Bănci și Asigurări

Prima scadere a pietei de leasing: minus 3%, pana la 4,8 mld. euro

Prima scadere a pietei de leasing: minus 3%, pana la 4,8 mld. euro
03.03.2009, 18:53 34

Piata de leasing a scazut anul trecut pentru prima data in istorie, cu aproape 3% fata de 2007, coborand la valoarea de circa 4,82 mld. euro, potrivit datelor prezentate ieri de Asociatia Societatilor Financiare (ALB), care reuneste 95% din companiile de profil.

In 2007 industria de leasing a facut un salt de peste 50%, depasind 4,9 miliarde de euro. Jucatorii din piata estimeaza ca piata se va reduce si in 2009, cu 20-30%, ca efect al inrautatirii situatiei economice.
"Evolutia pietei pana in septembrie trecut a fost buna, credeam ca vom atinge valoarea prognozata de 6 miliarde de euro, dar criza economica a avut un impact negativ in trimestrul patru", a declarat Jean-Claude Boloux, presedintele ALB si directorul general al BRD Sogelease, una dintre cele mai mari companii de pe piata de profil. Piata a inceput sa scada in trimestrul trei al anului trecut, cand finantarile au fost cu 12% mai mici decat cele acordate in trimestrul anterior, ajungand la 1,33 mld. euro. In ultimul trimestru al anului piata s-a prabusit, scaderea fiind de 60%, pana la nivelul de 537,4 mil. euro.
"In trimestrul trei s-a vazut puternic impactul taxei de poluare, care a dus la scaderea finantarilor pentru vehicule, iar in trimestrul patru s-a suprapus si impactul crizei financiare", afirma Adriana Ahciarliu, secretarul general al ALB.
Finantarile pentru vehicule au in continuare cea mai mare pondere in piata, de 71%, cu un total de peste 3,83 mld. euro, in crestere cu 1% fata de anul anterior. Celelalte doua segmente de business, leasingul de echipamente si cel imobiliar, au scazut in 2008. Finantarile pentru echipamente s-au redus cu 4%, pana la 1,08 mld. euro, iar cele pentru sectorul imobiliar au coborat cu 24%, pana la 351,8 mil. euro. In piata a crescut mult numarul masinilor si al echipamentelor reposedate de companiile de leasing de la clientii care nu mai pot plati ratele, dar nu exista statistici cu privire la aceasta tendinta la nivelul ALB.
"Finantarile pentru vehicule au incetinit din cauza scaderii mari a vanzarilor de masini noi. Mai este si problema taxei de poluare, care s-a schimbat de patru-cinci ori pana acum. In real estate a fost cea mai mare scadere, deoarece in orice criza acesta este primul sector afectat, dar va fi si primul care isi va reveni atunci cand se va termina criza. Acum toate constructiile sunt oprite, proiecte imobiliare de peste 10 miliarde de euro au fost amanate", explica Boloux.
El spune ca o problema a pietei de leasing au fost anul trecut fraudele, estimate la valoarea de 10-20 mil. euro, realizate in special in sectorul echipamentelor de constructii.
De obicei, un client al firmei de leasing vine cu un furnizor care face parte din acelasi grup si ia finantare pentru un bun care nu exista sau ia mai multe finantari de la mai multe firme pentru acelasi bun.
"Frecventa fraudelor este mult mai mare la valori mici, cele mai dese se fac la echipamente de valori cuprinse intre 5.000 si 18.000 de euro", sustine Andrei Brasoveanu, managing partner la casa de avocatura Ciurtin Brasoveanu & Asociatii.
ALB estimeaza pentru acest an o scadere a pietei de leasing cu 20-30%, ceea ce inseamna ca aceasta va cobori la 3,37-3,85 mld. euro.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO