Vrem să trecem munţii cu autostrada în patru ani, dar după un an şi o lună lucrările la o centură ocolitoare de 3 km la câmpie au avansat cu numai 14%

21 aug 2017 Autor: Bogdan Alecu

Lucrările la centura ocolitoare de la Mihăileşti, Giurgiu de pe Drumul Naţional 6 care face legătura între Bucureşti-Alexandria-Craiova, sunt la un stadiu fizic de 14%, cu toate că, cel puţin oficial, lucrările au început la 26 iulie 2016 şi ar fi trebuit finalizate la finalul lunii iulie din acest an, potrivit datelor Companiei Naţionale a Administrării Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

În realitate însă, muncitorii nu au fost prezenţi pe şantier în acest interval de timp, motiv pentru care cei 14% de realizare includ un morman de pământ şi două indicatoare cu lucrarea realizată pe fonduri europene în proporţie de 85%. Practic, un drum cu două benzi pe sens, la câmpie, care nu traversează niciun deal, râu, pârâu, lac sau vreun teren mlăştinos, ci doar teren agricol drept, pe care nu se contruieşte niciun pod, pasaj sub sau suprateran ci doar se amenajează două sensuri giratorii, lung de numai 3 kilometri a fost construit timp de un an de zile în proporţie de numai 14%.

În acelaşi context, compania de drumuri anunţa “cu surle şi trâmbiţe” că până în 2020 sau cel târziu 2021 va construi o autostradă de peste 150 km între Piteşti şi Sibiu, cel mai complex proiect de infrastructură realizat vreodată în România, timp în care un drum de 3 km pare o misiune imposibilă. Mai mult, centura de la Mihăileşti trebuia construită încă din 2011 însă constructorul de atunci a abandonat proiectul.

“Conform legislaţiei în vigoare, după realizarea Recepţiei la Terminarea Lucrărilor, Autoritatea Contractantă va emite un Document Constatator, care va demonstra modul în care Antreprenorul şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale. În funcţie de acesta, Antreprenorul va putea sau nu participa la viitoarele proceduri de achiziţie publică. Conform legislaţiei naţionale şi europene referitoare la achiziţiile publice, în vigoare, dreptul de a participa la procedurile de licitaţie, nu poate fi îngrădit. Beneficiarul are obligaţia de a emite Certificatul Constatator corespunzator îndeplinirii, de către Antreprenor, a obligaţiilor contractuale”, au spus reprezentanţii CNAIR. Astfel, deşi constructorul Copisa, compania care a câştigat licitaţia, poate participa în continuare la licitaţii, cu toate că nu a respectat niciun termen al lucrărilor şi a venit pe şantier aproape de termenul-limită al proiectului.

Pe de altă parte, având în vedere că drumul de 3 km este înscris în proiectul Master Planul General de Transport 2014 – 2020, nu există riscul pierderii finanţării. Practic, dacă într-o ţară europeană drumul putea fi realizat în câteva săptămâni, în România ar putea dura până la patru ani. Cea mai recentă estimare pentru finalizarea lucrărilor este sfârşitul acestui an, însă în condiţiile în care în România toamna plouă iar iarna ninge, pe fondul condiţiilor meteo cel mai probabil în cel mai bun caz lucrările vor fi gata în primăvara anului viitor.

Printre problemele întâmpinate de constructor o reprezintă şi prezenţa unor nuci pe traseul centurii, pomi de existenţa cărora se ştia încă din 2011, însă abia acum au fost aceştia idenficaţi.

“Existenţa nucilor s-a cunoscut încă de la momentul realizării Proiectului Tehnic. întârzierea a fost cauzată, în fapt, de multitudinea demersurilor ce trebuie întreprinse (întocmire cerere de eliberare Autorizaţie de defrişare, semnare contract prestări servicii de măsurare şi cubare material lemnos, plata taxelor aferente seviciilor, selecţie firmă autorizată tăiere material lemnos, etc.) în vederea tăierii nucilor, aceştia având un regim special prevăzut de Legea pomiculturii nr. 348/2003, republicată în 2008”, spun cei de la CNAIR.

 

 

 
Cuvinte cheie:
lucrari
, centura
, autostrada
, avansare
, munte
, bucuresti
, craiova
, drum
, companie
, administrare
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide