Bănci și Asigurări

Romulus Andrei, Volksbank: “În 2015 vom asista la o dinamizare a pieţei creditului”

Romulus Andrei, Volksbank: “În 2015 vom asista la o...

Autor: Luciana Georgescu

30.06.2014, 15:13 883

Băncile pun la dispoziţia companiilor jumătate din numărul de credite disponibile pe piaţă înaintea perioadei de criză, însă în 2015, băncile vor aborda mai deschis creditarea şi vor începe să îşi reconstruiască portofoliile de credite, a declarat Romulus Andrei, Head of Structured Finance Volksbank, la ZF Live.

“Vom asista la o dinamizare a pieţei creditului, bazată pe o regândire a strategiilor şi a politicilor de risc şi profitabilitate”, a spus Andrei.
În prezent, rata de succes a propunerilor de credite pentru zona de IMM-uri este de aproape 40-50%. “Din 10 dosare, 4 sau 5 ar trebui săfie acceptate”, a menţionat managerul Volksbank.

El consideră că principala problemă pe piaţa creditării este lipsa unui ritm constant de creştere, argumentând că atât băncile cât şi companiile sunt mai precaute, ca urmare a ultimilor cinci ani dificili.

“În perioada 2007-2008, exista un apetit de risc relativ mare, însă în prezent băncile încearcă o reaşezare a politicilor de risc. Fiecare dintre noi a învăţat o lecţie,iar băncile transpun aceste lecţii în modul în care abordează piaţa”, a mai spus Andrei.

Andrei este de părere că accesul companiilor la creditare depinde în proporţie mare de situaţia lor financiară. “Există o zonă gri, a companiilor aflate pe muchia dintre insolvenţă şi supravieţuire, care nu sunt nepărat creditabile”. În plus, sectoarele de real estate şi construcţii continuă încă să fie evaluate conform unor criterii mai riguroase.

Andrei consideră că există patru direcţii care trebuie abordate în evaluarea unei propuneri de credit pentru companii. În primul rând, este vorba de încrederea şi trecutul firmei respective. “Încrederea este unul dintre cei mai importanţi indicatori. Altfel spus, sentimentul pe care îl am cu privire la evoluţiaclientului”, a spus Andrei.

El a mai precizat că piaţa în care compania activează şi modul în care se poziţionează este un alt factor care influenţează decizia finală a băncii. Nu în ultimul rând, trebuie luat în considerare planul de business şi managementul deciziilor.

“Situaţia financiară se află de multe ori pe ultimul loc în evaluarea unei firme, însă acest model nu se aplică şi în cazul companiilor din zona gri”, a adăugat Andrei la ZF Live.

Managerul Volksbank a mai declarat că în cazul IMM-urilor există nişte criterii standard, care presupun analiza unor elemente predefinite. “Pe de o parte, sunt factorii cantitativi şi pe de altă parte sunt cei calitativi, care includ şi nivelul de încredere al băncii în evoluţia companiei respective”.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO