Bănci și Asigurări

BCR a pariat pe creditarea corporate, dar retailul a tras în jos rezultatele

BCR a pariat pe creditarea corporate, dar retailul a tras în jos rezultatele

Autor: Voican Razvan

27.02.2011, 23:51 111

BCR, cea mai mare bancă locală, a forţat anul trecut creştereacotei de piaţă pe segmentul corporate, la peste 25%, însădeteriorarea rapidă a afacerilor diviziei de retail a antrenatînjumătăţirea profitului anual al întregului grup, la 110 mil.euro, şi intrarea pe pierdere în trimestrul al patrulea chiar şidupă standardele internaţionale de raportare.

Businessul corporate a ajuns să aducă 57% din portofoliul decredite al băncii, în creştere cu 5,5 puncte procentuale faţă de2009, respectiv cu 10 puncte faţă de 2008. Pentru al doilea an larând soldul creditelor corporate a fost majorat cu peste 15%, peseama furnizării de capital de lucru şi a finanţării unor companiide stat.

Balanţa între cele două segmente majore de activitate eraînclinată în favoarea retailului până în 2008 inclusiv, însăretailul s-a dovedit cea mai vulnerabilă zonă pentru BCR încontextul crizei.

Pe lângă efectele creşterii şomajului şi ale reducerilorsalariale, banca a fost foarte expusă la scandalul iscat deOrdonanţa 50 privind creditele de retail prin construcţiaproduselor de creditare, menţinând mecanismul raportării la dobândainternă până la apariţia ordonanţei, în timp ce alte bănciîncepuseră "replierea" mai din timp.

În 2010, portofoliul de credite de retail a scăzut cu 7,3%, dupăce în 2009 înregistrase o altă scădere de aproape 7%. Inclusiv pefondul problemelor de imagine legate de Ordonanţa 50, BCR a pierdutclienţi cu credite care au preferat să se refinanţeze de la bănciconcurente. O altă explicaţie a declinului portofoliului ţine deoperaţiunile de "curăţare" a bilanţului: Bernhard Spalt,vicepreşedintele Erste responsabil cu riscul, a menţionat vânzareaunui pachet de credite negarantate de aproape 100 mil. euro la 9%din valoarea contabilă. La nivelul anului 2009, mai mult dejumătate din creditele de retail acordate de BCR erau negarantate,reflectând politica de vânzare din trecut.

Depozitele de retail au crescut cu 4,3% comparativ cu 2009, peseama rostogolirii pe tot parcursul anului a unor campaniipromoţionale care s-au dovedit costisitoare (la nivelul grupuluicâştigul din dobânzi a scăzut cu 22%, până la echivalentul a 2 mld.euro).

În tot acest context, potrivit datelor publicate de Erste,divizia de retail & IMM-uri a BCR a intrat pe pierdere dintrimestrul al treilea, când a avut un rezultat negativ de peste 14mil. euro, pentru ca în trimestrul a patrulea pierderea netă să sedubleze, la aproape 25 mil. euro.

Pe acest segment de business, provizioanele au atins vârfulanului în T3, cu 144 mil. euro, în timp ce în ultimul trimestru auscăzut la 121 mil. euro, faţă de 200 mil. euro în trimestrul alpatrulea din 2009.

La nivelul întregului grup costul riscului a devenit o povarăgreu de susţinut din rezultatul operaţional afectat de criză maiales în ultimele două trimestre ale anului.

Pe întreg anul, BCR a avut cheltuieli cu provizioanele de riscde aproape două miliarde de lei (474 mil. euro), în scădere cu12,5% faţă de 2009, însă profitul operaţional s-a diminuat înaceeaşi măsură, până la 2,85 mld. lei (676 mil. euro).

În trimestrul al treilea din 2010, grupul BCR a raportat unprofit de numai 6 milioane de lei în IFRS, pentru ca în ultimultrimestru să înregistreze o pierdere netă de 29,5 milioane delei.

De altfel, cu excepţia Ucrainei, România a rămas piaţa cu ceamai mare deteriorare a portofoliului de credite din grupul Erste,ponderea de 18% a creditelor neperformante fiind triplă faţă denivelul de 6% înregistrat în Cehia, respectiv cu 6 puncteprocentuale mai mare decât în Ungaria.

La nivelul întregului grup, profitul pe 2010 a crescut cu 12,5%,revenind peste pragul de un miliard de euro chiar dacă subsidiaradin Ungaria a fost la limita profitabilităţii în contextulintroducerii taxei bancare speciale.

Rezultatele anunţate de Erste s-au reflectat în scădereapreţului acţiunilor cu circa 1% pe bursa de la Viena. Bancaaustriacă are o capitalizare de 14,2 mld. euro, în creştere cu 7%faţă de sfârşitul lui 2010.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO