Bănci și Asigurări

Deloitte: Băncile din România sunt cu un pas în urma celor din vest şi în urma altor ţări din Europa Centrală şi de Est la implementarea noii directive privind serviciile de plată . Aceste directive vor schimba regulile jocului în următorii doi-trei ani

Deloitte: Băncile din România sunt cu un pas în urma...

Autor: Roxana Rosu

09.11.2017, 16:28 712

Instituţiile de credit din România consideră că noua directivă privind serviciile de plată PSD 2 (Payment Services Directive), care va intra în vigoare anul viitor, va schimba regulile jocului în următorii doi-trei ani, băncile locale fiind însă cu un pas în urma celor din Vestul Europei şi în urma altor ţări din Europa Centrală şi de Est în ce priveşte implementarea, arată un sondaj realizat de Deloitte România împreună cu Reff & Asociaţii, societatea de avocaţi reprezentând Deloitte Legal în România.

Sondajul a fost realizat cu sprijinul Asociaţiei de Plăţi Electronice din România (APERO).

"Sondajul nostru a evidenţiat faptul că băncile din România sunt cu un pas în urma celor din Vestul Europei şi în urma altor ţări din Europa Centrală şi de Est în ce priveşte implementarea PSD 2. Una din cauzele acestei întârzieri ar putea fi lipsa de claritate în ce priveşte cadrul legal prin care va fi transpusă directiva la nivel naţional şi, de asemenea, apetitul scăzut al băncilor locale, având în vedere că România este o ţară în care predomină în continuare plăţile în numerar. În ciuda acestei întârzieri, credem că PSD 2 va aduce schimbări semnificative în mediul bancar în următorii doi-trei ani”, a spus Dimitrios Goranitis, Partener servicii de risc şi reglementare Deloitte România.

În linie cu tendinţele europene, instituţiile de credit din România privesc PSD 2 ca pe o oportunitate, chiar dacă cu mai puţin optimism, dat fiind mediul local dominat de plăţi în numerar

Sondajul reflect faptul că industria bancară din România are o mică întârziere în implementarea PSD 2 comparativ cu Vestul Europei şi cu ţările mai dezvoltate din Europa Centrală şi de Est (Polonia, Cehia), având în vedere că peste 50% din respondenţii din România au spus că nu au început încă implementarea sau sunt încă în faza de analiză/implementare incipientă. În opinia noastră, acest lucru poate fi explicat şi prin întârzierea transpunerii PSD 2 în legislaţia naţională.

În ciuda acestei întârzieri, băncile aflate în top par să fie într-un stadiu mai avansat de implementare a directivei, ceea ce arată că sectorul bancar românesc funcţionează în două viteze.

 “Sondajul a arătat că principalele preocupări ale băncilor legate de implementarea PSD 2 sunt securitatea, accesul terţilor la informaţiile privind conturile bancare administrate de bănci şi răspunderea ce le revine acestora sub noua directivă, peste 30% din respondeţi arătându-se preocupaţi de aceste teme. Împărtăşim aceleaşi ingrijorări, mai ales având în vedere că reglementările europene publicate până acum nu au oferit suficientă claritate asupra acestor probleme, iar pe de altă parte în România proiectul de lege care transpune directiva nu a fost încă publicat. În opinia noastră, consultanţa juridică calificată care satisface cerinţele de business, dar totodată asigura conformitatea cu GDPR şi PSD 2 va fi esenţială în vederea implementării cu succes a proiectelor privind PSD 2 ", a spus Andrei Burz-Pînzaru, managing partner Reff & Asociaţii.

Băncile româneşti percep companiile fintech consacrate, băncile de top, precum şi noile bănci digitale interesate de piaţa locală drept principala ameninţare competitivă pe care o aduce PSD 2. Explicaţia acestor rezultate poate fi faptul că intrarea pe piaţa serviciilor financiare cu succes presupune anumite resurse financiare, precum şi o cultură a conformităţii.

În ceea ce priveşte impactul PSD 2 asupra veniturilor, instituţiile de credit din România sunt relativ optimiste: aproape 50% consideră că impactul va fi neutru sau uşor pozitiv, în timp ce cealaltă jumătate nu şi-a făcut încă o evaluare a impactului asupra veniturilor. Aceste rezultate susţin faptul că până acum PSD 2 nu a reprezentat o prioritate pentru o parte a industriei bancare.

Sondajul a fost o iniţiativă mai largă a Deloitte, derulându-se în 18 ţări din Europa, în 115 birouri Deloitte. Majoritatea instituţiilor de credit abordate au fost bănci cu focus predominant în retail, un număr limitat fiind centrate pe zona corporativă sau instituţională. Rolurile respondenţilor au variat, cele mai frecvente poziţii fiind acelea de coordonatori (heads of) ai unor linii de business, dar şi coordonatori ai programelor PSD 2 şi project manageri.

PSD 2 va permite oricărui furnizor extern de servicii financiare să se conecteze la sistemele bancare, astfel că plăţile online şi piaţa serviciilor de informaţii cu privire la conturi se va deschide pentru noii actori ai acestei piete, punând capăt monopolului pe care sectorul bancar l-a deţinut asupra conturilor consumatorilor şi asupra tranzacţiilor privind plăţile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO