Bănci și Asigurări

Bancherii încearcă să resusciteze consumul de Sărbători cu oferte la cardurile de credit

Bancherii încearcă să resusciteze consumul de Sărbători cu oferte la cardurile de credit

Autor: Ciprian Botea

07.12.2010, 23:50 65

Turcii de la Credit Europe, care au lansat în urmă cu mai mulţiani modelul cumpărăturilor în rate fără dobândă, au extins până ladouă luni perioada de graţie la plata cumpărăturilor cu cardul decredit CardAvantaj efectuate în luna decembrie. Astfel, clienţiivor începe să ramburseze sumele cheltuite luna aceasta de pecarduri în februarie 2010 fără să plătească dobândă în aceastăperioadă.
Rivalii de la Garanti Bank, filiala locală a unuia dintre cele maimari grupuri financiare din Turcia, promit să plătească înapoiclienţilor 5% din valoarea cumpărăturilor efectuate cu cardul decredit în cele 70 de magazine partenere ale băncii din complexulcomercial Băneasa Shopping City. Sumele primite drept bonus pentrucumpărăturile efectuate pot fi folosite ulterior de clienţi pentrucumpărături în magazinele partenere. În plus, pentru facilitatea deplată în rate fără dobândă oferă acum trei luni în plus faţă deoferta standard.
Şi clienţii Citibank primesc înapoi 5% din sumele utilizate de pecardul de credit în primele trei luni de la emiterea acestuia şi 2%începând cu luna a patra, în timp ce clienţii RBS Bank primescreduceri de 30% din preţul produselor achiziţionate în magazinelepartenere ale băncii.

Austriecii de la Raiffeisen, care au lansat în această primăvarăratele pentru cumpărăturile achitate cu cardul de credit, încearcăsă-şi extindă portofoliul în această perioadă, iar cardurileaprobate până la sfârşitul anului sunt scutite de taxa deadministrare în primul an. Comisionul de administrare standard estede 40 de lei/an.
Şi BCR, cea mai mare bancă locală după active, încearcă săimpulsioneze vânzările de carduri de credit şi utilizarea acestorala comercianţi oferind clienţilor facilitatea de a plăticumpărăturile făcute în magazinele partenere în mai multe ratelunare, fără dobândă. Facilitatea a fost lansată la sfârşitul luniitrecute, în prezent numărul comercianţilor parteneri fiindredus.

Directorul de carduri al BCR, Igor Zganjer, declara atunci căsistemul de rate fără dobândă pentru cumpărăturile cu cardul vadeveni o necesitate pentru piaţa românească, aceasta fiind şi ometodă de a educa clienţii să utilizeze corect acest produs.

Singurul segment de creditare care creşte cu douăcifre
Mişcarea băncilor de a determina clienţii să folosească cardul decredit la cumpărături reprezintă o schimbare radicală faţă detrecut, când bancherii vindeau cardurile ca pe simple produse decreditare.
Anul trecut vânzările de carduri de credit au înregistrat ritmuride creştere de două cifre, în timp ce soldul creditelor de consumclasice a scăzut, vânzările nereuşind să acopere sumele rambursatede clienţi.
Chiar dacă în 2010 vânzările de carduri de credit au încetinit maimulte bănci au reuşit să-şi crească semnificativ portofoliile, înspecial pe fondul promoţiilor desfăşurate.
Raiffeisen spune că în perioada mai-septembrie a aprobat linii decredit în valoare de 60 mil. lei şi a vândut un număr de carduricomparativ cu cel înregistrat în perioada corespunzătoare a anuluitrecut. Pe parcursul lui 2009, banca îşi majorase portofoliul cucirca 60.000 de carduri de credit.

Şi Garanti a reuşit să-şi majoreze numărul cardurilor de credit cu45% în primele nouă luni şi avea la sfârşitul lui septembrieaproximativ 108.000 de clienţi pe acest segment. Anul trecut bancareuşise să dubleze numărul de carduri de credit dinportofoliu.

O afacere profitabilă pentru bancheri
Deşi rata neperformanţei este mai ridicată în cazul finanţăriloracordate pe cardul de credit decât în cazul altor tipuri deîmprumuturi, inclusiv de consum, această linie de afaceri rămâneatractivă pentru bancheri datorită dobânzilor ridicate. În cazulcardurilor de credit dobânzile urcă spre 30% pe an, astfel căacoperă cu uşurinţă costul riscului. Băncile care oferă facilitateade plată în rate fără dobândă percep chiar dobânzi mai ridicate(pentru sumele care sunt utilizate în afara acestui serviciu şi nusunt rambursate în perioada de graţie) decât restuljucătorilor.

Majoritatea covârşitoare a clienţilor nu reuşesc de altfel săramburseze integral sumele în perioada de graţie sau chiar sărespecte planul de rate fără dobândă, astfel că ajung să suportedobânzile ridicate. De altfel, băncile pun accent pe suma minimă pecare clientul trebuie să o plătească lunar, care reprezintă însădobânzile şi doar o mică parte din suma utilizată (între 3% şi5%).

Astfel, cine se rezumă la a plăti suma indicată de bancă înextrasul de cont ajunge să ramburseze datoria într-o perioadăfoarte lungă.
Bancherii admit de altfel că puţini clienţi ajung să înţeleagă şisă utilizeze cardul de credit ca pe un instrument de optimizare afinanţelor proprii - beneficiind de perioadele în care pot utilizasumele fără să plătească dobândă.

Laszlo Diosi, şeful OTP Bank, remarca recent că sunt clienţi careiau băncile "la rând" pentru a contracta carduri de credit,profitând şi de apetitul mai mare al bancherilor de a vinde astfelde instrumente.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO