O monedă europeană puternică trezeşte temeri în rândul exportatorilor din zona euro

10 aug 2017 Autor: Bogdan Cojocaru

Pentru că exporturile germane au înregistrat în iunie cea mai mare scădere din ultimii doi ani, se răspândeşte teama că avansul uimitor al euro afectează exportatorii şi ar putea frâna revenirea economiei zonei euro. Germania este motorul de creştere al Europei.

Teama s-a propagat pe burse, în plin sezon de rezultate financiare, şi se vede în evoluţia acţiunilor companiilor europene. În ceea ce priveşte Germania, unii analişti sunt liniştiţi. „Teama este exagerată. Episoadele anterioare ne-au demonstrat că exportatorii germani nu simt o durere ieşită din comun din cauza cursului de schimb valutar“, a afirmat pentru Financial Times Carsten Brzeski, economist la ING.

Euro s-a apreciat cu 8% faţă de dolar în ultimele trei luni. Până acum, ex­portu­rile germane au rezistat unor şocuri precum Brexitul şi alegerea lui Do­nald Trump ca preşedinte al SUA. Cei mai mulţi economişti se aşteaptă ca ex­por­turile germane să-şi menţină forţa şi să continue să crească.

Bloomberg a realizat un sondaj în rândul directorilor financiari de la diferite firme mari europene în privinţa efectelor unui euro puternic.

Orice oscilaţie de 10% a euro şterge până la 8% din venituri dacă acestea nu sunt asigurate contra riscurilor valutare, a explicat Matthew Garman, strateg al Morgan Stanley. Companiile din zona euro îşi obţin 48% din venituri de pe pieţele de origine, care le generează şi 54% din costuri.

Directorul financiar al Infineon Technologies Dominik Asam le-a scris la începutul lunii investitorilor că orice mişcare de 0,01 dolari a cursului de schimb euro/dolar are un efect de circa nouă milioane de euro asupra veniturilor producătorului german de cipuri în fiecare trimestru.

Software AG se aşteaptă la un impact negativ de 2% în al treilea trimestru dacă dolarul şi euro ajung la un curs mediu de 1,14 euro.

Impactul va creşte la 4-5% în ultimele trei luni ale anului. Jean-Marc Duplaix, CFO-ul Kering, proprietarul brandului Gucci, a avertizat că euro mai puternic ar putea avea afecte asupra preţurilor, fluxului de turişti, profitabilităţii şi absorbirii costurilor în euro.

Pentru Adidas, dolarul slab aduce beneficii la nivelul costurilor. Compania s-a asigurat deja contra riscurilor valutare pentru următoarele 18 luni. În ceea ce priveşte profitabilitatea, CFO-ul Harm Ohlmeyer a spus că a doua jumătate a anului va fi mai bună decât prima.

Din partea Michelin, CFO-ul Marc Henry a spus că producătorul de anvelope a luat în considerate un curs mediu de schimb de 1,15 dolari pe euro pentru semestrul doi.

Daimler s-a asigurat contra riscurilor valutare pentru cea mai mare parte din 2018. CFO-ul VW Frank Witter a asigurat că efectele cursului de schimb vor avea un impact net pozitiv de circa 500 de milioane de euro în 2017.

Ralf Thomas, CFO-ul de la Siemens, un conglomerat industrial german, apreciază că un euro puternic va reduce marja de profit cu 50-100 de puncte de bază în 2018.

Pentru Bayer, producător de chimicale, o oscilaţie de un punct procentual a euro faţă de un coş cu cele mai importante valute are un impact de 300 de milioane de euro asupra vânzărilor pe an şi de 80 de milioane de euro asupra veniturilor. Compania şi-a redus estimările de profit şi vânzări pentru 2017, printre altele din cauza cursului de schimb.

În sectorul farma, CFO-ul Marcus Kuhnert de la Merck a explicat că firma sa se va confrunta cu un vânt din faţă în semestrul doi din cauza efectelor adverse ale euro, dar şi a unor probleme legate de operaţiuni.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 10.08.2017

 
Cuvinte cheie:
exportatori
, zona euro
, moneda europeana
, temeri
, crestere
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide