Bănci și Asigurări

Noul şef al RBS: Nu mi-a trebuit mai mult de o secundă să mă gândesc să iau postul din România

Noul şef al RBS: Nu mi-a trebuit mai mult de o secundă să mă gândesc să iau postul din România

Henk Paardekooper, preşedintele RBS România: Ştiu că unele bănci au ţinte clare de reducere a bilanţurilor, dar la noi nu este cazul.

Autor: Razvan Voican

30.04.2012, 00:07 1807

Olandezul Henk Paardekooper, 48 de ani, a primit săptămâna trecută aprobarea BNR pentru a-şi exercita funcţia de preşedinte al RBS România, principalul său proiect fiind repoziţionarea businessului local prin renun­ţarea la afacerile din retail banking şi concentrarea pe segmentul corporate.

Bancherul nu se află pentru prima dată în România. El a mai făcut vizite la Bucureşti în perioada 2006 - 2007, când conducea operaţiunile ABN Amro din Rusia, unde a fost preluată experienţa băncii din România în organizarea unui business nou pe retail banking, şi spune că experienţa de atunci l-a încurajat să accepte noul job.

"Când mi s-a propus postul din România nu mi-a trebuit mai mult de o secundă înainte de a spune da."

Paardekooper s-a întâlnit deja cu mai mulţi clienţi importanţi ai băncii din zona corporate. "Văd semne de optimism fragil. Fundaţia economiei este în prezent mai solidă decât în ţări europene mari pentru că restructurarea a început mai repede, însă până la urmă vorbim despre o economie deschisă, iar influenţele din exterior vor fi resimţite în continuare."

De asemenea, a remarcat că sunt mulţi olandezi în businessul din România, inclusiv bancheri. "Sunt foarte mulţumit să văd că ABN Amro a fost o şcoală bună de bancheri pentru piaţa locală. Uneori competitorii ne iau oameni, dar nu ne supărăm." El lucrează de circa 23 de ani pentru ABN Amro, banca olandeză preluată de RBS în 2007.

Şeful RBS afirmă că banca a reuşit în cea mai mare parte să-şi păstreze clientela în ultimii ani, având relaţii mai vechi de 7 ani cu mai mult de jumătate din baza de clienţi. "Clienţii noştri sunt profesionişti şi înţeleg ce se întâmplă pentru că şi ei se confruntă cu criza. Sigur că nu le plac surprizele, dar atât timp cât eşti transparent şi le explici situaţia, iar banca rămâne pe poziţie şi menţine serviciile cu care s-a impus pe piaţă, nu există probleme." RBS este recunoscută pe piaţă drept una dintre casele cu oferte de top în domeniul servi­ci­ilor de cash management, plăţi, trade finance sau al opţiunilor valutare, la acestea adăugându-se accesul oferit la platforma globală a grupului britanic.

Chiar dacă businessul local va trece printr-o restructurare majoră odată cu renunţarea la retail, Paardekooper afirmă că banca-mamă nu presează în sensul reducerii expunerii locale, însă scumpirea capitalului este o realitate şi trebuie să decizi în ce zone îl aloci. "Ştiu că unele bănci au ţinte clare de reducere a bilanţurilor, dar la noi nu este cazul."

El a explicat că prin abandonarea retailului - care oricum nu atinsese o masă relevantă în contextul general al pieţei, RBS România se aliniază strategiei băncii-mamă, care a stabilit că va mai face retail adevărat numai în Marea Britanie şi în SUA.

Criza ar putea determina în cele din urmă o reaşezare a pieţei bancare locale, profilul de bancă universală urmând a fi probabil rezervat jucătorilor care au atins sau pot atinge prin achiziţii cote de piaţă de cel puţin 3%, de preferat chiar de 5%. În rest, axarea pe zona cor­po­rate, pe nişe ale acesteia sau pe alte nişe ale serviciilor financiare ar putea fi soluţia de supravieţuire pe o piaţă cu creşteri modeste.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO