Bănci și Asigurări

Porsche Leasing: Recuperam intre 50 si 150 de masini pe luna, dar e ultima solutie

Porsche Leasing: Recuperam intre 50 si 150 de masini pe luna, dar e ultima solutie

Kurt Leitner: Depindem foarte mult de piata auto, iar situatia ei este cunoscuta, a scazut cu 60%, ceea ce afecteaza si businessul nostru

21.05.2009, 00:00 4754

Porsche Leasing, compania captiva a importatorului auto cu acelasi nume si cel mai mare finantator din leasingul de masini, a inceput sa recupereze din decembrie anul trecut intre 50 si 150 de masini pe luna, deoarece tot mai multi clienti ajung in imposibilitatea de a-si plati ratele.

Toata piata de leasing se confrunta cu o crestere fara precedent a recuperarilor, din ultimul trimestru al anului trecut si pana in prezent mii de masini fiind returnate firmelor de leasing de catre clienti cu probleme financiare.
"Rata de default (intarzieri de peste 60 de zile la plata ratelor - n.r.) a crescut de la 0,8% anul trecut la 1,2% in prezent, dar e inca la un nivel bun. Pentru noi este ultima alegere sa luam masina de la client. Incercam sa discutam cu fiecare ce probleme financiare are si cu multi putem gasi o solutie, fie ii prelungim perioada, fie ii acordam o perioada de gratie", a declarat Kurt Leitner, directorul executiv (CEO) al Porsche Finance Group, care cuprinde Porsche Leasing, Porsche Bank (credite auto), Porsche Mobility (leasing operational), Porsche Broker (broker de asigurari) si Porsche Insurance (specializata pe asigurari auto Casco).
De obicei, daca un client nu isi plateste ratele timp de doua luni, masina lui se intoarce la firma de leasing, iar el pierde atat avansul, cat si ratele platite pana atunci. Toate aceste masini sunt scoase din nou la vanzare si duc la scaderea preturilor de pe piata second-hand.
"Noi avem un mare avantaj la revanzare, deoarece Porsche are o retea de 80 de dealeri prin intermediul carora putem revinde masinile, este o oportunitate si pentru ei sa isi creasca businessul. Sigur ca masinile scoase la vanzare de firmele de leasing vor duce la scaderea preturilor pe piata second-hand. Cu cat sunt mai multe masini, cu atat este mai mare alegerea pentru client. Pe de alta parte, preturile pe piata second-hand scad deoarece dealerii au ieftinit si masinile noi prin diferite promotii", explica Leitner.
 
Leasingul scade, dar creditele cresc
Porsche Leasing a finantat in primele patru luni din acest an masini in valoare de 55 mil. euro, in scadere cu 45% fata de aceeasi perioada din anul trecut.
"Depindem foarte mult de piata auto, iar situatia ei este cunoscuta, a scazut cu 60%, ceea ce afecteaza si businessul nostru. Partea buna este insa ca a crescut ponderea masinilor vandute de Porsche cu finantare de la Porsche Finance Group, de la 36% anul trecut la 46% in prezent, adica o masina din doua. In acest fel, am reusit sa diminuam scaderea."
Marcile importatorului sunt Porsche, Audi, Volkswagen, Skoda, Seat, Bentley si Lamborghini. Valoarea medie a masinilor finantate a scazut de la 18.040 de euro in 2008 la 15.300 de euro anul acesta.
In timp ce finantarile companiei de leasing scad, creditele auto acordate de Porsche Bank au inregistrat o crestere, in special datorita programului de stimulare a innoirii parcului auto Remat.
"Luna aprilie a fost foarte buna datorita programului Remat. In primele patru luni aproape am dublat numarul de credite pentru masini, care a ajuns la 740. Ne ajuta si faptul ca nu mai avem competitie din partea creditelor de nevoi personale, care nu mai sunt atat de accesibile. In anii trecuti era usor sa iei un credit de nevoi personale de 5-10 mii de euro ca sa iti cumperi masina, dar din decembrie aceste imprumuturi s-au oprit."
In primele patru luni Porsche Bank a acordat credite in valoare de 11 mil. euro, fata de 9 mil. euro in aceeasi perioada din 2008. Valoarea medie a unei masini finantate prin credit s-a redus la 14.700 de euro anul acesta, de la 18.900 de euro anul trecut.
Pentru 2009 Leitner estimeaza un volum de credite noi de 30 mil. euro, in timp ce pe partea de leasing financiar se asteapta sa se mentina nivelul de scadere din primele patru luni.
"Este o perioada grea pentru toate companiile si face parte din ciclul economic. Daca ne uitam la dezvoltarea leasingului din ultimii zece ani, cresterile au fost foarte mari, chiar si de peste 50% de la un an la altul, cred ca nici asa nu este sanatos. Este un moment bun pentru companii sa isi regandeasca businessul si sa isi imbunatateasca serviciile."
 
A ajuns la 2.100 de masini in leasing operational
Pe segmentul de leasing operational grupul a inregistrat recent un salt al afacerilor datorita castigarii unei licitatii de mari dimensiuni. Porsche Mobility a castigat licitatia pentru innoirea parcului auto al Postei Romane, ceea ce presupune livrarea a 700 de masini, valoarea contractului fiind de circa 22 mil. euro.
"Avem acum in portofoliu aproximativ 3.500 de contracte de mentenanta si 2.100 de contracte de leasing operational, unele se suprapun. Noi avem un concept diferit fata de companiile de fleet management astfel incat clientul sa aiba mai multe optiuni."
Leasingul operational inseamna, practic, o inchiriere a masinii si se deosebeste de cel financiar prin faptul ca rata platita de client este deductibila total, in timp ce la leasingul financiar se deduce doar TVA si dobanda. De asemenea, in cazul multor companii rata cuprinde si costurile de intretinere a masinii, cele cu asigurarea, rovinieta, asistenta rutiera si altele. 
In ceea ce priveste activitatea de asigurare a grupului financiar Porsche, numarul politelor auto Casco vandute pana acum este de circa 2.400, iar pana la sfarsitul anului Leitner estimeaza ca vanzarile vor ajunge la 5.600 de polite. Porsche Insurance vinde asigurari doar pentru clientii finantati de Porsche Leasing, dar in curand produsul va fi disponibil si pentru cei care cumpara masini de la importatorul Porsche cu numerar.
"Asigurarile vor fi afectate de scaderea vanzarilor de masini, deoarece sunt o oglinda a pietei auto." Directorul executiv al grupului financiar Porsche spune ca, odata cu scaderea activitatii, costurile sunt ajustate, dar ca nu va face disponibilizari.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO