Bănci și Asigurări

Recuperarea de bunuri de la rau-platnici va ramane principala activitate a firmelor de leasing

Recuperarea de bunuri de la rau-platnici va ramane principala activitate a firmelor de leasing
08.04.2010, 23:10 343

Piata de leasing, unul din sectoarele economiei cele mai lovitede criza, va ramane anul acesta la nivelul din 2009, de 1,3 mld.euro, afirma Thomas Tolazzi, noul director general al BCR Leasing,a doua companie din aceasta piata.

Tolazzi a preluat conducerea firmei de leasing in februarie,inlocuindu-l pe Claudiu Stanescu, care a plecat din companie dupasapte ani in care a ocupat pozitia de director general. Anterior,Tolazzi a fost director de risc pe segmentul de clienti corporatedin cadrul BCR, cea mai mare banca de pe piata romaneasca.

"Tintele de vanzari pentru 2010 sunt corelate cu tendintacererii, inca redusa. Din aceasta perspectiva, volumul anticipat alpietei va fi apropiat celui din 2009. Clientii, atat persoanejuridice, cat si fizice, manifesta inca o relativa prudenta inasumarea de noi obligatii pe plata, iar firmele de leasing aplicacriterii de eligibilitate mai putin permisive, pentru a puteacontrola riscul", sustine Tolazzi intr-un interviu acordat ZF.

In 2009 BCR Leasing a inregistrat o scadere de 70% a valoriibunurilor finantate, pana la 138 de milioane de euro. Compania amers astfel in ritm cu piata, care a inregistrat o scadere de 72%,din cauza reducerii puternice a vanzarilor de masini.

BCR Leasing a inregistrat anul trecut o pierdere de circa 10milioane de euro, fata de un profit net de 11 milioane de euro inanul anterior. Anul 2009 a fost cel mai greu pentru companiile deleasing, care pana atunci aveau cresteri ale finantarilor de douacifre de la un an la altul. "Pe piata auto europeana au aparut dejaprimele semne ale redresarii, daca avem in vedere cresterea mediede 8% a inmatricularilor de vehicule inregistrata la sfarsitul luifebruarie. Dupa un anumit decalaj in timp, aceste semnale vor fivizibile si pe piata romaneasca. Cateva semne ale redresarii auaparut deja: o usoara revenire a industriei si a cererii decreditare pentru agentii economici, lucru care ne indeptateste sasperam la reluarea treptata a productiei si, ulterior, aleasingului."

Principala preocupare pentru firmele de leasing va ramane anulacesta recuperarea bunurilor de la clientii care nu isi mai potplati ratele, spune Tolazzi.

Dupa ani de cresteri de peste 40%, multe firme de leasing auoprit anul trecut finantarea pentru a se ocupa de curatareaportofoliilor. De la inceputul crizei finantatorii au recuperat miide masini si echipamente, parcurile auto si depozitele din toatatara fiind inca pline de masini, camioane si buldozere scoase larevanzare.

"Dupa un an in care firmele de leasing s-au vazut nevoite safaca fata severei diluari a portofoliilor, supradimensionariirapide a stocului de vehicule reposedate, cresterii provizioanelorsi pierderilor rezultate din revanzare, prioritatile lor ramanaceleasi: curatarea portofoliilor, un atent management alriscurilor si optimizarea proceselor de colectare a debitelor",spune Tolazzi.

BCR Leasing, de exemplu, a creat un site specializat pentrurevanzarea bunurilor, pe care sunt prezentate acum 550 de masini,camioane si echipamente recuperate.

"Autovehiculele recuperate sunt valorificate cu precadere pepiata interna, iar vehiculele comerciale sunt mai usor vandabile pepiete externe in acest moment. Existenta unei supraoferte desecond-hand a pus foarte mare presiune pe pret, astfel incatclientul beneficiaza de marje generoase de negociere", explicaseful BCR Leasing.

Peste 90% din clientii firmelor de leasing sunt persoanejuridice, iar cele mai mari probleme la rambursarea ratelor le-auintampinat IMM-urile din sectorul constructiilor, altransporturilor si din industrie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO