Florin Georgescu, BNR: Accesul la un credit nu este un drept al consumatorului şi nici o obligaţie pentru creditor

13 mar 2018 Autor: Roxana Rosu

Florin Georgescu, prim-viceguvernatorul BNR susţine că accesul la un credit nu poate reprezenta un drept al consumatorului şi nici o obligaţie pentru creditor, ci este un serviciu comercial, pe baza cererii şi ofertei.

”În contextul iniţiativelor legislative în domeniul protecţiei consumatorului trebuie clar punctată, însă, o premisă esenţială a activităţii de creditare, aceea că accesul la astfel de servicii nu reprezintă şi nu poate reprezenta un drept al consumatorului şi, implicit, o obligaţie pentru creditor, ci este un serviciu eminamente comercial, oferit pe baza cererii şi ofertei, şi pentru care este necesar acordul ambelor părţi în vederea încheierii contractului, cu deplina cunoaştere a riscurilor asumate”, a spus Florin Georgescu în deschiderea conferinţei ”Noi tendinţe în reglementare cu focul pe protecţia consumatorului”.

În spaţiul public, au apărut adeseori opinii critice sistemului bancar local, referitoare la accesul dificil la credite şi dobânzile mai mari practicare de băncile din România faţă de cele din vestul Europei.

În opinia lui Florin Georgescu, România traversează o perioadă efervescentă la nivel legislativ, în care sunt promovate, într-un ritm relativ alert, reglementări care îşi propun creşterea gradului de protecţie a consumatorului de servicii financiare.  Dar provocarea majoră este menţinerea unui echilibru între drepturile şi obligaţiile părţilor contractuale.

”Apreciem drept absolut necesar ca orice măsuri de reglementare să se realizeze cât mai echilibrat, în raport de necesităţile pieţei şi să fie îndreptate strict către produsele care ar putea induce riscuri ce nu ar fi uşor înţelese de către consumatori. O măsură cu caracter general, nejustificată de obiectivul final urmărit şi care nu ia în seamă impactul pe care îl poate produce asupra pieţei ar crea efecte adverse dificil de gestionat”, spune prim-viceguvernatorul BNR.

În plus, el consideră că în prezent clienţii produselor financiare au un nivelul precar al educaţiei financiare, ce se traduce prin nevoia acută de informare şi educare a consumatorilor cu privire la implicaţiile deciziilor adoptate.

” Banca Naţională a României se implică în promovarea şi susţinerea educaţiei financiare, inclusiv printr-o serie de programe educaţionale pe care le derulează în rândul elevilor, studenţilor şi cadrelor didactice din învăţământul universitar. Nu trebuie însă neglijată sarcina deloc uşoară ce revine fiecărei entităţi ce prestează activităţi cu caracter financiar, şi anume aceea de a identifica modalităţi de implicare activă în îmbunătăţirea gradului de cunoaştere şi conştientizare a populaţiei cu privire la efectele pe care le pot avea deciziile luate în materie financiară”.

 

 

 
Cuvinte cheie:
refuz
, acces
, bnr
, drept
, florin georgescu
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide