Bănci și Asigurări

BCR a redus cu 20% cheltuielile cu salariile şefilor, dar şi-a dublat costul cu consultanţa

BCR a redus cu 20% cheltuielile cu salariile şefilor, dar şi-a dublat costul cu consultanţa

Autor: Voican Razvan

12.04.2012, 00:04 2042

BCR, cea mai mare bancă de pe piaţă, a cheltuit anul trecut aproape 12 mil. lei (2,7 mil. euro) cu salariile organelor de conducere, în scădere cu peste 20% faţă de cheltuiala raportată pe 2010 în contextul deteriorării abrupte a rezultatelor financiare.

Anul 2010 fusese un an bun pentru remuneraţiile şefilor BCR, costul aferent înregistrat de bancă ridicându-se la peste 15 mil. lei, în urma unei creşteri puternice de 50% comparativ cu 2009. La nivel de business 2010 se încheiase cu un profit net în RAS de numai 55,4 mil. lei, în scădere cu 77% faţă de rezultatul din 2009, în timp ce 2011 s-a soldat cu o pierdere de peste jumătate de miliard de lei.

Echipa de top management a băncii este dominată de expaţi şi va rămâne la fel în noua componenţă care îl va avea la vârf pe cehul Tomas Spurny. Pachetele de beneficii ale străinilor pot fi chiar duble comparativ cu ale românilor care ocupă posturi similare, incluzând cheltuieli de cazare, de şcolarizare a copiilor sau beneficii pentru "integrarea" soţiei în comunitate. Britanicul Dominic Bruynseels, care a condus BCR aproape patru ani, este considerat unul dintre cei mai scumpi expaţi de pe piaţă, chiar dacă evoluţia businessului nu a permis probabil acordarea unor bonusuri de performanţă prea mari, cel puţin nu pe 2011.

La nivelul întregii bănci, BCR a cheltuit anul trecut 626 mil. lei (146 mil. euro) cu salariile celor peste 8.000 de angajaţi - exclusiv banca. Această categorie de cheltuieli a rămas aproape neschimbată faţă de 2010 în condiţiile în care numărul salariaţilor a urcat uşor de la 8.020 la 8.084 la sfârşitul lui 2011.

În timp ce cheltuielile cu salariile au fost menţinute relativ constante, BCR a înregistrat o dublare a cheltuielilor cu servicii de consultanţă, până la 24,6 mil. lei (5,7 mil. euro). Având în vedere dificultăţile mari din 2011, banca a avut nevoie probabil de multă consultanţă, costul aferent fiind mai mare cu aproape 70% şi faţă de nivelul din 2009.

În schimb, cheltuielile cu onorariile de audit financiar au scăzut cu 3,3%, până la 3,1 mil. lei. Ernst & Young, una dintre cele patru mari firme globale de audit şi consultanţă, auditează situaţiile financiare ale celei mai mari bănci de pe piaţă de nu mai puţin de şase ani, fiind şi casa de audit cu care lucrează Erste Group, acţionarul majoritar al BCR.

La capitolul cheltuieli administrative generale, BCR a facturat anul trecut cheltuieli cu serviciile prestate de terţi de aproape 470 mil. lei (109 mil. euro), în creştere cu aproape 10% faţă de nivelul din 2010, respectiv cu 26% faţă de 2009.

Băncile nu reuşesc să-şi diminueze cheltuielile generale, acesta fiind un segment de cost care se dovedeşte intangibil cel puţin pentru multe dintre instituţiile de credit mari de pe piaţă. Chiar dacă se plâng de scăderea veniturilor, bancherii au tot amânat aplicarea unor măsuri de reducere drastică a costurilor administrative.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO