Bănci și Asigurări

85% dintre bănci lasă rău-platnicii pe mâna recuperatorilor

Autor: Liviu Chiru

07.03.2011, 23:54 140

Majoritatea covârşitoare a băncilor aleg să externalizezeserviciile de recuperare a creanţelor de la clienţii care întârziecu plata ratelor şi chiar să vândă aceste credite, arată un studiula nivel regional al companiei de consultanţă Roland Berger.

"Primele etape de recuperare a crean­ţelor sunt gestionate încadrul băncii - numai 35% dintre bănci (33% în România) recurg sauintenţionează să recurgă la recuperatori de creanţe pentru acestsegment. În ceea ce priveşte recuperarea târzie însă, mai mult dedouă treimi dintre băncile din regiune (aproape 85% în România)externalizează cel puţin parţial", notează analiştii Roland Berger.

În condiţiile în care ponderea creditelor afectate de restanţe aurcat vertiginos în ultimii ani, băncile au fost nevoite să îşidezvolte departamentele de colectare, dar au apelat şi laserviciile companiilor specializate. Unele bănci au creat chiarsubsidiare specializate în gestionarea relaţiilor cu clienţiirău-platnici. Aproape o treime din creditele acordate de bănciînregistrau la sfârşitul lunii decembrie întârzieri la plataratelor de cel puţin 30 de zile. Potrivit studiului Roland Berger,83% dintre băncile locale au vândut sau intenţionează să vândăpachete de credite cu întârzieri mari la plata ratelor către firmespecializate în recuperarea creanţelor.

Pentru bancheri, aceasta este o cale de a-şi "curăţa" bilanţul,însă vânzarea creditelor cu probleme a devenit tot mai puţinatractivă din cauza scăderii preţurilor.

Dacă înainte de criză firmele specializate în recuperareacre­an­ţelor plăteau 30%-35% din valoarea contabilă pentru a preluacreditele cu probleme, preţul a coborât în prezent sub 10%.Răspândirea practicii legate de externalizarea serviciilor decolectare a adus şi nemul­ţumiri din partea clienţilor, care s-auplâns de practici abuzive. În primăvara trecută a apărut oiniţiativă parlamentară privind crearea unei legi prin care să fiereglementată activitatea de recuperare a crean­ţelor, însăproiectul nu s-a concretizat până în prezent. Autoritatea Naţionalăpentru Protecţia Consumatorilor nu a iniţiat până acum reglementăriîn acest domeniu.

Roland-Berger notează că băncile preferă să nu ajungă îninstanţă pentru colectarea creanţelor, în special din cauzaprocedurilor lungi şi a succesului limitat. Peste 50% dintre băncigestionează "in-house" procesele de recuperare pe calejuridică.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO