Bănci și Asigurări

Investitorii au adus o jumătate de miliard de euro la capitalul asigurătorilor locali în criză. GALERIE FOTO

Asigurătorii au dezbătut ieri la seminarul ZF împreună cu autoritatea de reglementare, legislatorul şi clienţii principalele subiecte la zi din industrie: pierderile din poliţele auto şi potenţialul pieţei de asigurări de sănătate. Foto Silviu Matei

Asigurătorii au dezbătut ieri la seminarul ZF împreună cu autoritatea de reglementare, legislatorul şi clienţii principalele subiecte la zi din industrie: pierderile din poliţele auto şi potenţialul pieţei de asigurări de sănătate. Foto Silviu Matei

Autor: Anelis Baciu, Ciprian Botea

11.04.2013, 00:07 872

Asigurătorii străini au adus 450 mil.  euro la capitalul subsidiarelor locale de la începutul crizei pentru a acoperi „găurile“ de peste o jumătate de miliard de euro lăsate de scăderea vânzărilor şi creşterea cheltuielilor cu daunele. Numai anul trecut acţionarii străini au scos din buzunare 180 mil. euro pentru a susţine capitalul asigurătorilor.

„Companiile de asigurări trebuie să scoată din buzunar 10 lei la fiecare 100 de lei încasaţi de la clienţi. Au fost companii care au avut profit, dar rezultatele pozitive au fost acoperite complet de pierderi. E posibil ca rezultatul de anul trecut să arate mai bine“, a declarat Bogdan Andriescu, preşedintele UNSICAR, prezent la un seminar de asigurări organizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu Astra, Metropolitan Life, Edenred, Opel şi Orange.

Industria asigurărilor a raportat între 2008 şi 2011 pierderi agregate de 1,2 miliarde de lei (285 mil. euro). Rezultatele negative s-au ridicat la 2,1 miliarde de lei, fiind compensate numai parţial de profiturile cumulate de 900 de milioane de lei ale companiilor care au înregistrat profit. Industria asigurărilor pierde bani de aproape şase ani, în special din cauza daunalităţii ridicate pe poliţe de asigurări auto.

Unii specialişti din asigurări argumentează însă că pierderile raportate oficial de asigurători sunt recuperate din altă parte – inclusiv din contracte de reasigurare încheiate cu entităţi din acelaşi grup – pentru că niciun investitor nu şi-ar permite să rămână pe pierdere o perioadă foarte lungă de timp.

„Nu sunt convins de masochismul investitorilor străini care aduc bani fără să recupereze nimic. Există nişte consumuri interne, relaţii de consultanţă şi transfer în cadrul grupului care îmi creează impresia că lucrurile sunt echilibrate. Nimeni nu îşi permite linii de business care sunt pe pierdere o perioadă îndelungată“, a declarat Dan Con­stan­tinescu, membru în Consiliul Comisiei de Supra­veghere a Asigurărilor (CSA).

Circa jumătate din companiile de asigurări au raportat profit în mod constant în perioada de criză, dar câştigurile au fost infime şi nu au reuşit să compenseze pierderile uriaşe ale celorlalţi asigurători. De exemplu, cele mai mari profituri din piaţă au fost înregistrate de Astra (pe asigurări generale) şi Alico (pe asigurări de viaţă), situându-se sub 20 mil. euro fiecare.

„Noi am încurajat liniile de asigurare cu profitabilitate ridicată, iar acest lucru ne-a permis să atenuăm daunalitatea foarte mare pe clasele de asigurări auto.  Am avut o rată combinată (cheltuielile cu daunele plus cele administrative raportate la primele încasate) sub media pieţei. Nu avem încă rezultatul final pe 2012, dar pot spune că este peste zero“, a explicat Cătălin Chiriac vice­preşedintele Astra Asigurări.

Asigurările generale, în special poliţele auto, generează cele mai mari pierderi firmelor de asigurări, în condiţiile în care vânzările au scăzut în criză, în timp ce daunele au continuat să crească. Primele subscrise anul trecut pe acest segment de piaţă au fost de 6,5 miliarde de lei (1,5 mld euro) anul trecut, în scădere cu 8% faţă de 2008, în timp ce despăgubirile achitate au făcut un salt de 6% şi au ajuns la 4,45 miliarde de lei (1 mld. euro), potrivit datelor CSA. Dacă în 2008 ponderea cheltuielilor cu daunele în totalul subscrierilor era de 60%, în 2012 a urcat la 70%.

„2013 este cel mai greu an pentru industria de asigurări, care trece printr-o perioadă critică. Lucrurile sunt foarte complicate în acestă zonă. Supravieţuirea în această industrie a devenit o problemă de viaţă şi de moarte. Asigurările au păşit pe gheaţa subţire, iar companiilor le este din ce în ce mai greu să menţină un echilibru între nivelul veniturilor şi cel al cheltuielilor“, a aver­tizat Sergiu Loghin, mem­bru în directoratul Omniasig.

Pierderile mari au forţat asigurătorii să renunţe la o parte din businessul auto şi să se orienteze spre nişe mai profitabile. Pierderile din asigurări auto au crescut pe fondul scăderii tarifelor din cauza intensificării competiţiei şi al creşterii daunelor achitate pentru vătămări corporale pe poliţe RCA. Aceste daune s-au ridicat la 328 milioane de lei (74 milioane de euro) anul trecut, fiind în creştere cu 20% faţă de 2011. 

Ponderea daunelor morale în totalul despăgubirilor achitate pe RCA a ajuns astfel la 18%.

Bogdan Andriescu afirmă că în acest context companiile de asigurări trebuie să ajusteze în consecinţă tarifele, dar consideră că în paralel este nevoie şi de produse mai flexibile.

Şi Florin Popa, business to business director în cadrul Orange, a vorbit de asemenea despre nevoia unor produse de asigurare mai flexibile. „Ar trebui să crească nivelul de personalizare a produselor de asigurări auto. De exemplu, în Marea Britanie am creat un sistem care transmite direct către asigurător numărul de kilometri parcurşi şi modul de conducere a autovehiculului, iar prima este ajustată în funcţie de aceşti parametri.“

Dan Constantinescu spune că pierderile din poliţe auto sunt rezultatul „luptei fără scrupule“ pentru cotă de piaţă şi avertizează că problemele de pe piaţa asigurărilor auto, care se reflectă inclusiv în plata cu întârziere a despăgubirilor, afectează imaginea întregii pieţe, inclusiv a sectorului de asigurări de viaţă, unde în realitate nu există nicio pro­blemă cu plata despăgubirilor.

Asigurătorii de viaţă, al căror business nu depăşeşte 20% din piaţa asigurărilor, încearcă acum să câştige teren pe segmentul asigu­rărilor de sănătate, principala speranţă fiind legată de reforma sistemului public de sănă­tate şi de introducerea unor facilităţi fiscale. Cel puţin la nivel declarativ, lupta pe acest segment de piaţă nu pare să fie însă foarte aprigă.

„Nu sunt mulţi asigurători interesaţi să facă asigurări de sănătate pentru că 90% din încasări se transformă în daune, iar profitul este de numai 1%. În plus, ai nevoie de oameni care se pricep şi la sănătate şi la statistici actuariale şi nu sunt mulţi astfel de specialişti“, spune Theodor Alexandrescu, preşedintele Metropolitan Life.

 

Soluţiile de limitare a pierderilor din poliţe auto şi potenţialul pieţei de asigurări de sănătate în perspectiva introducerii unor facilităţi fiscale au fost principalele teme de discuţie abordate în seminarul despre piaţa asigurărilor organizat ieri de Ziarul Financiar

 

Piaţa asigurărilor de sănătate reprezintă numai 1% din totalul industriei de asigurări, sub­scrierile pe această clasă fiind de sub 20 de mi­lioane de euro anul trecut. 

Asigurătorii spe­ră ca implementarea unor măsuri de stimulare fiscală să permită dezvoltarea acestei pieţe. 

Ţinta asigurătorilor sunt clienţii corporate, în condiţiile în care veniturile mici nu permit populaţiei să cumpere poliţe individuale.

„Dacă deductibilitatea ar fi mai ridicată, iar numărul facilităţilor fiscale ar creşte, atunci şi suma alocată de noi pentru asigurările de sănătate încheiate pentru angajaţi ar fi mai mare“, a declarat Mihaela Matei, senior manager compensation & benefits în cadrul Ursus Breweries. Ea spune că firma oferă abonamente medicale şi asigurări de sănătate tuturor celor 1.400 de angajaţi.

Şi pe asigurările auto miza se mută pe segmentul clienţilor corporate, clienţi importanţi fiind companiile de leasing, care finanţează anual achiziţii de autovehicule de circa un miliard de euro.

„Piaţa de leasing este unul dintre cei mai importanţi clienţi pentru asigurători şi reprezintă un element de stabilitate mul­tianuală pentru aceştia, în condiţiile în care multe poliţe sunt încheiate pe toată perioada de derulare a contractului de leasing. 

Numai 2% din contractele de asigurare sunt încheiate pe un singur an“, a declarat Răzvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing, un jucător de top trei pe piaţa leasingului financiar.

 

Theodor Alexandrescu, preşedintele Metropolitan Life

Nu sunt multe companii de asigurări care vor cu adevărat să facă asigurări de sănătate pentru că marja de profit este redusă. Nu avem în România oameni care se pricep la asigurări de sănătate, personalul din această zonă nu ştie să combine statisticile din sănătate cu datele actuariale. Nu poţi să dai copy-paste la un sistem funcţional care există în alte ţări. Nivelul mortalităţii, al morbidităţii şi demografia sunt elemente care trebuie luate în calcul.

 

Vasile Nicula, preşedinele Comisiei de buget-finanţe din Senat

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) are rolul de a aduna sub o singură cupolă tot ceea ce înseamnă entităţi financiare. Din iunie încolo cele trei comisii care supraveghează acum pieţele de asigurări, pensii private şi de capital vor funcţiona practic sub o singură entitate. Era necesară o restructurare. Vor fi inclusiv reduceri de costuri. Noul organism de reglementare va deveni una dintre cele mai importante instituţii financiare ale statului.

 

Bogdan Andriescu,  preşedintele UNSICAR

Alarmantă este în acest moment creşterea daunelor pentru vătămări corporale şi deces, unde pe lângă despăgubirile plătite efectiv asigurătorii trebuie să constituie şi rezerve de daună semnificative pentru a acoperi pretenţiile formulate de clienţi. Cred că tarifele poliţelor de răspundere civilă auto trebuie adaptate în consecinţă (...) Piaţa de asigurări nu se poate dezvolta într-un ritm susţinut fără reluarea creşterii economice şi a consumului.

 

Răzvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing

Piaţa de leasing este unul dintre cei mai importanţi clienţi pentru asigurători şi reprezintă un element de stabilitate multianuală pentru aceştia, în condiţiile în care multe poliţe sunt încheiate pe toată perioada de derulare a contractului de leasing. Numai 2% din contractele de asigurare sunt încheiate pe un singur an. Leasingul permite şi diversificarea afacerilor pentru că nu încheiem doar poliţe Casco, ci şi poliţe RCA sau de asigurare a mărfurilor.

 

Cătălin Chiriac, vicepreşedintele directoratului Astra

Noi am încurajat liniile de asigurare cu profitabilitate ridicată, iar acest lucru ne-a permis să atenuăm daunalitatea foarte mare pe clasele de asigurări auto.  Rata combinată înregistrată de Astra pe total business s-a situat sub media pieţei anul trecut. Nu pot spune exact ce rezultat am avut anul trecut, dar pot afirma că a fost mai mare decât zero. Am mizat mai mult pe asigurările property, dar acordăm o atenţie deosebită şi asigurărilor de sănătate.

 

Dan Constantinescu, membru în Consiliul CSA

Nu sunt convins de masochismul investitorilor străini care aduc bani fără să recupereze nimic. Există nişte consumuri interne, relaţii de consultanţă şi transfer în cadrul grupului care îmi creează impresia că lucrurile sunt echilibrate. Nimeni nu îşi permite linii de business care sunt pe pierdere o perioadă îndelungată (...) Trebuie să înţelegem că populaţia asimilează asigurătorii la nivel global şi că orice deficienţă se repercutează în toată industria.

 

Sergiu Loghin, membru în directoratul Omniasig

Industria de asigurări trece printr-o perioadă critică, lucrurile sunt foarte complicate în acestă zonă. Piaţa a cumulat pierderi succesive de-a lungul ultimilor cinci ani, societăţile mamă au fost nevoite să aducă bani de acasă la capital, iar supravieţuirea în această industrie a devenit o problemă de viaţă şi de moarte. Asigurările au păşit pe gheaţa subţire, iar companiilor le este din ce în ce mai greu să menţină un echilibru între venituri şi cheltuieli.

 

Mihaela Matei, senior manager compensation & benefits al Ursus

Zona de deductibilitate oferită de stat este foarte restrânsă, suma este foarte mică, iar în aceste condiţii foarte puţine companii îşi permit să ofere un pachet consistent de beneficii angajaţilor lor. Angajatorii încearcă să contribuie din fondurile lor, dar şi aceste resurse sunt limitate. Dacă deductibilitatea ar fi mai ridicată, iar numărul facilităţilor fiscale ar creşte, atunci şi suma alocată asigurărilor de sănătate ar fi mai mare.

 

Florin Popa, business to business director al Orange România

Ar trebui să crească nivelul de personalizare a produselor de asigurări auto. De exemplu, în Marea Britanie am creat un sistem care transmite direct către asigurător numărul de kilometri parcurşi şi modul de conducere a autovehiculului, iar prima este ajustată în funcţie de aceşti parametri. Interacţiunea cu clienţii şi integrarea canalelor de comunicare cu aceştia este esenţială. Orange acoperă cu diverse servicii 70% din asigurătorii activi pe piaţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO