BNR va fi autoritate de rezoluţie dacă o bancă va avea probleme

21 mar 2016 Autor: Claudia Medrega

Banca Naţională a României (BNR) este autoritate de rezoluţie pentru sectorul bancar, urmând să intervină în cazul unor bănci aflate în dificultate prin instrumente precum instituţia-punte, vânzarea afacerii, separarea activelor sau recapitalizarea internă (bail-in).

În cazul în care rezoluţia priveşte un grup bancar transfrontalier, deciziile sunt luate în cadrul unui colegiu de rezoluţie.

Rezoluţia bancară reprezintă procesul de restructurare a unei instituţii de credit de către o autoritate de rezoluţie, prin utilizarea de instrumente şi competenţe de rezoluţie pentru asigurarea continuităţii funcţiilor esenţiale ale acestei instituţii (de ex.

depozite, operaţiuni de plată), restaurarea viabilităţii sale, în totalitatea sau în parte, şi lichidarea părţii reziduale a acesteia prin procedurile obişnuite de insolvenţă, potrivit informaţiilor transmise de BNR.

În calitate de autoritate de rezoluţie, Banca Naţională a României are responsabilităţi pe linia planificării rezoluţiei şi a întreprinderii de acţiuni de rezoluţie”.

Planul de rezoluţie conţine, în principal, următoarele elemente: prezentarea modului în care funcţiile critice pot fi menţinute, obstacolele majore identificate în calea posibilităţii de soluţionare şi măsurile pentru eliminarea acestora, diversele strategii de rezoluţie posibile, modalităţile de finanţare a instrumentelor de rezoluţie, cerinţele minime de fonduri proprii şi pasive eligibile, opţiunile privind menţinerea accesului la serviciile de plăţi, calendarul estimativ al aplicării planului. Planul trebuie reevaluat şi actualizat cel puţin o dată pe an şi ori de câte ori au loc modificări semnificative ale structurii organizaţionale sau juridice, ale activităţii economice sau ale poziţiei financiare a instituţiei care pot afecta eficacitatea planului de rezoluţie, conform BNR.

BNR realizează acţiuni de rezoluţie numai în cazul în care sunt îndeplinite, cumulativ, trei condiţii: instituţia intră sau este susceptibilă de a intra într-o stare de dificultate majoră; nu există măsuri alternative ale sectorului privat/măsuri de supraveghere; acţiunea de rezoluţie este în interes public.

Acţiunile de rezoluţie, ce cuprind instrumentele şi competenţele de rezoluţie, au în vedere îndeplinirea oricăruia dintre următoarele obiective:

  1. Asigurarea continuităţii funcţiilor critice ale instituţiei;
  2. Menţinerea stabilităţii financiare;
  3. Protejarea fondurilor publice şi a intereselor contribuabililor;
  4. Protejarea deponenţilor care intră sub incidenţa legislaţiei privind garantarea depozitelor.

Instrumentele de rezoluţie ce pot fi utilizate, individual sau în orice combinaţie, sunt:

  • Vânzarea afacerii;
  • Instituţia punte;
  • Separarea activelor (doar împreună cu un alt instrument de rezoluţie);
  • Recapitalizarea internă (bail-in).

Pentru a asigura eficienţa instrumentului de recapitalizare internă, Banca Naţională a României stabileşte cerinţe minime de fonduri proprii şi pasive eligibile (Minimum requirements for own funds and eligible liabilities - MREL) pentru fiecare instituţie, transmite banca centrală.

În conformitate cu prevederile directivei BRR, în BNR, funcţia de rezoluţie este separată structural şi are linii de raportare/subordonare distincte de funcţia de supraveghere a instituţiilor de credit, precum şi de celelalte funcţii şi activităţi ale băncii centrale. Funcţia de rezoluţie este organizată în cadrul Direcţiei Rezoluţie Bancară.

 
Cuvinte cheie:
rezolutie
, bnr
, autoritate
, banca
, probleme
, institutie
, caz
, active
, afaceri
, recapitalizare
, separare
, vanzare
, banci
, interventie
, sectorul bancar
, functii
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide