Bănci și Asigurări

Deloitte: Digitalizarea în administrarea fiscală plasează România în zona gri a Europei

Deloitte: Digitalizarea în administrarea fiscală...

Autor: Departamentul Economic

08.08.2017, 13:41 699

Cele mai avansate state sunt Austria, Lituania, Slovenia, Ungaria, Portugalia şi Polonia, care au implementat atât Standard Audit File for Tax (SAF-T), cât şi E-reporting (raportarea electronică a unor documente, de exemplu facturi, balanţă etc). Alte 5 state: Luxemburg, Franţa, Germania, Grecia, Olanda au implementat SAF-T. Croaţia, Italia, Cehia, Spania, Estonia utilizează E-reporting, iar celelalte state europene – cu excepţia României, Bulgariei şi Maltei – aplică E-audit (controlul electronic)

SAF-T, un format electronic standard, a fost iniţiat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), în principal ca să ajute autorităţile fiscale să desfăşoare inspecţii fiscale mai eficient, făcând posibilă identificarea mai uşoară a principalelor zone de neconformare în raportarea obligaţiilor fiscale. SAF-T a fost preluat de fiecare stat în funcţie de propria legislaţie fiscală, din acest motiv ritmul şi modul de implementare sunt diferite.

“Tendinţa de digitalizare a proceselor de business pe care autorităţile fiscale din întreaga lume au înţeles-o vine atât în avantajul companiilor, cât şi al administraţiilor naţionale pentru că automatizează procesele, scade costurile şi aduce mai multă transparenţă şi certitudine în relaţia cu autorităţile”, a spus Ramona Truşculescu, Senior Manager Deloitte România.

„Din experienţa altor state, implementarea acestor sisteme nu este lipsită de efort din partea companiilor, însă ar fi un efort general, făcut o singură dată, cu avantaje pe termen lung. Au existat declaraţii oficiale în anii trecuţi privind intenţia autorităţilor române de a implementa SAF-T. Dacă vrem să facem paşi spre reducerea evaziunii fiscale, ar trebui să preluăm reţetele care şi-au dovedit eficienţa în alte ţări, în special în cele din jurul nostru, în loc să reinventăm roata venind cu propuneri discutabile, cum ar fi plata defalcată a TVA (split payment) sau un mecanism de înregistrare în scopuri de TVA vădit contrar legislaţiei comunitare. Am experimentat astfel de metode în ultimii ani, iar rezultatele nu au apărut, evaziunea la TVA fiind la fel de mare”, a spus, la rândul său, Vlad Boeriu, Partener Deloitte România.

Beneficiile SAF-T pentru administraţiile fiscale şi companii sunt automatizarea identificării şi pregătirii datelor esenţiale pentru declarare şi control, sprijin pentru conformare şi prevenţie datorită identificării erorilor în raportare, identificarea mai precisă a zonelor de risc fiscal şi, implicit, ţintirea controalelor către cazuri de evaziune fiscală şi, mai puţin, către erori, rambursarea mai rapidă a taxelor pentru companii şi cu riscuri mai mici pentru stat, precum şi îmbunătăţirea colectării taxelor şi impozitelor

“În România este posibilă doar depunerea electronică a unor documente. Legislaţia prevede si controalele electronice, dar în practică sunt folosite metode de control tradiţionale cu verificarea documentelor pe hârtie. Verificările şi raportările electronice ar ajuta fiscul să aibă o imagine mai detaliată a zonelor de neconformare şi evaziune. Acest lucru s-ar converti într-un avantaj pentru mediul de business: o mai bună colectare a taxelor existente care ar scădea presiunea unei eventuale majorări a fiscalităţii despre care s-a discutat recent. Din păcate, vedem că programul de modernizare finanţat de Banca Mondială este blocat, cel puţin momentan”, a mai spus Vlad Boeriu.

El a adăugat că Bulgaria, chiar dacă nu stă mult mai bine decât România în privinţa raportărilor şi verificărilor electronice, a încheiat cu succes un program cu Banca Mondială, reuşind să crească rata de conformare în cazul TVA de la 77% la 92%, nivel comparabil cu al ţărilor dezvoltate.

„S-au făcut câţiva paşi în direcţia automatizării, de exemplu Spaţiul Privat Virtual, însă reprezintă prea puţin într-o economie tot mai digitalizată în care volumul de date creşte exponenţial de la an la an. Totodată, în contextul în care guvernul propune plata defalcată a TVA ne punem întrebarea dacă sistemele informatice ale ANAF sunt pregătite să efectueze un control documentar al cererilor de rambursare pentru a debloca banii contribuabililor în perioada legală”, a adăugat Ramona Truşculescu.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO