Bănci și Asigurări

ASF contrazice COTAR: Asigurătorii au respectat protocolul privind RCA încheiat în decembrie

ASF contrazice COTAR: Asigurătorii au respectat...

Autor: Emil Popescu

12.01.2016, 17:21 309

Preşedintele ASF, Mişu Negriţoiu, şi alţi reprezentanţi ai autorităţii au discutat marţi despre plafonarea la 50% a creşterii poliţelor RCA, faţă de iunie 2015, cu cele nouă companii de asigurări prezente pe segmentul RCA - Allianz-Ţiriac, Uniqa, Asirom, Carpatica Asig, City Insurance, Euroins, Generali, Groupama şi Omniasig.

"Inventarierea poziţiilor celor nouă societăţi a relevat respectarea - cu unele excepţii marginale, pe categorii de produs - plafonării majorărilor de tarif la 50%, confirmând faptul că noile contracte de asigurare obligatorie RCA încheiate cu transportatorii se înscriu în linia asumată prin Protocolul din decembrie 2015. În acest context, ASF subliniază necesitatea diferenţierii între anumite preţuri de ofertă generate automat de sistemele societăţilor de asigurare, care pot depăşi în unele cazuri plafonul de majorare de 50%, şi tarifele finale din contractele încheiate cu societăţile de transport", arată ASF, într-un comunicat.

Totodată, asigurătorii au reconfirmat că nu vor depăşi limita convenită, cu atât mai mult cu cât în prezent au posibilitatea de a renegocia condiţiile de preţ, după recenta eliminare din norma RCA a plafonării reducerilor, aceştia putând oferi practic discounturi oricât de mari, susţine ASF.

"Noi monitorizăm permanent situaţia de pe piaţa RCA şi îi invităm pe transportatori să ne semnaleze eventualele cazuri în care ofertele avansate de asigurători nu se încadrează în plafonul de majorare de 50% sau dacă se află în imposibilitatea de a-şi asigura autovehiculele la societăţi care respectă plafonul", a declarat Negriţoiu.

În ceea ce priveşte măsurile pe termen mediu incluse în protocolul cu transportatorii, ASF a constituit un grup de lucru dedicat problematicii RCA, cu participarea UNSAR - asociaţia profesională a asigurătorilor, precum şi a asociaţiilor patronale din transporturi, obiectivul fiind definitivarea unui set de propuneri de reglementare şi de acţiuni cu grafice de execuţie, pentru fluidizareaa pieţei RCA.

ASF notează şi că "va continua dialogul activ cu părţile implicate" şi "evaluarea periodică a respectării angajamentelor" cuprinse în protocol.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România a acuzat însă, marţi, nerespectarea protocolului semnat în decembrie cu ASF şi companiile de asigurări, susţinând că poliţele s-au scumpit deja peste acest nivel.

"În cazul în care se va dovedi că întâlnirea din 22 decembrie 2015 a fost doar o încercare de inducere în eroare a transportatorilor, pentru a se obţine încetarea protestelor, pe lângă acţiunile noastre viitoare, vom deschide o acţiune în instanţă împotriva ASF, care încalcă mai multe legi internaţionale. La întâlnire au participat reprezentanţi de la Ministerul Finanţelor, Consiliului Concurenţei şi preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Mişu Negriţoiu. Conform protocolului pe care reprezentanţii autorităţilor şi l-au asumat, până la sfârşitul anului trecut trebuia să se facă modificările pentru normele RCA, în sensul celor discutate, lucru care nu s-a întâmplat, iar firmele de asigurare au crescut deja valoarea poliţelor RCA mai mult decât s-a negociat. Protocolul de înţelegere prevedea şi excluderea Cărţii Verzi de la calculul daunalităţii, pentru transportul local de persoane", arată COTAR, într-un comunicat.

Confederaţia atenţionează, în plus, asupra altui proiect de modificare a legislaţiei, care ar fi potrivit sursei citate în defavoarea cetăţenilor şi a transportatorilor.

"La întâlnirea care a avut loc ieri (luni, n.r.), 11.01.2016, la Ministerul Transporturilor, ne-a fost prezentat proiectul de ordonanţă de urgenţă întocmit de ARR - respectiv DGTR - şi asumat de minister, prin care era modificată legea 265/2008 privind gestionarea siguranţei circulaţiei pe infrastructura rutieră, republicată în 2012, în care, din primul articol se abrogă auditul pe drumurile judeţene, motivându-se prin faptul că «guvernul nu are bani»", potrivit comunicatului.

Proiectul a fost respins atât de patronate, cât şi de sindicate, însă reprezentanţii Ministerului Transporturilor au anunţat că vor trimite propunerile la Guvern, pentru aprobare.

În decembrie, transportatorii au organizat un protest la Bucureşti, blocând cu mii de taxiuri, camioane, autobuze şi microbuze Piaţa Victoria şi Şoseaua Kiseleff, principala nemulţumire fiind legată de creşterea tarifelor RCA. Altă solicitare a vizat eliminarea supraccizei.

Reprezentanţii transportatorilor au discutat la Guvern cu vicepremierul Vasile Dâncu, ministru al Administraţiei, şi după întâlnire au declarat că vor continua discuţiile privind RCA şi că este posibil să reia protestele, în lipsa unor soluţii, arătându-se dezamăgiţi, totodată, că supraacciza va rămâne în vigoare anul viitor.

Reprezentanţii transportatorilor, ai companiilor de asigurări şi ai ASF au încheiat atunci un protocol care limitează creşterea RCA la 50% faţă de nivelul din iunie, conform COTAR.

Transportatorii au susţinut că preţul poliţelor RCA ar fi putut creşte cu până la 400%, ajungând astfel la valori mai mari decât ale autoturismelor asigurate.

În replică, asigurătorii au afirmat că transportatorii rutieri generează companiilor de asigurări pierderi mari pe segmentul RCA, 37 din 100 de vehicule asigurate fiind implicate într-o daună pe parcursul unui an, potrivit Uniqa, faţă de 6 din 100 în cazul persoanelor fizice, iar valoarea despăgubirilor este mult mai mare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO