Bănci și Asigurări

Consumul privat creşte, dar nu la acelaşi ritm cu salariile. BT: Consumul va creşte cu 6,3% în 2019, peste nivelul din anul anterior, dar rămâne departe de maximele din 2016 şi 2017, când ritmul depăşea 10%

Consumul privat creşte, dar nu la acelaşi ritm cu...

Autor: Răzvan Botea

05.08.2019, 00:08 785

Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul a urcat în prima jumătate a acestui an cu 6,8% faţă de prima jumătate din 2018 l Vânzările de alimente au un plus de sub 5%, un ritm similar cu cel al carburanţilor, pe când bunurile nealimentare cresc de două mai repede l Situaţia se menţine astfel de mai multe luni, vânzările de electro-IT, haine, medicamente şi mobilă fiind cele pentru care există cel mai mare apetit de consum.

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consumul privat, a urcat în prima jumă­tate a acestui an faţă de aceeaşi perioadă a lui 2018 cu 6,8%, avansul fiind impulsionat de vânzările de produse nealimentare, care au consemnat un avans de 9,7% în prima jumătate a acestui an, prin comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

Economiştii de la Banca Transilvania sunt de părere că evoluţia cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul este sub potenţialul oferit de creşterea veniturilor din România.

„Statisticile confirmă faza de maturitate a ciclului economic postcriză, dinamica anuală (deşi în accelerare în iunie) situân­du-se sub ritmul potenţial pentru a 11-a lună la rând în iunie, în pofida creşterii semnifi­ca­tive a venitului real disponibil al populaţiei în ultimele luni (cu un ritm anual de peste 10%)“, scrie Andrei Rădulescu, directorul de analiză macroeconomică al BT.

Retailerii sunt însă de părere că primele luni din an au fost bune pentru business, românii având apetit de consum.

Reprezentanţii retailerului de mobilă Mobexpert spun că prima parte a anului 2019 a fost excelentă pentru business în com­paraţie cu aceeaşi perioadă a anului tre­cut. Cu toate acestea, creşterea din al doilea se­mestru va fi la jumătate, din cauza faptului că sfârşitul anului 2018 a fost unul foarte bun şi astfel nu are cum să se menţină ritmul.

„Primele cinci luni au fost luni foarte bune, la mine sunt creşteri de aproape 20%, dar nu mă mai aştept la creşteri de genul acesta în a doua parte a anului. Nu mă aştept să mai fie o creştere cu două cifre, pentru că se compară cu o creştere foarte bună pe sfârşitul anului trecut. Începutul lui 2018 nu a fost extraordinar, în consecinţă creşterea în 2019 a fost mare. Sfârşitul de an în 2018, cel puţin în Mobexpert, a fost o pe­rioadă foarte bună. În ceea ce priveşte vânzările în online, ne apropiem în clipa de faţă de aproape 18% şi ne aşteptăm la o creştere de 20%“, a declarat pentru ZF Dan Şucu, proprietarul Mobexpert.

Piaţa de electro-IT, una dintre com­ponentele cele mai importante ale pieţei bunurilor nealimentare, a crescut în prima jumătate a acestui an faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut  cu un ritm de 6 pro­cente. În acelaşi timp, retailerul din electro-IT Flanco şi-a majorat vânzările cu 18%, ajungând la cele mai mari vânzări din istoria companiei, potrivit directorului general al Flanco Retail, Dragoş Sîrbu.

El estimează că piaţa se va menţine pe plus şi în semestrul secund, dacă nu vor exista evenimente majore care să perturbe echilibrul.

Analiştii BT pun creşterea vânzărilor de produse nealimentare pe seama creşterii veniturilor din România, dar şi pe seama nivelului redus al costurilor reale cu finanţarea.

„Prin urmare, în primul semestru al anului curent volumul vânzărilor din comerţul cu amănuntul a crescut cu 6,8% an la an. Se evidenţiază majorarea vânzărilor de bunuri nealimentare cu 9,7% an la an evoluţie susţinută de creşterea venitului real disponibil al populaţiei şi nivelul redus al costurilor reale de finanţare.“

Datele INS indică o creştere a vânzărilor de bunuri alimentare, băuturi şi tutun în prima jumătate a acestui an de 4,8%, în timp ce avansul în zona carburanţilor a fost de 5,4%.

„Volumul vânzărilor de carburanţi a urcat cu 5,4% an la an în prima jumătate a anului curent, pe fondul declinului cotaţiilor internaţionale la ţiţei. Totodată, volumul vânzărilor de produse alimentare/băuturi/tutun a urcat cu 4,8% an/an“, mai scriu economiştii BT.

Scenariul Băncii Transilvania este că până la finalul anului cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul va înregistra un avans de 6,3% în 2019, faţă de o dinamică de 5,2% în 2018, pe fondul unui mix relaxat şi nesustenabil de politici publice. El va rămâne sub maximele din 2016 şi 2017 când ritmul depăşea 10%, nivel întâlnit doar în anii de boom 2007-2008.

În ceea ce priveşte luna iunie a acestui an prin comparaţie cu aceeaşi lună a anului trecut, volumul cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul a crescut cu 4,9%, motorul principal fiind piaţa bunurilor nealimentare. Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au crescut în iunie cu 4,6%, în timp ce cifra de afaceri în retailul de carburanţi din România a crescut cu 0,8% în luna iunie a acestui an faţă de iunie 2018.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO