Auto

Vânzările de vehicule au crescut cu peste 17% în primul semestru, cele de autoturisme – cu peste 21%

Vânzările de vehicule au crescut cu peste 17% în...

Autor: Dan Straut

19.07.2017, 15:43 1038

„Pe plan european, asistăm la o temperare a ritmului de creştere a vânzărilor de autoturisme noi. Astfel, în primele 6 luni din 2017, remarcăm o creştere generală de +4,7%. Cele mai mari pieţe (care împreună acoperă cca. 3/4 din totalul statelor membre UE), cu excepţia Marii Britanii (-1,3%), sunt, în continuare, în teritoriul pozitiv, înregistrând după primele 6 luni următoarele evoluţii: Franţa +3%, Germania +3,1%, Italia +8,9%, Spania +7,1%”, se arată într-un comunicat al APIA.

În România, vânzările de autoturisme realizate în primele şase luni din 2017 au fost, ca şi în anii precedenţi, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 66% (cu 34% persoane fizice).

„Comparativ cu primele 6 luni din 2016, este de remarcat faptul că au crescut atât ponderea, cât şi volumul achiziţiilor

realizate de către persoane fizice (ponderea, de la 21% la 34%, iar volumul, cu 95%). Aceste cifre ne arată, de fapt, detaşarea tot mai mare a persoanelor fizice de Programul Rabla, care, astfel, începe să-şi reducă efectul de aşteptare pe care l-a generat în ultimii ani în piaţă”, arată APIA.

În ceea ce priveşte autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), „se observă faptul că, în primele şase luni din 2017, au fost înmatriculate peste 253.300 de unităţi

(cca. 84% din volumul înregistrat pe întreg anul 2016), adică de 5,6 ori mai multe decât cele noi”. Această situaţie se datorează, după cum APIA a şi semnalat încă de anul trecut,

eliminării de la 1 februarie a timbrului de mediu. „Ceea ce este şi mai grav însă, este faptul că s-a triplat numărul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate

(Normele Euro3 si Euro2), respectiv de la cca. 35.710 unităţi în 2016 la cca. 103.607 unităţi în 2017.

Potrivit APIA, Ford România şi Roman SA au totalizat, în primele şase luni, 28.970 de unităţi, în creştere cu 24% faţă

de aceeaşi perioadă a anului trecut, marea lor majoritate (28.925 de unităţi) fiind exportate (+24%).

În luna iunie 2017 s-au livrat cu 21,4% mai multe autovehicule decât în luna mai, fapt ce face ca, pe ansamblul primelor şase luni, să se ajungă la un total de 71.603 unităţi, cu

17,1% mai mult decât în primele şase luni din 2016.

Autoturismele, care reprezintă 82% din totalul livrărilor realizate în aceste şase luni din 2017 (58.967 de unităţi), înregistrează o creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului 2016 de 21,7%, iar vehiculele comerciale (marfă şi persoane), o scădere de 0,5%.

Topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 19.696 de unităţi, urmată de Volkswagen, cu 7.366 de unităţi, Renault 5.492 de unităţi, Ford cu 5.332 de unităţi şi Skoda 5.233 de unităţi.

La autoturisme, în funcţie de volumele livrate, topul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 18.026 de unităţi (30,6% cotă de piaţă, pe un volum în creştere cu 27,2% faţă de 2016), urmată de Volkswagen cu 6.501 unităţi (11% cotă de piaţă, volume în creştere cu 32,9% faţă de 2016), apoi Skoda 5.233 de unităţi (8,9% din total piaţă, volume în creştere cu 8,4%), Renault 4.607 unităţi (7,8% cotă de piaţă, volume mai mari cu 19,0%), Ford 3.694 de unităţi (6,3% din total piaţă, volume în creştere cu 26,8%) şi Opel cu 2.612 unităţi (4,4% din total piaţă, volume mai mari cu 31,6%).

Pe modele, cu cele 7.179 de unităţi vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele şase luni din 2017, urmat de Dacia Sandero cu 4.555 de unităţi, Dacia Duster

3.402 unităţi, Skoda Octavia 2.227 de unităţi şi Renault Clio, 1.767 de unităţi.

„Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluţie mixtă, majoritatea segmentelor înregistrând creşteri, unele chiar importante (Clasa E +51,9%, SUV +35,4%, Clasa B +24,2%, Clasa C +22,7%, Clasa F +13,8%, Sport +11,1% şi Clasa A +3,5%) iar altele, scăderi, unele semnificative (MPV -31,3% şi Clasa D -6,4%)”, notează APIA.

În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină încep să domine piaţa, cu o pondere de 50,4%, în creştere cu 3 puncte procentuale comparativ cu ponderea pe care o aveau după primele 6 luni din anul trecut (47,4%). „În ceea ce priveşte gradul de penetrare în piaţă al celor două categorii, remarcăm faptul că în cazul livrărilor de autoturisme cu motoare pe benzină, 5 mărci şi respectiv 9 modele dintre

primele 10 mărci / modele, cele mai vândute au o pondere peste această medie (50,4%), în timp ce la motorizările diesel, 8 din primele 10 mărci / modele au o pondere peste cea a

acestei categorii (48%)”, mai arată APIA.

În ceea ce priveşte autoturismele „verzi“ (electrice şi hibride), acestea au ajuns la o pondere de 1,7% din totalul livrărilor realizate în primele şase luni ale lui 2017. Chiar dacă volumele sunt foarte mici, creşterile sunt importante (practic s-au triplat, atât cele electrice +197,1%, cât şi cele hibride +194,6%) şi arată faptul că există un potenţial important de creştere al acestei categorii de autoturisme care, stimulată corespunzător (aşa cum este astăzi), va realiza volume importante şi va contribui, astfel, la reducerea poluării generate de traficul auto.

În funcţie de culoarea preferată, alb şi gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând 31,1% şi respectiv, 25,3% din totalul preferinţelor. Urmează albastru cu 14,1% şi

negru cu 10,1%.

O altă analiză de interes este şi evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4). Datele APIA arată că acestea reprezintă 21,6% din totalul livrărilor realizate în primele 6 luni din 2017, pe un volum total de 12.755 de unităţi, în creştere cu 26,8% faţă de 2016.

În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: 28,4% sunt de provenienţă autohtonă, 22,4% sunt fabricate în Germania, 11,1% sunt din Cehia, 8% din Spania şi 7,6% din Turcia.

„În acest context, comparativ cu anul 2016, livrările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut în anul 2017 cu 28,5%, în timp ce creşterea autoturismelor din import este mai mică, respectiv 19,2%”, mai arată datele APIA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO