Bănci și Asigurări

Cum sunt prezentate în băncile locale informaţiile despre nivelul garantării depozitelor bancare şi la ce instituţii, din România sau din străinătate, la două săptămâni după suspendarea operaţiunilor Bank of Cyprus

Autor: Mădălina Dediu Panaete

12.04.2013, 00:06 1570

Pe 28 martie, guvernatorul BNR Mugur Isărescu a spus că BNR va cere băncilor să introducă în ofertele de pre­zen­tare precizarea „cu asterisc“ unde sunt garantate depozitele ban­care. „Vom discuta în consiliul de administraţie, vă spun în avans, şi vom introduce un regulament, în care fiecare de­pozitar să ia cunoştinţă, fie că sunt bănci cu capital românesc, fie că sunt sucursale. Să fie un asterisc în care să spună: depozitul este garantat la ....“, a afirmat atunci Isărescu, citat de Mediafax.

Joi după-amiaza, la zece zile după ce activitatea Bank of Cyprus în România a fost suspendată pentru o perioadă de trei săptămâni, un reporter al Ziarului Financiar a mers la trei unităţi bancare din Capitală, dintre care două sucursale ale băncilor străine, pentru a cere informaţii despre condiţiile contractuale ale deschiderii unui depozit. Relevant a fost în ce măsură este prezentată în oferta iniţială de depozite a băncii informaţia despre nivelul garantării, de 100.000 de euro, şi despre instituţia care garantează - Fondul de Garantare al Depozitelor din România sau din altă ţară, în cazul unei bănci de tip sucursală, aşa cum este Bank of Cyprus.

De la o sucursală ING reporterul a primit o fişă cu ofertele băncii cu privire la economii şi depozite, iar la jumătatea paginii este scris „Economiile sunt garantate prin Schema de Garantare a Depozitelor din Olanda. Plafonul maxim de garantate este de 100.000 de euro per client“. Totodată, această informaţie era scrisă şi lângă bancomatele băncii, dar anunţul nu este scos în evidenţă.

 

Prima oprire a fost la o unitate a băncii Italo Romena, sucursală a băncii italiene Veneto Banca (deci cu depozite asigurate în Italia), situată pe bulevardul Ion Mihalache din Capitală. ZF a cerut informaţii despre deschiderea unui de­po­zit la acea bancă şi despre condiţiile contractuale. Răspunsul unui angajat al băncii a fost că aceste contracte se citesc şi se semnează de către client în momentul în care este deschis de­pozitul. Totuşi, a fost înmânată o ofertă cu date despre nivelul dobânzilor, dar care nu conţine informaţii privind nivelul sumei asigurate şi al instituţiei care o face (facsimil mai sus).

La câţiva metri distanţă, într-o unitate a băncii BCR, cea mai mare bancă din România după valoarea activelor, acelaşi răspuns: contractul se citeşte de către client atunci când se deschide depozitul, acesta îl semnează, iar dacă în termen de 15 zile are o nemulţumire sau găseşte o prevedere pe care o consideră abuzivă în documente poate să vină la bancă şi să anuleze contractul. În dosarul care conţinea contractul cadru pentru serviciile bancare, care a fost prezentat pentru informaţii înainte de a lua decizia semnării contractului, este menţionat că depozitele „sunt garantate în limitele stabilite de Fondul de Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar“, dar nu este scris nimic despre suma garantată şi nici dacă este vorba de Fondul din România sau din altă ţară.

La o unitate BCR, cea mai mare bancă locală după valoarea activelor, personalul băncii a oferit reporterului ZF un dosar cu toată documentaţia privind prevederile generale în ceea ce priveşte serviciile bancare. În josul paginii 52 se poate găsi prevederea că  „Disponibilităţile Clientului înregistrate în evidenţele BCR sunt garantate, potrivit reglementărilor legale în vigoare în domeniul garantare“, însă nu se menţionează suma garantată. Totodată, se anunţă faptul că BCR afişează la unităţile bancare informaţiile referitoare la garantarea depozitelor.

 

Într-o altă zonă a Bucureştiului, la ING Bank de lângă Piaţa Romană, este menţionat într-un pliant oferit clienţilor faptul ca plafonul maxim de garantare a depozitelor este de 100.000 de euro per client la Fondul de Garantare al Depozitelor din Olanda.

Ce spune BNR despre afişarea informaţiilor privind nivelul garanţiei depozitelor şi unde sunt asigurate aceste depozite - în România sau în străinătate:

„Nu pot eu (BNR - n. red.) să fac politica de activitate a unei bănci. E ca şi cum i-aş spune unui vânzător de maşini cum să-şi vândă maşinile, aici depinde de marketingul fiecăruia. Eu le impun numai reguli de siguranţă, este o piaţă liberă“,  a declarat Mugur Şteţ, purtătorul de cuvânt al BNR.  El spune că din moment ce o persoană are 100.000 de euro pentru a-i depune la bancă, această persoană deţine active de peste jumătate de milion de euro, deci şi o gândire mai sofisticată în ceea ce priveşte afacerile în general şi ştie până la ce nivel sunt garantate sumele. El consideră că oamenii ştiu toate aceste elemente şi nu crede că îşi lasă banii la o bancă  fără să fie informaţi. „Când e vorba de banii mei nu există timp scurt“, mai spune Şteţ, care adaugă faptul că oamenii pot cere mai multe informaţii la bancă, nu iau doar contractul şi îl semnează. În legătură cu iniţiativa anunţată a BNR de a cere băncilor să sublinieze în contracte şi oferte unde sunt garantate depozitele şi până la ce nivel, Mugur Şteţ a spus:  „Dacă se făcea o astfel de reglementare, se afla. Probabil e încă în discuţie“.


Reporterul ZF a primit o pagină de la o unitate a băncii Italo Romena cu ratele de dobândă valabile. Pe această pagină nu este trecut nivelul garantării sau instituţia care garantează.  Când a fost întrebat dacă se pot consulta înainte condiţiile contractuale, personalul băncii a spus că aceste contracte se citesc şi se semnează în bancă atunci când se deschide depozitul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO