Mediafax.biz Exclusiv

Anul fuziunilor în asigurări: scăderea vânzărilor forţează consolidarea pieţei

Anul fuziunilor în asigurări: scăderea vânzărilor forţează consolidarea pieţei

Autor: Ciprian Botea

21.09.2011, 18:55 127

Generali ajunsese să deţină două companii locale în urma unui joint-venture creat împreună cu fondul de investiţii ceh PPF, acţionarul majoritar al Ardaf, în timp ce austriecii de la VIG au făcut în ultimii ani achiziţie după achiziţie pe piaţa românească, ajungând să aibă în portofoliu patru mari branduri locale.

VIG a decis să includă în procesul de fuziune numai cele două companii cu afaceri exclusiv pe segmentul asigurărilor generale şi care practic concurau pentru aceiaşi clienţi. Austriecii se aşteaptă la economii de costuri de circa 10 mil. euro anual în urma fuziunii, care are termen de finalizare luna martie a anului viitor. VIG mai controlează Asirom şi BCR Asigurări de Viaţă.

"E de mirare că nu au făcut acest lucru mai repede.Primele avantaje ale unei fuziuni sunt legate de costuri. Dar sunt şi avantaje de ordin comercial, în sensul că ai aceleaşi tarife şi nu îţi mai canibalizezi piaţa. Eficientizezi astfel şi partea de vânzări", spune Ioana Filipescu, managing director al Raiffeisen Investment România.

Cele două fuziuni anunţate anul acesta vin după un an 2010 foarte liniştit, în care au existat doar transferuri minore pe portofolii.

Totuşi, acestea au fost precedate de decizia din 2009 a francezilor de la Groupama de a aduce sub brandul propriu două dintre companiile locale pe care le-au cumpărat anterior - Asiban şi BT Asigurări. Groupama a cheltuit mai mult de o jumătate de miliard de euro pentru a intra pe piaţa din România.

Atât austriecii, cât şi italienii au preferat varianta în care companiile mai mici (BCR Asigurări şi respectiv Ardaf) să absoarbă companiile mai mari (Omniasig şi respectiv Generali), motivul fiind de ordin fiscal.

Atât BCR Asigurări, cât şi Ardaf au avut pierderi de zeci de milioane de euro în ultimii ani, iar companiile rezultate vor fi scutite de plata impozitului pe profiturile viitoare până la acoperirea pierderilor respective.

"Din punct de vedere fiscal, se preferă sacrificarea firmei cu pierdere fiscală mai mică şi supravieţuieşte firma cu pierdere fiscală mai mare. După ce firma începe să înregistreze profit poate să nu plătească o perioadă impozit, acoperind pierderile anterioare, pentru restabilirea situaţiei financiare.

Atunci când au loc fuziuni, indiferent de domeniu, există şi considerente fiscale la mijloc", explică Alexander Milcev, partener în cadrul firmei de audit Ernst & Young.

La fuziunea dintre Generali şi Ardaf, acţionarii au decis ca noua companie să poarte numele Generali România, dar au preferat să păstreze ambele branduri şi ambele reţele teritoriale, în condiţiile în care cele două companii se adresau unor segmente de clienţi diferite.

Italienii au schimbat şi conducerea Generali, şeful noii companii fiind Adrian Marin, cel care a deţinut până în luna septembrie funcţia de director general adjunct al Generali Asigurări.

Cele două companii deţineau la sfârşitul anului trecut o cotă de piaţă cumulată de aproape 8%, Generali având afaceri de 440 milioane de lei, în timp ce Ardaf a subscris prime de 217 milioane de lei.

În schimb, brandul BCR Asigurări dispare după fuziunea cu Omniasig, acţionarii de la Vienna stabilind că numele Omniasig are cea mai mare notorietate.

Omniasig a fost anul trecut a treia companie din piaţa asigurărilor generale, având subscrieri de 916 mil. lei, în timp ce BCR Asigurări a ocupat locul cinci, cu afaceri de 522 mil. lei.

Cele două companii au o cotă de piaţă de peste 16% şi deţin împreună 21% din segmentul asigurărilor generale.

Dispariţia unuia dintre branduri poate reprezenta un dezavantaj pentru noua companie, în sensul în care aceasta ar putea pierde din clienţii companiei care dispare, ajungând să deţină o cotă de piaţă mai mică decât cotele de piaţă cumulate ale celor două societăţi care au fuzionat.

"Eu nu mizez foarte mult pe puterea brandurilor locale. Diferenţa o face în cele din urmă capacitatea de a gestiona fuziunea. Dacă acţionarii au stabilit din timp planul fuziunii şi şi-au stabilit o strategie, nu ar trebui să existe dezavantaje", consideră Filipescu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO