Bănci și Asigurări

Marca a murit. Trăiască euro!

Autor: Cristian Micu

07.01.2002, 00:00 336

CU TOATE că în urmă cu un an 70% din cetăţenii germani nu vedeau decât dezavantaje în introducerea monedei unice europene, se pare că publicitatea făcută de Banca Centrală Europeană (BCE) a dat roade. În ultimele zile ale lui decembrie ponderea euroscepticilor scăzuse la 46%. Într-adevăr, în ajunul Anului Nou mulţi germani s-au grăbit să schimbe mărcile în euro înainte de miezul nopţii.

Pentru a face schimbul mai uşor, vânzătorii folosesc o listă cu echivalentul mărcilor germane de la 1 la 100. Deşi rata de schimb este de 1,9554 mărci pentru un euro, adică o aproximare de două mărci la un euro este inevitabilă, toată lumea ţine să calculeze totul la centimă. În noaptea de Revelion, majoritatea barurilor din Frankfurt au folosit exclusiv euro. Spre exemplu, preţul unei beri varia între 2 şi 3,5 euro.

Pe doi ianuarie, pe Zeil, un fel de Lipscani al Frankfurtului, aproape de sediul Băncii Centrale Europene, erau cozi interminabile la distribuitoarele de numerar (ATM-uri) care dădeau euro - mulţi germani erau dornici să atingă noile bancnote.

O altă coadă era în Frankfurt la raioanele de portofele, pentru că noile bancnote euro sunt mai mari decât vechile bancnote şi majoritatea cetăţenilor europeni trebuie să-şi schimbe portofelele.

Principala temere a nemţilor este creşterea preţurilor datorită introducerii euro. Deşi este ilegal, mai multe magazine au rotunjit rata de schimb marcă/euro la doi. Wim Duisenberg, preşedintele Băncii Centrale Europene, a încercat să liniştească aceste temeri, amintind, spre exemplu, la conferinţa de presă a ECB din 3 ianuarie, că ziarul Le Figaro s-a ieftinit de la şapte franci, cât plătea înainte de 1 ianuarie, la un euro, adică 6,5 franci.

Pe 2 ianuarie, ziariştii şi fundaţiile pro euro au ieşit în centrul Frankfurtului. Asociaţia tinerilor federalişti europeni (JEF), organizaţie care militează pentru o constituţie europeană, a organizat o campanie de stradă pe Zeil. Aceasta includea o piesă de teatru în care era prezentată independenţa Băncii Centrale Europene şi, implicit, a euro, un stand de prezentare a monedelor euro din diferite ţări europene, un puzzle cu Europa şi un chestionar despre euro.

O nemţoaică în vârstă şi-a arătat entuziasmul faţă de moneda unică europeană, cerând tinerilor să îi picteze pe faţă semnul euro.

Pe 2 ianuarie, toate magazinele din Frankfurt erau golite de suveniruri "euro": cu monede şi bancnote de ciocolată, jucării euro-man, brichete sau brelocuri. Marca a murit! Trăiască euro!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO