BRD a avut pierderi de 332 mil. lei anul trecut după explozia neperformantelor

14 feb 2013 Autor: Razvan Voican

Peste o cincime din credite au ajuns în default, provizioanele noi din 2012 apropiindu-se de 2 mld. lei.

BRD-SocGen, a doua ma­re bancă după active, a tăiat anul trecut peste 400 de posturi şi a restrâns reţeaua te­rito­rială cu 22 de unităţi, însă reducerea cheltuielilor operaţionale cu 2,4% nu a putut ţine piept saltului de aproape 62% înregistrat de costul cu provizioa­nele pentru credite proaste, consecinţa fiind intrarea pe pierdere cu un rezultat anual negativ de 332 mil. lei după un profit net de 469 mil. lei în 2011.

"BRD obişnuise piaţa să supra­performeze la profit, însă 2012 este o mică excepţie în linie cu situaţia din întreg sistemul bancar. Costul riscului a condus la pierderea de 332 mil. lei, însă acest rezultat nu pune în discuţie modelul de business al băncii pentru că raportul cost/venit care s-a situat la 46,5% arată rentabilitatea intrinsecă a BRD. Ca urmare modelul nu se schimbă şi nici strategia pentru anii următori de dezvoltare în condiţii de rentabilitate", a declarat Philippe Lhotte, preşedintele BRD. El a preluat oficial conducerea băncii la începutul lui noiembrie 2012, după mai multe luni de interimat la vârf, neavând o respon­sa­­bilitate directă pentru aceste rezultate.

Venitul net bancar de 2,9 mld. lei, susţinut eroic de câştigurile din comi­sioane datorate portofoliului consistent de clienţi, a fost măcinat de costul cu pro­vizioanele, care a sărit la peste 1,9 mld. lei. Adăugând şi cheltuielile ope­raţionale de 1,35 mld. lei, a rezultat pierdere şi implicit o rentabilitate nega­tivă a capitalului (ROE) de 5,8%, faţă de plus 19% în 2010.

Lhotte dă vina pe criza prelungită şi pe impactul pe care aceasta l-a avut asupra capacităţii companiilor de a-şi plăti ratele. De altfel, ponderea credite­lor neperformante pe zona persoanelor ju­ridice a urcat la peste 33%. BRD a pierdut circa 6.000 de clienţi companii.

Banca a reuşit să majoreze cu aproa­pe 30% soldul creditelor pentru lo­cuinţe, iar stocul finanţărilor pentru com­panii mari a urcat cu 6,8%, în timp ce creditele de consum au scăzut cu 8,3%. Pe partea de depozite, sumele în valută atrase de la companii au crescut cu 29%, raportul general credi­te nete/de­­po­zite coborând la 98,7%.

În ciuda pierderii pe 2012, rata solvabilităţii se situează la 13,9%, cu un punct sub nivelul din 2011.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 14.02.2013

 
Cuvinte cheie:
BRD
, pierderi
, explozie
, neperformante
Vizualizari:
Printeaza
Momentan este un comentariu Comenteaza si tu
Comentarii (1):
ma - 14 februarie 2013, 14:28

alo, stiti putina contabilitate? pierderea de care vorbiti in titlu nu sunt credite neplatite de clienti ci provizione pe care banca le face pentru cazul in care clientii incep sa nu mai plateasca
devine pierdere cand clientul nu mai plateste rata, nu cand se constituie provizioane

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Închide