surprize din gamă. Dacă de la diesel era de aşteptat să fie economic şI cu performanşe dinamice bune datorită cuplului motor disponibil de la turaţii joase, benzina vine cu aceleaşI avantaje şi plusează cu un rafinament superior. La drum lin motorul abia se aude datorită antifonării foarte bune (realizată şi cu ajutorul unor geamuri duble), iar când este apăsată pedala de acceleraţie acesta oferă un sunet inconfundabil de motor sport.

Temperamentul maşinii poate fi controlat cu ajutorul Audi Drive Select între nu mai puţin de şapte moduri  –Efficiency, Dynamic, Comfort, Individual, All-Road şI Lift Off-road, ultimul fiind disponibil până la viteze de 30 km/h în condişiile în care caroseria este înălţată de suspensia pneumatică. În modul Dynamic Q7 este foarte plăcut la condus, cu un răspuns prompt la apăsarea pedalei de acceleraţie, la direcţia întârită şisuspensia care îmbină foarte bine sportivitatea cu confortul oferit pasagerilor. În modul Comfort SUV-ul se transformă într-o limuzină confortabilăcare pluteşte peste denivelări, iar orice reacţie este atent calculată.

Ce înseamnă în materie de consum? Valoarea maximă atinsăpe drumuri de munte în modul Dynamic a fost de 12 litri/100 km, ce a coborât spre 8 litri/100 km atunci când drumul a devenit unul drept, semnificativ mai puţin decât în cazul generaţiei anterioare. Astfel, motorizarea pe benzină poate fi o alternativă pentru cei ce doresct atât un consum rezonabil de mic, cât şi un rafinament îmbunatăţit.

Noul Q7 poate fi deja comandat în România, cu preşuri pornind de la 65.500 de euro cu TVA pentru dieselul 3,0 TDI 272 CP şi de 67.499 de euro cu TVA pentru 3,0 TFSI de 333 CP, primele modele fiind aşteptate în vara acestui an. Cu toate opţionalele, maşina poate ajunge rapid la peste 100.000 de euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO