Bănci și Asigurări

Topul companiilor de asigurări după primul trimestru din 2011

Topul companiilor de asigurări după primul trimestru din 2011

Topul companiilor de asigurări după primul trimestru din 2011

Autor: Ciprian Botea

23.05.2011, 23:50 10074

Asigurătorii mari resimt încă efectele crizei şi majoritateacontinuă să piardă cotă de piaţă în favoarea jucătorilor de taliemică sau a companiilor care au promovat mai agresiv produsele deasigurare pentru care există o cerere mai pronunţată.

Numai trei din primele zece companii după volumul primelorbrute subscrise aveau în martie o cotă de piaţă mai mare decât lasfârşitul anului trecut, în condiţi­ile în care declinul pieţei s-aaccentuat după primele trei luni din 2011 şi mai mulţi jucătorimari au înregistrat scăderi peste medie.

Cei mai mulţi asigurători şi-au păstrat în primul trimestrupoziţiile ocupate la sfâr­şitul anului trecut, singura excepţiefiind urcarea Asirom de pe locul şase pe patru. Astfel, Groupama şiING Asigurări au coborât câte o poziţie şi au ajuns pe locurilecinci şi res­pectiv şase. Podiumul este ocupat în continuare deAstra, Allianz-Ţiriac şi Omniasig.

"Nu am văzut schimbări semnificative pe piaţă şi nu cred că vomasista nici în perioada următoare la schimbări de poziţii înclasament pentru că toate companiile activează în acelaşi contextde piaţă şi este foarte greu ca vreun jucător să iasă din acestcontext", spune Romeo Jantea, asociat în cadrul brokerului deasigurări şi pensii private Guild.

Asirom, controlată de grupul austriac Vienna Insurance, aînregistrat cel mai puternic avans în primul trimestru, cota depia­ţă a companiei urcând la 9,4% faţă de 6,3% la sfârşitul anuluitrecut. Asigurătorul a recuperat astfel cota de piaţă pierdută înultimii doi ani, obiectiv pe care oficialii compania şi l-austabilit încă de la începutul anului.

Subscrierile Asirom au crescut cu aproape 21% în primultrimestru faţă de perioada similară din 2010, până la 201 milioanede lei (circa 48 mil. euro), avansul datorându-se creşterii pesegmentul poliţelor de răspundere civilă auto (RCA). Vânzări maimari de poliţe RCA a înregistrat şi Omniasig, astfel că scădereaafacerilor a încetinit până la 6% după primele trei luni,comparativ cu un declin de 17% anul trecut.

"Asigurările RCA au mers în general mai prost anul acesta. Mareadiferenţă între companii se va face acolo unde asigurătorii vorreuşi să vândă mai mult alte produse decât poliţe obligatorii. Iardacă vorbim de retail, principalul segment cu potenţial suntpoliţele de asigurare a locuinţelor", mai spune Jantea.

Primele brute subscrise din asigurări de răspundere civilă autoau scăzut cu 18% în primul trimestru, până la 668 de milioane delei (158 mil. euro), după ce tariful mediu pe acest segment acoborât cu 20-25% în campania de iarnă, când mai mult de 1,8milioane de şoferi şi-au reînnoit poliţele.

Asigurătorii au redus preţurile poliţelor auto obligatoriipentru a-şi crea o bază solidă de clienţi, cărora să le vândă şialte produse de asigurare în momentul în care veniturile acestoravor creşte şi piaţa va începe să-şi revină. Piaţa a scăzut cu 6,7%,până la 1,2 miliarde de lei în primele trei luni din acest an,declinul fiind mai accelerat decât cel înregistrat în 2010.

Previziunile pentru anul acesta nu indică o revenire rapidă acererii pentru produse de asigurare în condiţi­ile în care economiaînregistrează o ieşire lentă din recesiune.

"Şi 2011 va fi un an slab. Industria de asigurări îşi va revenicu o întârziere de şase luni faţă de restul economiei", comenteazăJantea.

Piaţa s-a contractat cu 5,7% în 2010 şi a coborât subpragul de 2 mld. euro.

Cel mai drastic declin s-a înregistrat în cazul asigurărilorgenerale, afectate de vânzările mai mici de poliţe auto, în timp ceasigurările de viaţă au urcat cu 2,3%. Segmentul poliţelor de viaţăreprezintă însă numai o cincime din piaţa asigurărilor, fiind încontinuare subdezvoltat com­parativ cu pieţele mature din Vest.

Această discrepanţă se reflectă inclusiv în clasamentul celormai mari asigurători. Astfel, doar două din cele mai mari zececompanii, ING Asigurări şi BCR Viaţă, vând exclusiv asigurări deviaţă, în timp ce restul sunt companii mixte sau companii deasigurări generale, precum Omniasig, BCR Asigurări şi Uniqa.

Contextul dificil de pe piaţă a avantajat o parte din companiilemici, care au raportat creşteri ale primelor brute subscrise.Creşteri ale afacerilor au înregistrat Grawe, Eureko sau Platinum,dar acestea deţin în continuare cote nesemnificative de piaţă şi nuau capacitatea de a ataca una din primele zece poziţii din piaţă."Mai important decât ritmul de creştere este volumul absolut alafacerilor înregistrat de o companie", precizează Jantea.

Astfel, deşi o parte dintre asigurătorii mici au reuşit săsubscrie mai mult, cota de piaţă pierdută de şapte dintreasigurătorii mari a fost captată de celelalte companii din top,care au reuşit să-şi crească volumul afacerilor. Cota de piaţăcumulată a companiilor din top zece a urcat la 80,6% la sfârşitullunii martie, comparativ cu 79,2% în decembrie anul trecut.

Pe lângă cele trei puncte procentuale câştigate de Asirom, alte2,3 puncte procentuale au mers la Astra, cea mai mare companie dinindustria asigurărilor, cu o cotă de piaţă de 15,6%. La sfârşitulanului trecut, cota de piaţă a Astra ajungea la 13,3%.

Şi BCR Asigurări de Viaţă şi-a majorat cota de piaţă cu ojumătate de punct procentual, până la 4,2%. Subscrierile companieiau crescut cu 10% în primul trimestru, la 89,5 mil. lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO