Bănci și Asigurări

Industria asigurărilor, la un nou start: În loc să se ocupe de creşterea businessurilor, asigurătorii şi brokerii sunt nevoiţi să-şi bată capul cu tot mai multe norme şi legi

Ziarul Financiar a reunit ieri la masa discuţiilorreprezentanţi ai companiilor de asigurări, ai brokerilor şi ai autorităţii de supraveghere

Autor: Anelis Baciu, Sorin Pâslaru

22.11.2016, 00:08 1893

În loc să se ocupe de dezvoltarea asigurărilor facultative, brokerii şi asigurătorii reclamă faptul că sunt nevoiţi să negocieze zecile de norme legislative ale sectorului.

Schimbările legislative tot mai frec­ven­te şi tot mai îndepărtate de mo­delul unui cadru competitiv ca în Vest nu fac altceva decât să pună frâ­nă dezvoltării pieţei locale de asi­gu­rări, în condiţiile în care atât asigurătorii, cât şi brokerii sunt mai preocupaţi acum să dez­lege iţele legislative decât să-şi salte busi­nes­surile, aceasta a fost una dintre concluziile con­ferinţei „Industria Asigurărilor, la un nou start“, organizată ieri de Ziarul Financiar îm-preună cu Generali, Metropolitan Life, Grou­pama, Certasig, Microsoft şi La Fântâna.

Pla­fo­narea prin lege a tarifelor pentru poli­­ţe­le au­to obligatorii (RCA), care asigură venituri de circa 3 miliarde de lei anual, este la momentul actual cel mai fiebinte punct de pe agenda tuturor jucătorilor din industria de asigurări.

„În ultima perioadă ne-am pus businessurile în cui şi am fost nevoiţi să ne ocupăm de dez­baterea efectelor plafonării tarifelor, de gă­sirea de soluţii pentru combaterea acestora şi de mo­dalităţi de implementare a lor. Am face asi­gu­rări facultative dacă am avea timp, dar în ul­ti­­ma perioadă schimbările RCA ne-au ocupat tot timpul“, a declarat Bogdan An­driescu, pre­şe­­dintele asociaţiei brokerilor locali - UNSICAR.

La rândul lui Adrian Marin, preşedintele UNSAR, asociaţia profesională a companiilor de asigurări, şi CEO al Generali, a explicat că asigurătorilor locali le este foarte dificil să opereze într-o piaţă cu tarife stabilite de stat, în condiţiile în care în toate celelalte ţări europene vând poliţe la tarife stabilite de cerere şi ofertă.

„Asigurările RCA reprezintă punctul nevralgic al pieţei. Nu este uşor pentru companiile locale de asigurări să funcţioneze într-o piaţă cu tarife dictate de stat, în condiţiile în care peste tot în UE tarifele sunt stabilite în mod concurenţial. Fiecare asigurător îşi face în prezent calcule şi încearcă să vadă câţi bani pierde ca urmare a introducerii tarifelor maxime şi cum poate să diminueze pierderea“, a explicat Adrian Marin. Evaluarea pierderilor este însă destul de dificilă, a spus Adrian Marin, având în vedere faptul că ordonanţa de urgenţă prin care s-a introdus plafonarea prevede cheltuieli suplimentare pentru companii precum oferirea la schimb a unui autoturism în caz de daună. Deşi au iniţiat demesurile nece­sare pe lângă instituţiile europene pentru dovedirea ilegalităţii plafonării tarifelor, iar acestea au început să se intereze de cauzele care au dus la această soluţie, reprezentanţii asigurătorilor sunt conştienţi că nu vor primi un răspuns într-un timp scurt.

Dacă companiile de asigurări şi brokerii nu sunt foarte optimişti în ceea ce priveşte evoluţia pieţei de asigurări, Autoritatea de Supra­veghere Financiară (ASF) afirmă că piaţa a reintrat pe creştere, iar profitabilitatea com­paniilor a început să se îmbunătăţească.

„Primele brute subscrise vor depăşi nivelul din 2008. Dacă extrapolăm rezultatele de la jumătatea anului, când piaţa asigurărilor a fost de 5 mld. lei, este de aşteptat că până la finalul anului să avem subscrieri de 10 mld. lei. Re­marcăm totodată, îmbunătăţirea profi­ta­bităţii la nivelul pieţei RCA şi apropierea ratei combinate de nivelul de 100% la finalul lunii iunie. Este evident că mai sunt lucruri de făcut la nivelul pieţei de asigurări, dar mai sunt companii care nu înţeleg că trebuie să respecte normele în vigoare“, a afirmat Valentin Ionescu, director al direcţiei de strategie şi stabilitate din cadrul ASF.

 

La conferinţa „Industria Asigurărilor, la un nou start“ au participat 150 de profesionişti din asigurări

La conferinţa „Industria Asigurărilor, la un nou start“ au participat 150 de profesionişti din asigurări

 

Soluţii pentru creşterea businessurilor după plafonarea la RCA ar fi îndreptarea către segmentul poliţelor facultative, în special răspunderi sau poliţe care protejează împotriva riscului de întrerupere a activităţii.

„Brokerii ar trebui să încerce să promoveze mai mult în rândul clienţilor asigurările facultative şi să compenseze astfel scăderea veniturilor din poliţele RCA, prin reducerea comisioanelor. Asigurările RCA intermediate de brokeri reprezintă 70% din totalul inter­medierilor. Ponderea este foarte mare, iar acest lucru trebuie conştientizat. Le propunem bro­kerilor să promoveze mai mult asigurările facultative şi să încerce astfel să umple golul lăsat de RCA. Din punctul meu de vedere, răspunderea este tipul de asigurare care va creşte cel mai mult în perioada următoare“, a declarat Mihai Sârbu, director regional al CertAsig, un asigurător specializat pe oferirea de asigurări facultative pentru companii. De asemenea, Mihai Bizineche, chief underwriter officer al CertAsig, a atras atenţia asupra potenţialului de asigurare pe zona de protecţie în caz de întrerupere a activităţii companiilor.

Poliţele de sănătate, nişa care va da formă pieţei asigurărilor de viaţă în următorii ani

Dacă piaţa asigurărilor generale este parţial blocată de introducerea tarifelor stabilite la nivel central, piaţa asigurărilor de viaţă şi sănătate pare să se mişte în direcţia cea bună, tot mai multe companii punând pe masă clienţilor oferte cât mai accesibile. „Piaţa asigurărilor de sănătate şi accident este o piaţă în formare. Dacă ne raportăm la ceea ce oferă sistemul public de sănătate, observăm că nu este o corelaţie între nevoile clienţilor şi ceea ce se colectează, vorbim clar de subfinanţare. În prezent poliţele de sănătate reprezintă o mare oportunitate pentru fiecare asigurător din România“, a declarat Sorin Mititelu, CEO al BCR Asigurări de Viaţă.  Deşi vânzările de asigurări de sănătate au început să se dezmorţească în ultimii ani trase în sus de poliţele corporate, asigurătorii susţin că se lovesc în piaţă de o atitudine reticentă din partea clienţilor persoane fizice.

„Reticenţa faţă de asigurări nu este un lucru specific românilor, este un lucru specific nivelului de dezvoltare la care ne aflăm în prezent. Blocajul este o reacţie normală. Ne întâlnim deseori cu afirmaţii de tipul: este scump, sunt prea tânăr pentru o asigurare, sunt prea bătrân.

Obiecţiile apar în mod natural pentru că oamenii nu au o cultură a asigurării, oamenii nu văd în jurul că ceilalţi cumpără poliţe, de aceea nu se asigură la rândul lor“, a explicat Emilia Bunea, CEO al Metropolitan Life. Emilia Bunea spune că asigurătorul pe care îl conduce a demarat un proces de democratizare a asigurărilor de sănătate şi a început să vândă prin telefon asigurări de accident la un tarif începând de 29 de lei şi o acoperire în valoare de 100.000 de lei.

„Distribuţia asigurărilor prin telefon este o practică întâlnită în ţările vestice, în Franţa, Italia. Am vorbit până acum cu un milion de oameni, dintre care 120-150.000 au cumpărat poliţe. Acesta este doar un pas spre dez­voltare“, a explicat Emilia Bunea.

Dan Dobre, director comercial în cadrul Signal Iduna, a afimat că asigurările de sănătate au fost privite mult timp ca o nişă, iar acest lucru se întâmplă şi în prezent. Însă el spune că această nişă va da formă pieţei, pentru că prin produsul de sănătate oamenii vor înţelege ce înseamnă să fii asigurat.

El a afirmat că la dezvoltarea pieţei de asigurări au contribuit şi abonamentele medicale oferite de clinicile private.  „Abonamentele au fost un factor important pentru dezvoltarea asigurărilor de sănătate, ele au fost necesare până când piaţa de sănătate a putut prelua relaţia cu clientul şi a facilitat produse mai bune“, a precizat Dan Dobre.

Piaţa asigurărilor private de sănătate a marcat în primele şase luni ale anului o creştere de aproape 30% a primelor brute subscrise, până la 69 de milioane de lei (15,5 mil. euro), potrivit datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Pentru acest an estimările companiilor ajung la subscrieri în valoare de circa 136 milioane de lei. În 2019 se aşteaptă o dublare a pieţei.

 

Valentin Ionescu, director Direcţia de Strategie şi Stabilitate ASF

Primele brute subscrise de companiile de asigurări vor depăşi nivelul din 2008. Dacă extrapolăm rezultatele de la jumătatea anului, când piaţa asigurărilor a fost de 5 mld. lei, este de aşteptat ca până la finalul anului să avem subscrieri de 10 mld. lei. Remarcăm totodată, îmbunătăţirea profitabităţii la nivelul pieţei RCA şi apropierea ratei combinate de nivelul de 100% la finalul lunii iunie. Urmărim evoluţia sectorului şi aşteptăm să vedem ce se va întâmpla cu cele două companii cu probleme din piaţă. Noi sperăm că îşi vor rezolva problemele şi vor rămâne în piaţă. Este evident că mai sunt lucruri de făcut la nivelul pieţei de asigurări, dar mai sunt companii care nu înţeleg că trebuie să respecte normele în vigoare.

 

Adrian Marin, preşedinte UNSAR

Asigurările RCA reprezintă punctul nevralgic al pieţei. Nu este uşor pentru companiile locale de asigurări să funcţioneze într-o piaţă cu tarife stabilite de stat, în condiţiile în care peste tot în UE tarifele sunt stabilite în mod concurenţial. Fiecare asigurător îşi face în prezent calcule şi încearcă să vadă câţi bani pierde ca urmare a introducerii tarifelor maxime şi cum poate să diminueze pierderile. Evaluarea este însă destul de dificilă, în condiţiile în care sunt cheltuieli pe care nu le-am avut în trecut odată cu intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţă. Comisia Europeană a început deja să se intereseze la guvern despre cauzele care au dus la plafonarea tarifelor. Trebuie schimbată percepţia că asigurările sunt taxe, trebuie să creştem nivelul de încredere şi interesul pentru asigurări facultative. Când eram underwriter companiile străine care se interesau de asigurări mă întrebau mai întâi de poliţele de răspundere, nu despre poliţele property, fiindcă ştiau că riscurile sunt mult mai mari.

 

Bogdan Andriescu, preşedinte UNSICAR

În ultima perioadă ne-am pus businessurile în cui şi am fost nevoiţi să ne ocupăm de dezbaterea efectelor plafonării tarifelor, de găsirea de soluţii pentru combaterea acestora şi de modalităţi de implementare a lor. Am face asigurări facultative, dacă am avea timp. În ultima perioadă schimbarile RCA ne-au ocupat tot timpul. Şi bokeri prin asociaţia de la nivel european, au notificat Comisia Europenă cu privire la plafonarea tarifelor la RCA. Noi nu suntem adepţii plafonărilor în general. Ne-am uitat în lume şi am văzut că România nu este singura ţară cu tarife stabilite prin lege. O situaţie similară este întâlnită în cazul ţărilor cu o piaţă a asigurărilor foarte slab dezvoltată, precum Nigeria, Maroc sau Zimbabwe.

 

Mihai Bizineche, chief underwriter officer CertAsig

Orice companie ar trebui să-şi adune membri din conducere pentru a-şi evalua riscurile la cere este supusă. În cazul unora pot fi luate măsuri de prevenţie, pot fi controlate intern, unele însă trebuie externalizate, aşa cum este cauzul riscurilor incerte care pot fi preluate de companiile de asigurări. Este important să se stabilească riscurile care pot fi gestionate intern şi care se externalizează. Costul generat de întreruperea activităţii este mai mare decât costul generat de paguba produsă unui bun. Companiile trebuie să îşi pună întrebarea, de exemplu, ce fac dacă riscul de incendiu se manifestă simultan cu o pierdere de date, cu alterarea sistemului informatic. Studiile arată că una din cinci companii suferă o întrerupere de activitate. O treime din companiile care se confruntă cu riscuri catastrofale şi nu au pla, nu sunt capabile să-şi mai reia activitatea.

 

Mihai Sârbu, director regional CertAsig

Brokerii locali ar trebui să încerce să promoveze mai mult în rândul clienţilor asigurările facultative şi să compenseze astfel scăderea veniturilor din poliţele auto obligatorii (RCA). Asigurările RCA intermediate de brokeri reprezintă 70% din totalul intermedierilor. Ponderea este foarte mare, iar acest lucru trebuie conştientizat. Le propunem brokerilor să promoveze mai mult asigurările facultative şi să încerce astfel să umple golul lăsat de RCA. Brokerii au un rol esenţial în educarea clienţilor. Ei trebuie să încercă să-i determine pe clienţi să înţeleagă că achiziţionează protecţie împotriva riscurilor, nu hârtii. Din punctul meu de vedere, răspunderea este tipul de asigurare care va creşte cel mai mult în perioada următoare.

 

Oana Terteleac, Windows business group lead, Microsoft Romania, Microsoft

Companiile trebuie să acorde o atenţie tot mai mare riscurilor de atac cibernetic. În ultimii doi ani frecvenţa apariţiei unui atac cibernetic a crescut cu 16%. Vorbim de o frecvenţă foarte mare. Companiile trebuie să fie atente nu doar la ele, este important să se uite şi la modul în care sunt protejaţi colaboratori, fiindcă deseori atacurile cibernetice se produc prin intermediul colaboratorilor. Soluţiile de protecţie sunt complexe, nu vorbim de un simplu antivirus.

 

Emilia Bunea, CEO Metropolitan Life

Este surprinzătoare evoluţia pieţei de asigurări de viaţă şi sănătate din România, având în vedere nevoia de protecţie.  Reticenţa faţă de asigurări nu este un lucru specific românilor, este un lucru specific nivelului de dezvoltare la care ne aflăm în prezent. Blocajul este o reacţie normală. Ne întâlnim deseori cu afirmaţii de tipul: este scump, sunt prea tânăr pentru o asigurare, sunt prea bătrân. Obiecţiile apar în mod natural pentru că oamenii nu au o cultură a asigurării, oamenii nu văd în jur că ceilalţi cumpără poliţe, de aceea nu se asigură şi ei.

Noi am avut un an foarte bun până acum, avem o creştere de două cifre la şase luni şi plănuim să creştem în ritmul acesta în continuare. Am început să distribuim asigurările prin telefon, o practică întâlnită în ţările vestice. În acest mod vindem asigurări de accident la un tarif de 29 de lei pentru o sumă asigurată de 100.000 de lei. Am vorbit până acum cu un milion de oameni, dintre care 120-150.000 au cumpărat poliţe. Acest este doar un pas în dezvoltare.

 

Sorin Mititelu, CEO BCR Asigurări de Viaţă

Piaţa asigurărilor de sănătate şi accident este o piaţă pur şi simplu în formare. Dacă ne raportăm la ceea ce oferă sistemul public de sănătate, observăm că nu este o corelaţie între nevoile clienţilor şi ceea ce se colectează, vorbim clar de subfinanţare. În prezent poliţele de sănătate reprezintă o mare o mare oportunitate pentru fiecare asigurător.

Asigurările private completează sau chiar concurează pe alocuri cu sistemul public, iar cererea pentru astfel de produse va depinde de evoluţia sistemului public de sănătate. Este corect să spunem că suntem la un nou start, regulile jocului sunt mai sănătoase, avem reguli noi, creştere economică, toate acestea ajută la creşterea pieţei de asigurări de viaţă şi sănătate. Sunt foarte multe detalii care fac diferenţa între diverse poliţe de asigurare din plan local. În ceea ce priveşte preţul, trebuie să fim atenţi să nu ajungem în aceeaşi situaţie ca la RCA. Cât timp asigurătorii nu vor scoate în evidenţă raportul dintre tariful plătit pentru o poliţă de sănătate şi beneficiile, valoarea acoperirii nu vom avea o creştere accelerată.

 

Adriana Mihăilescu, şef serviciu asigurări de viaţă Generali România

Asigurările de sănătate sunt un produs simplu şi uşor de înţeles pentru populaţie. Vedem într-adevăr o tendinţă de creştere pe acest segment, tendinţă la care au contribuit şi factorii fiscali, mă refer aici la introducerea deductibilităţii fiscale. Aproximativ 80% din poliţele de sănătate sunt încheiate în Bucureşti şi Ilfov, iar acest lucru nu este lucru pozitiv. Nu doar cei cu venituri peste medie au nevoie de asigurare, ci în special cei cu venituri medii şi sub medie. Pentru ei impactul unei eveniment nefericit este şi mai mare.

 

Dan Dobre, director comercial Signal Iduna

Asigurările de sănătate au fost privite mult timp ca o nişă, iar acest lucru se întâmplă şi în prezent. De remarca este că această nişă va da formă pieţei, pentru că prin acest produs oamenii vor înţelege ce înseamnă să fii asigurat. Abonamentele au fost un factor important pentru dezvoltarea asigurărilor de sănătate, ele au fost necesare până când piaţa de sănătate a putut prelua relaţia cu clientul şi a facilitat produse mai bune.

Pentru client este încă foarte greu sa faca diferenţa între abonament şi asigurare. Abonamentul oferă acces la un serviciu la care nu sunt calculate în funcţie de risc, ci pe baza experienţei furnizorului. Noi avem circa 75.000 de persoane asigurate. În total în mediul corporate sunt peste 200.000 de persoane asigurate.

 

Simona Muşat, deputy manager, departament employee benefits Marsh România

Asigurările de sănătate sunt un produs mult mai transparent decât abonamentele. Noi ne concentrăm pe zona de asigurări de sănătate pentru companii, este un beneficiu cu mare priză la public mai ales în ultimii 2-3 ani, pentru că poate fi accesat în prezent. Totodată, avem şi peste 100.000 de angajaţi pe asigurări de sănătate.

 

Delia Bebi, psihoterapeut, www.psiholog-clinica.ro

Românii nu cumpără asigurări de viaţă sau sănătate pentru că se gândesc că nu li se poate întâmpla lor acel risc. Această percepţie se întâlneşte în principal în rândul tinerilor. Este foarte important ca asigurătorii să le explice beneficiile. Totodată, lispa sau exis­tenţa interesului pentru astfel de produse este core­lată cu nivelul de educaţie financiară.

Fotografii: Marian Ilie

La conferinţa „Industria Asigurărilor, la un nou start“ au participat 150 de profesionişti din asigurări

La conferinţa „Industria Asigurărilor, la un nou start“ au participat 150 de profesionişti din asigurări

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO