Autostrazi

Epopeea autostrăzii Comarnic-Braşov se prelungeşte, deşi guvernul se angajase să ia până mâine o decizie: "continuăm discuţiile până în aprilie"

Epopeea autostrăzii Comarnic-Braşov se prelungeşte,...

Autor: Andreea Neferu

14.02.2015, 16:30 1717

Termenul privind luarea unei decizii în cazul autostrăzii Comarnic-Braşov, pe care statul încearcă pentru a treia oară în ultimul deceniu să o construiască în concesiune, a fost prelungit până în aprilie, deşi premierul Victor Ponta şi ministrul transporturilor Ioan Rus au anunţat în urmă cu o lună că decizia privind soarta acestei şosele va fi comunicată pe 15 februarie (adică mâine).

"Am discutat cu consorţiul şi, în varianta în care vom reuşi să restructurăm proiectul şi să găsim un model financiar mai eficient în raport cu bugetul ţării, pe care să-l aducem într-o zonă în care pot participa şi alte instituţii financiare internaţionale (BEI, BERD, IFC – cu care Ministerul Transporturilor are programate discuţii pe această temă) si dacă vom avea şi o poziţie favorabilă şi din partea Eurostat, deci dacă găsim o astfel de variantă, care să fie acceptată de toată lumea, mergem mai departe. Daca nu, şi se menţin datele actuale, va trebui să găsim o altă construcţie a acestui proiect. Pe aceste coordonate ale restructurării proiectului continuăm până în luna aprilie discuţiile cu partenerii din consorţiul Vinci-Strabag-Aktor”, a declarat ministrul transporturilor Ioan Rus, intr-un comunicat de presa.
Statul trebuia să anunţe dacă va merge înainte cu a treia încercare de a construi în concesiune această autostradă, în contextul în care a anunţat de mai bine de un an cei trei investitori privaţi care ar trebui să construiască această şosea - francezii de la Vinci, austriecii de la Strabag şi grecii de la Aktor. Nici până acum nu este clar dacă contractul va fi semnat sau dacă finanţarea privată pentru realizarea acestui tronson va fi găsită. În total, autostrada va scoate din buzunarul statului român circa 8,5 mld. euro în perioada de 30 de ani de concesiune, potrivit modelului financiar prezentat de guvern in urma cu o luna.

Autostrada Comarnic-Braşov se află la a treia încercare de a fi construită în concesiune sau parteneriat public-privat în ultimul deceniu, celelalte două încercări, din 2003-2004, respective 2010, soldându-se cu un eşec. În fiecare din cele trei încercări de a construi autostrada Comarnic-Braşov, statul român i-a avut ca parteneri privaţi pe francezii de la Vinci, una dintre cele mai mari firme de construcţii din lume.

Indiferent dacă concesiunea va merge mai departe sau nu, problema acestei autostrăzi rămâne faptul că a fost întârziată cu mulţi ani. Numai în ultima încercare a statului de a o construi în concesiune, întârzierea este de peste un an, adică exact perioada care se întinde de la momentul în care au fost anunţaţi investitorii privaţi până în prezent.
 

Comarnic-Braşov apare în Master Planul General de Transport, documentul care stabileşte obiectivele de infrastructură de transport ale României până în 2030, ca fiind un tronson al autostrăzii Ploieşti-Comarnic-Braşov (105 kilometri), al cărei cost este estimat la 1,3 miliarde de euro. Totodată, în cea mai recentă variantă a Master Planului, această autostradă apare ca urmând a fi construită în parteneriat public-privat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO