Aproape jumătate dintre antreprenorii români consideră că România mai are nevoie de aproximativ 10 ani pentru a dezvolta un mediu antreprenorial prietenos, potrivit unui studiu realizat de Raiffeisen Bank în cadrul proiectului „Arena Afacerilor”.
Antreprenorii români încep să caute mai multe metode de finanţare a afacerilor, inclusiv fonduri europene (21%), investitori strategici (3,5) şi ajutoare de stat sau programe guvernamentale (5%).
Principala metodă de finanţare a afacerilor rămâne creditul bancar, peste 55% dintre antreprenori susţinând că vor apela la credite în următoarele 12 luni. Comparatvi cu anul trecut, numărul antreprenorilor care se gândesc la finanţare prin credit bancar a scăzut cu 14%.
Antreprenorii români sunt în continuare reticenţi la finantarea prin piata de capital. Aceasta nu a fost votata ca opţiune de niciunul dintre antreprenorii care au participat în cadrul discuţiilor.
25% dintre antreprenorii participanti la sondaj se asteapta in acest an la o crestere intre 10% si 20% a cifrei lor de afaceri; cei mai optimisti antreprenori in privinta cresterii cifrei de afaceri sunt iesenii (91%), urmati de cei din Constanta si Cluj (86%), cei din Timisoara (83%) si din Pitesti (80%);
La capitolul „increderea in directia in care merge economia romaneasca”, 29% dintre antreprenori spun ca au încredere, în scădere accentuată faţă de 2015 (56%); peste 51% se declară „oarecum încrezători”, iar 18% nu cred că economia României merge în direcţia bună (anul trecut doar 4% se declarau neîncrezători). Cei mai optimişti în ceea ce priveşte evoluţia economică a României se dovedesc a fi antreprenorii din Cluj (37%), urmati indeaproape de cei din Timisoara (35%) – la fel ca in 2015. La polul opus se situeaza antreprenorii din Pitesti (12%).
33% dintre antreprenori consideră cel mai mare risc pentru afaceri in urmatoarele 6 luni este situatia economică şi politică din România, în timp ce de instabilitatea politică la nivel regional sau global sunt preocupati 27%. Volatilitatea pietelor de materii prime si a pietelor valutare a fost considerata de 22% dintre antreprenori riscul major, în timp ce 12% au mentionat situatia economica si politica din UE. Este demn de remarcat ca, pentru prima data, intre dificultatile mentionate de antreprenorii romani apare rectrutarea fortei e munca, educatia si formarea ei.