Bănci și Asigurări

Oana Petrescu, fostul vice pe retail de la BCR, devine partener pe consultanţă la Deloitte

Oana Petrescu, fostul vice pe retail de la BCR, devine...

Autor: Razvan Voican

12.06.2012, 10:45 2974

Oana Petrescu, fost vicepreşedinte executiv al BCR mai bine de cinci ani, revine în sectorul celor patru mari firme globale de consultanţă şi audit din care fusese recrutată de austriecii de la Erste în toamna lui 2006, preluând o poziţie de partener la Deloitte cu responsabilităţi în aria de consultanţă pe strategie şi operaţiuni, capital uman, tehnologie şi servicii financiare.

Înainte de a veni la BCR ea acumulase peste 10 ani de carieră în domeniul consultanţei, mai întâi la Arthur Andersen, iar apoi la firma succesoare Ernst&Young, unde a construit divizia de servicii financiare prin intermediul căreia a şi ajuns să cunoască problemele celei mai mari bănci de pe piaţă până să intre în conducerea executivă a acesteia.

A fost primul român selectat de Andreas Treichl, şeful Erste, pentru o poziţie de top management la BCR, mai întâi ca vicepreşedinte pe operaţiuni şi IT, iar din 2010 pe retail.

Conform uzanţelor specifice breslei, Oana Petrescu nu şi-ar fi putut continua cariera bancară la o instituţie de credit concurentă a BCR, fiind necesară o pauză de cel puţin un an ţinând cont de volumul mare de informaţ ii sensibile la care a avut acces.

Pe de altă parte, ea revine în industria consultanţei, dar la altă firmă decât Ernst&Young (E&Y) de la care plecase în 2006. E&Y auditează situaţiile financiare ale BCR de şase ani, pe baza relaţiei contractuale stabilite la nivel de grup cu Erste, acţionarul majoritar al băncii româneş ti.

"Voi lucra în mod direct cu o echipă de 30-40 de consultanţ i specializaţi în strategie şi operaţiuni, capital uman, tehnologie şi servicii financiare, care deja servesc un număr important de bănci şi instituţii şi în acelaşi timp voi avea acces la expertiza colegilor mei din practicile de consultanţă legală şi fiscală şi de consultanţă pentru tranzacţii, recunoscute de piaţă ca foarte puternice.

În plus, având şansa de a cunoaşte un număr de lideri ai Deloitte atât aici în România, cât şi în Europa Centrală şi în Statele Unite - şi de a fi lucrat cu unii dintre ei la Andersen - am încredere că vom putea utiliza expertiza şi soluţiile globale ale Deloitte pentru a înţelege cu adevărat problemele clienţilor", afirmă Oana Petrescu, noul partener pe consultanţă al Deloitte.

Ea spune că nivelul şi complexitatea provocărilor cu care se confruntă clienţii în această perioadă "sunt enorme".

"Ne aflăm într-o perioadă în care soluţiile economice şi politice tradiţionale nu dau rezultatele asteptate, iar fundamentele sistemului financiar aşa cum îl ştim sunt serios alterate. Depinde de consultanţi să ţină pasul cu diversele industrii, să le înţeleagă îngrijorările şi să dezvolte competenţe, soluţii şi instrumente relevante." Cum descrie fostul şef pe retail de la BCR tabloul care marchează deja de ceva vreme evoluţia oricărui business? "Activele societăţii în ansamblu (atât capitalul disponibil, cât şi resursele naturale şi forţa de muncă ocupată) se diminuează. Creşterea economică (unde există) este firavă şi fragilă, creşterile de productivitate din unele sectoare fiind în mare parte erodate la nivel macro de stresul social, iar capacitatea pieţei de a atrage capitaluri este limitată semnificativ, aşa cum este şi capacitatea băncilor de a finanţa proiecte noi." Oana Petrescu spune că este un moment dificil în care atât companiile, cât şi instituţiile statului au nevoie de tot talentul intern disponibil pentru a-şi realinia organizaţ iile la noile cerinţe, fiind vorba de un efort de reconversie major. Pe de altă parte, această situaţie reprezintă un stimul pentru dezvoltarea industriei de consultanţă.

Experienţa de la BCR: reuşite, dar şi încercări şi îndoieli

De când a venit la BCR în toamna lui 2006, Oana Petrescu a fost implicată în momente-cheie pentru procesul de transformare a BCR şi aliniere la standardele Erste Group, pentru ca din 2010 să gestioneze etapa foarte dificilă a adaptării contractelor de credite de retail la prevederile celebrei Ordonanţe 50 şi mai apoi reaşezarea întregului portofoliu de produse pentru clienţii persoane fizice.

"Pentru mine, cei 6 ani în care am lucrat cu Erste şi BCR mi-au confirmat faptul că cele mai bune decizii au la bază un demers evolutiv, bazat pe date statistice, analize, comparaţii, studii de caz, proiecte pilot şi extrapolă ri, corelat neapărat cu o bună înţelegere a capacităţii de implementare a organizaţiei la un moment dat." Austriecii s-au plâns că venirea crizei spre finalul lui 2008 nu le-a lăsat suficient răgaz să adâncească restructurarea BCR, Adreas Treichl, CEO al Erste, afirmând la începutul acestui an că banca ar fi trebuit să arate altfel în prezent după toate măsurile de management care au fost luate în ultimii ani.

Ajustarea unei instituţii cu peste 10.000 de oameni şi sute de unităţi s-a dovedit o provocare greu de gestionat mai ales într-un context de recesiune prelungită, marcat de şocuri precum majorarea TVA şi tăierea salariilor bugetarilor în vara lui 2010.

"La nivel personal a fost o perioadă foarte intensăplină de reuşite, dar şi de încercări şi îndoieli, o perioadă în care am învăţat să înţeleg cum se vede o anumită problemă atât în sucursala din Bistriţa, cât şi în Parlament sau la Viena - o perioadă în care am învăţat să nu fac asumpţii, să respect cele mai diverse opinii şi să am disciplina să nu pierd niciodată din vedere problema pe care încercam să o rezolvăm", spune Oana Petrescu În toamna anului trecut ea a luat decizia de a se retrage din funcţia de vicepreşedinte executiv pe retail, considerând că şi-a atins principalele ţinte în domeniu, iar coordonarea de zi cu zi a acestui sector într-o piaţă care nu creşte nu mai era suficient de motivantă.

Lecţii importante învăţate ca manager în BCR? "Pentru a avea rezultate sustenabile, este foarte important să alegi: când să mergi repede şi când să-i aştepţi şi pe ceilalţi - ca să ajungem cu toţii la destinaţie. Un vechi proverb african spune: «Singur poţi ajunge mai repede; însoţit, poţi ajunge mai departe» - se referă la mersul prin deşert, dar este foarte actual şi în contextul de afaceri.

Câteodată, este vital să obţii rezultate rapide; altă dată este bine să convingi, să aştepţi, să faci lucrurile mai încet, dar mai solid." Oana Petrescu sugerează astfel dificultăţile de a stabili un tempo optim în procesul de restructurare a BCR, între dorinţa austriecilor de a grăbi alinierea la standardele Erste şi capacitatea organizaţiei de digera schimbările, respectiv a managementului de a le face acceptate şi asimilate

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO