Bănci și Asigurări

Sumele refuzate la plată au scăzut cu o cincime în zece luni

Sumele refuzate la plată au scăzut cu o cincime în...

Autor: Andra Oprescu

21.11.2014, 00:04 96

Băncile au refuzat la plată cecuri şi bilete la ordin de 6,6 miliarde de lei (1,5 mld. euro) în primele zece luni din 2014 pentru că nu au găsit în conturile companiilor suficiente lichidităţi pentru a onora plăţile respective. Refuzurile la plată sunt cu 20% sub nivelul din aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit BNR.

Luna octombrie a marcat însă o creştere de 20% faţă de septembrie, refuzurile fiind în valoare de 774 milioane de lei. Comparativ, media lunară din primele zece luni a fost de 658 milioane de lei. Maximul fusese atins în iulie, când refuzurile au depăşit un miliard de lei.

Luna trecută au existat în jur de 9.500 de incidente de plată, iar pe tot anul au fost refuzate aproape 95.000 de cecuri şi bilete la ordin. Spre comparaţie, în primele zece luni din 2013 au fost 134.000 de refuzuri.

Pe măsură ce situaţia firmelor se îmbunătăţeşte, respectiv se reduc problemele de lichiditate şi insolvenţele, refuzurile la plată au şi ele o tendinţă de scădere. Revenirea pe creştere a economiei este benefică pentru continuarea trendului descendent al indicidentelor legate de folosirea instrumentelor de plată. Un risc care ar putea avea un impact negativ asupra acestui indicator este încetinirea economiilor europene, potrivit analiştilor.

Biletele la ordin şi cecurile sunt utilizate în tranzacţiile cu mărfuri dintre companii, rar fiind efectuate plăţi în numerar. Cumpărătorii emit bilete la ordin prin care se angajează să efectueze plata la o dată ulterioară (cuprinsă în general între câteva săptămâni şi trei luni), iar deţinătorul biletului se prezintă la bancă la data scadenţei şi primeşte banii pe care banca îi ia din contul emitentului. Dacă în cont nu există sumele necesare acoperirii creanţei, banca refuză la plată biletul respectiv.

Oficialii Băncii Naţionale au arătat că în ultimii ani problemele au fost accentuate şi de valul de litigii în instanţă, care au dus la poprirea conturilor pentru multe companii, băncile neputând astfel să facă plăţile chiar dacă ar fi existat lichidităţile necesare.

Dacă un bilet la ordin sau un cec nu este încasat, situaţia se poate rezolva fie pe cale amiabilă, fie în instanţă, caz care se poate finaliza cu insolvenţa firmei care a emis cecul sau biletul la ordin refuzat. Refuzurile la plată au crescut îngri­jorător în perioada de criză, media lunară a acestor incidente fiind de  2-3 ori faţă de perioada anterioară crizei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO