Bănci și Asigurări

Asigurătorii mută frontul de luptă pe piaţa Casco şi vânează clienţii de retail

Asigurătorii mută frontul de luptă pe piaţa Casco şi vânează clienţii de retail
22.06.2010, 23:37 66

Companiile de asigurări încearcă să compenseze reducereaputernică a businessului cu asigurări Casco aferente contractelorde leasing prin atragerea de clienţi persoane fizice, după ce pânăacum s-au concentrat pe segmentul clienţilor corporate, careaduceau cea mai mare parte din afaceri.

Asigurători ca Ardaf, Allianz-Ţiriac, Groupama sau Uniqadesfăşoară în prezent campanii de promovare a asigurărilor Casco şioferă diverse avantaje pentru a atrage clienţi noi pe această liniede business.

Astfel, după ce timp de mulţi ani pentru firmele de asigurări aufost mai importanţi clienţii mari, cum ar fi companiile de leasing,cărora le asigurau portofoliile (asigurarea Casco este obligatoriepentru maşinile în leasing), acum tot mai mulţi se concentrează pe câştigareaclienţilor individuali. Aceştia reprezintă acum singura sursă debusiness care ar putea umple, cel puţin parţial, golul lăsat descăderea pieţei de leasing şi, implicit, a asigurărilor aferentemaşinilor cumpărate în acest sistem de finanţare. Frontul de luptăal firmelor de asigurări se mută astfel pe piaţa Casco, după ce înultimele luni mai mulţi asigurători - Allianz-Ţiriac, Astra,Omniasig şi Groupama - au derulat campanii de promovare aasigurărilor de locuinţe.

În primul trimestru, subscrierile totale din asigurări autoCasco s-au redus cu 26% faţă de aceeaşi perioadă din 2009, până la600 mil. lei, potrivit datelor Comisiei de Supraveghere aAsigurărilor (CSA).

"Odată cu scăderea pieţei Casco, apar şi măsurile luate deasigurători. Este o tendinţă clară de orientare către piaţa deretail, dar cred că nu are neapărat legătură cu criza, este otendinţă naturală. Şi societăţile de asigurări, şi brokerii seconcentrează mai mult pe retail", explică Bogdan Andriescu,preşedintele UNSICAR (asociaţia profesională a brokerilor deasigurări).

Potrivit celor mai recente date ale CSA, clienţii persoanefizice reprezintă doar 23% din piaţa de asigurări auto Casco,restul fiind clienţi corporate.

"Chetuiala cu asigurările pe cap de locuitor este foarte redusăîn România, este loc suficient de creştere. Sunt promovateasigurările Casco deoarece sunt mult mai uşor de vândut, poţi săvii cu nişte avantaje şi să câştigi clienţi. Deşi există aceastăbătaie puternică pe Casco, este mai rafinată decât în alţi ani: numai vrea niciun asigurător să ia portofolii care genereazăpierderi. Sunt sisteme de selecţie acum, nu mai iau toţi clienţiila grămadă", mai spune Andriescu.

Campanii pe TV şi franşiză zero

În timp ce Allianz-Ţiriac, Groupama şi Ardaf desfăşoară campaniide promovare a poliţelor Casco, în special pe TV, Uniqa încearcă săcâştige clienţi returnându-le franşiza în cazul în care îşi reparămaşina într-un service care are un parteneriat încheiat cuasigurătorul. În acest fel, clientul nu mai trebuie să plătească oparte din pagubă (de obicei franşiza este de 100 de euro), iarasigurătorul îşi poate controla mai bine costurile, având în vederefaptul că parteneriatele cu service-urile auto presupun stabilireaunui anumit preţ pentru ora de manoperă şi a unui adaos comercialcât mai mic la piesele de schimb.

"Logica acestor campanii este orientarea spre piaţa de retail.În cazul nostru, este mai mult o campanie de imagine decât una deprodus, nu ne-am propus o anumită ţintă de vânzări. În general,asigurătorii încearcă să devină cunoscuţi şi pe retail din cauzascăderii dramatice a leasingului, o piaţă care practic mergea de lasine", afirmă Marius Onofrei, directorul de comunicare alAllianz-Ţiriac, liderul pieţei asigurărilor anul trecut.

În 2009 piaţa de leasing a scăzut cu 72% faţă de anul anterior,valoarea totală a bunurilor finanţate fiind de numai 1,3 miliardede euro.

Declinul a continuat şi în primul trimestru din acest an, cândpiaţa s-a redus cu 32% faţă de primele trei luni din 2009, până la243 mil. euro, potrivit datelor Asociaţiei SocietăţilorFinanciare.

"La unele companii orientarea spre retail este o strategie petermen lung, dar la altele este pe termen scurt, pentru a acoperigaura lăsată de leasing. Retailul are încă o pondere foarte redusăîn piaţa Casco, deci există potenţial", mai spune Onofrei.

Cândva o piaţă de sute de milioane de euro

Până în 2008 firmele de asigurări au avut creşteri de două cifrepe segmentul asigurărilor Casco, iar afacerea părea să meargă fărăeforturi semnificative de marketing.

În 2009, însă, a venit prima scădere, cu 6%, iar anul acestadeclinul s-a adâncit, forţând asigurătorii să caute noi metode decreştere, în condiţiile în care asigurările Casco sunt principalullor business, alături de cele RCA (răspundere civilă autoobligatorie).

"Cifrele sunt incredibile, aproape nu mai există contracte noide leasing pentru maşini. Multe maşini în leasing au fost luate înperioada de boom, în 2005-2006, iar acum expiră. Oamenii nu îşi maicumpără altă maşină şi renunţă la Casco. Totuşi, nu cred că aceastăsituaţie poate dura la nesfârşit", consideră Denis Rousset,directorul general al Groupama Asigurări.

În 2009 piaţa asigurărilor Casco a fost de 788,2 milioane deeuro, iar despăgubirile s-au ridicat la 684 de milioane deeuro.

În ultimii ani despăgubirile au urcat mai repede decâtsubscrierile pe segmentul Casco, o tendinţă îngrijorătoare, încondiţiile în care asigurătorii afirmă de mult timp că aceasta esteo linie de business din care mai mult pierd decât câştigă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO