Băncile au solicitat în luna august aproximativ 79.800 de rapoarte pentru a afla informaţii despre clienţii potenţiali de la Centrala Riscului de Credit (CRC), organismul BNR care colectează date despre creditele de valori mari.
Numărul interogărilor a fost în scădere cu aproximativ 3.000 faţă de aceeaşi perioadă din 2014, potrivit datelor agregate de banca centrală.
Numărul interogărilor pentru clienţii potenţiali este strâns corelat cu cererea de credite, băncile verificând fiecare client în procesul de aprobare a creditului. Comparativ cu nivelul atins în luna iulie, numărul interogărilor este mai mic cu 11.000 de rapoarte şi a atins minimul ultimelor şapte luni.
Baza de date a CRC, un organism care funcţionează ca un departament al BNR, este utilizată în general de bănci pentru verificarea clienţilor companii, iar pentru a afla istoricul de credit al persoanelor fizice este utilizată baza de date a Biroului de Credit. CRC colectează date doar despre debitorii cu expuneri mai mari de 20.000 de lei.
Anul trecut, cererea de credite de valori mari a atins un milion de rapoarte, respectiv un minim al ultimului deceniu, iar faţă de 2013 numărul rapoartelor a fost doar în uşoară scădere. Comparativ cu nivelurile din 2010 şi 2011, numărul interogărilor a fost în 2014 în scădere cu 50%.
Firmele mici au generat cele mai multe probleme băncilor în perioada de criză, pe acest segment creditele neperformante atingând chiar 30% din stocul total la un moment dat. Volumul mare de credite neperformante fusese generat tocmai de valul uriaş de firme intrate în insolvenţă.
În martie anul acesta, numărul cererilor de credite se apropiase de pragul de 100.000 de solicitări, respectiv un maxim din iulie 2013. Însă analiştii atrag atenţia că o cerere mai mare nu înseamnă neapărat şi explozie a creditării, în condiţiile în care există o lipsă de corelare între cerere şi aprobare.