Bănci și Asigurări

Credit Europe schimbă ţinta de la retail spre firmele medii

Credit Europe schimbă ţinta de la retail spre firmele medii

Omer Tetik, preşedintele executiv al Credit Europe Bank: Nu ţintim o creştere generală a activelor sau a cotei de piaţă. Vrem însă să creştem pe anumite segmente selectate -la companii în zonade producţie, textile, agricultură şi energie, iar la retail pe carduri şi produse de economisire.

Autor: Liviu Chiru

16.03.2011, 23:46 728

Credit Europe Bank, o bancă de talie medie controlată demiliardarul turc Husnu Ozyegin, şi-a bugetat pentru anul acesta unprofit brut de 5,4 mil. euro, în creştere cu 50% faţă de 2010, întimp ce activele ar urma să stagneze pe palierul de 1,2 mld.euro.

"Nu ţintim o creştere generală a activelor sau a cotei de piaţă.Vrem însă să creştem pe anumite segmente selectate - la companii înzona de producţie, textile, agricultură şi energie, iar la retailpe carduri şi produse de economisire", a spus Omer Tetik, numit înnoiembrie anul trecut preşedinte al băncii, la o conferinţă depresă organizată pentru prezentarea strategiei pe 2011, dar şi anoii echipe de conducere.

Din vechea echipă de conducere şi-au păstrat posturile doarvicepreşedinţii Mirela Bordea şi Paul Prodan, în timp ce Tetik afost promovat de pe postul de prim-vicepreşedinte pe cel depreşedinte.

Noii vicepreşedinţi vin din cadrul grupului, cu excepţia nouluidirector financiar (CFO) Savas Sepin, care a fost recrutat de lafiliala din Turcia a companiei de consultanţăPricewaterhouseCoopers. Retailul va fi condus de Etem Birinci,venit de la Credit Europe Turcia. Segmentul de corporate va ficondus de Yakup Cil, iar Orhan Hatipoglu va coordona opera­ţiunilebăncii (chief operating officer), ambii având funcţii devicepreşedinte.

Acum Tetik spune că accentul va fi pus pe dezvoltarea afacerilorîn zona companiilor de talie medie. Spre deosebire de retail, undeeste nevoie de multe unităţi pentru a vinde credite de valoaremică, în zona companiilor pot fi realizate deal-uri de valoareconsiderabil mai mare. Noua orientare diferă vizibil de vecheastrategie a băncii, care serveşte în prezent 400.000 de clienţi,dintre care 385.000 de persoane fizice, iar restul firme dediferite talii. Pe viitor distribuţia va fi realizată preponderentprin canalele alternative (internet şi mobile banking), în care s-ainvestit deja un milion de euro pentru dezvoltare şi care ar trebuisă compenseze lipsa unei reţele teritoriale foarte dense.

Grupul FIBA, controlat de Husnu Ozyegin, a intrat pe piaţalocală în anul 2000, când a cumpărat Banca pentru Comerţ şiIndustrie. Banca s-a dez­voltat preponderent ca o bancă de retail,sub brandul Finansbank. Ofensiva a fost bazată pe vânzarea carduluide credit Card Avantaj, care a adus în premieră programul de ratefără dobânzi şi bonus la cumpărături. Turcii au reuşit să îşiconsolideze poziţia de lider pe piaţa cardurilor de credit, cu unportofoliu de 325.000 de carduri active în prezent.

Din 2007 numele băncii a fost schimbat în Credit Europe Bank,după ce Ozyegin a vândut grecilor de la National Bank of Greecedreptul de proprietate asupra brandului odată cu Finansbank Turcia- instituţia centrală a grupului FIBA.

Dacă în anii de boom Credit Europe reuşea chiar să îşi dublezeoperaţiunile de la un an la altul, după 2008 activele au intrat peo pantă uşoară. Turcii au luat măsuri dure de ajustare în criză,astfel că din 2008 şi până în prezent numărul de unităţi a coborâtde la 118 la 84, iar cel al angajaţilor de la circa 2.000 la maipuţin de 1.400 de persoane.

"Ajustările din anii trecuţi încep să îşi arate roadele.Costurile au fost reduse, creditele neperformante şi provizioanelesunt sub control, iar asta ne dă curaj pentru 2011", spune Tetik.Potrivit oficialilor băncii, din portofoliul de credite de 812milioane de euro, expuneri de 90 mil. euro au probleme larambursare.

Pentru anul acesta banca şi-a planificat să menţină soldulcreditelor, care ar trebui să în­cheie anul la 820 mil. euro, dupăscăderi în anii precedenţi. "Vânzările de credite noi vor fi cu 20%mai mari decât anul trecut, dar aşa doar vom acoperi rambursările",spune Tetik. El afirmă că vede semne "încurajatoare", clienţiivenind din nou în sucursale spre deosebire de anii trecuţi.Totodată, o parte din clienţii care încetaseră de mult timp plataratelor şi-au reluat plăţile, chiar dacă în volume mai mici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO