Bănci și Asigurări

Raiffeisen vinde lunar credite de retail de 30 mil. euro, la fel ca în 2006

Raiffeisen vinde lunar credite de retail de 30 mil. euro, la fel ca în 2006

Autor: Ciprian Botea

12.12.2010, 23:55 45

Raiffeisen, a şaptea bancă locală după active, cu acţionariataustriac, vinde credite pentru persoane fizice cu o valoare de30-35 mil. euro în fiecare lună, similar cu nivelul consemnat în2006, iar reprezentanţii săi spun că volumul finanţărilor acordatepe acest segment de clientelă în 2010 va fi de peste 300 mil. eurola finalul anului. Vânzările au crescut în ultimele luni datoritărefinanţărilor.

"Volumele au crescut semnificativ din momentul în care amînceput să promovăm ideea de refinanţare. Sunt puţini clienţi carecer o refinanţare doar pentru a se muta de la o bancă la alta, ceimai mulţi vor bani în plus", a declarat Răzvan Munteanu,vicepreşedintele Raiffeisen responsabil cu retailul. El a precizatcă pe partea de credite ipotecare, refinanţările reprezintă unsfert din împrumuturile noi.

Soldul creditelor de retail creşte cu circa 10 mil. euro lunaravând în vedere că sumele rambursate de către clienţi ajung la20-25 de milioane de euro. Austriecii au frânat în 2008 creştereaportofoliului de credite de consum şi au adoptat o politică de riscmai prudentă, astfel că rambursările din prezent sunt mai micidecât în cazul altor bănci care au apăsat atunci puternic peacceleraţie, iar acum au de recuperat sume mai mari de la clienţi.În plus austriecii au fost în mod tradiţional concentraţi pevânzarea de credite de valori mari, cu perioade lungi derambursare, iar în primii ani de contract grosul ratei lunare estereprezentat de dobândă, partea din principal fiind redusă.

Raiffeisen vinde într-o lună 600-700 de credite ipotecare,inclusiv refinanţări, ceea ce înseamnă mai puţin de două credite peagenţie. În ultima lună refinanţările de credite garantate auînsumat 4 milioane de euro.

Mizează pe refinanţări

Munteanu spune că în condiţiile în care gradul de îndatorare alpersoanelor fizice este foarte mare, băncile se concentrează totmai mult pe consolidarea relaţiei cu clienţii existenţi şi peatragerea de clienţi buni de la concurenţă.

Guvernul a eliminat în iunie printr-o ordonanţă de urgenţăcomisionul pentru rambursarea în avans a împrumuturilor, unobstacol important pentru clienţii care voiau să se refinanţeze încondiţii mai bune la altă bancă, ceea ce a dus la o creştere acompetiţiei între bănci. În prezent, majoritatea băncilor de toppromovează creditele de refinanţare.

Vicepreşedintele Raiffeisen spune însă că explozia de oferte derefinanţare din ultima vreme are legătură mai degrabă cu problemeleanumitor bănci de a-şi menţine expunerile şi mai puţin cu noilereglementări.

"Sunt bănci care au mari rezerve în a da credite. Am văzut ooportunitate de creştere în contextul în care aceste bănci auprobleme cu menţinerea expunerii pe clienţi şi nu datorităeliminării comisionului de rambursare anticipată", a comentatMunteanu.

Totodată, el spune că sub 10% din numărul total al clienţilorcare renunţă la serviciile băncii merg să-şi refinanţeze crediteleîn altă parte. Raiffeisen pierde circa 240.000 de clienţi pe an,dar câştigă alţi 350.000, susţin reprezentanţii băncii.

"Ritmul de rotaţie al clienţilor a fost mai redus anul acesta.Timpul pe care îl putem aloca clienţilor care vor să plece acrescut în condiţiile în care clienţii noi au fost mai puţini", aadăugat vicepreşedintele Raiffeisen.

Ordonanţa de urgenţă 50/2010, care a permis clienţilor să semute mai uşor de la o bancă la alta, a avut ca scop principalcreşterea transparenţei din contractele de credit.

Cadrul de reglementare afectează transparenţa

Munteanu recunoaşte că băncile au o problemă cu transparenţa,dar apreciază că aceasta a fost generată în mare parte deinstabilitatea cadrului de reglementare. "În ultimii ani auexistat, în medie, la fiecare şase luni modificări majore alecadrului de reglementare. Încercând să se adapteze la acest mediuşi să menţină o continuitate a politicilor, băncilor le-a fostimposibil să păstreze transparenţa." De asemenea, oficialulRaiffeisen precizează că reglementarea mai strictă aplicatăbăncilor locale menţine la un nivel ridicat costurile deadministrare ale băncilor.

Raiffeisen a restructurat aproximativ 20% din portofoliul totalde credite pentru persoane fizice din cauza problemelor financiareale clienţilor, în mare parte fiind vorba de împrumuturinegarantate. Munteanu spune că jumătate dintre clienţi revin lagraficul de rambursare după perioada de restructurare, restul fiindîn continuare afectaţi de situaţia dificilă din economie. Bancaacceptă prelungirea restructurării doar în cazul în care condiţiilecare i-au determinat pe clienţi să ceară restructurarea au rămasnemodificate.

În ceea ce priveşte întreprinderile mici şi mijlocii, Raiffeisena restructurat credite cu o valoare de circa 30 de milioane de eurodintr-un portofoliu total de peste 300 de milioane de euro. Bancaare circa 16-17.000 de clienţi IMM cu credite în derulare şi unmilion de clienţi persoane fizice care au luat împrumuturi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO