Buget 2012

Premierul Boc a spus la rectificarea bugetară: „Investiţii, investiţii şi iar investiţii“. Doar că a dat bani în plus doar pentru plata arieratelor

Premierul Boc a spus la rectificarea bugetară: „Investiţii, investiţii şi iar investiţii“. Doar că a dat bani în plus doar pentru plata arieratelor

Boc: Al doilea obiectiv al rectificării avizate (a fost) susţinerea investiţiilor, a investiţiilor şi iar a in­ves­tiţiilor, pentru că ele sunt acelea care, aşa cum am spus, aduc şi generează locuri de muncă şi ne duc la creşterea economică

Autor: Iulian Anghel

18.11.2011, 00:07 365

Premierul Emil Boc spune că a doua rectificare bu­getară din acest an a vizat majorarea sumelor pen­tru investiţiile derulate de unele ministere, dar aceste majorări merg, în majoritatea lor, spre plata unor datorii vechi, ceea ce înseamnă că ele nu se vor regăsi în creşterea PIB.

Guvernul a suplinit la rectificarea decisă miercuri sea­ră cu 2,3 mld. lei (700 mil. euro) bugetele unor mi­nistere considerate cheie în derularea investiţiilor statului.

"(...) Al doilea obiectiv al rectificării avizate (a fost) susţinerea investiţiilor, a investiţiilor şi iar a in­ves­tiţiilor, pentru că ele sunt acelea care, aşa cum am spus, aduc şi generează locuri de muncă şi ne duc la creşterea economică", a susţinut primul-ministru.

Doar că, din datele prezentate chiar de el, reiese că sumele primite în plus de ministere merg, de fapt, spre achitarea arieratelor.

Cel mai mult a avut de pierdut Ministerul Finanţelor (minus 1,1 mld. lei) şi cel mai mult de câş­tigat Ministerul Sănătăţii. Din cele 1,23 mld. lei pri­mite de Sănătate, peste 40% din sume merg spre plata arieratelor (483 mil. lei), în vreme ce aproape 50% din aceste sume (560 mil. lei) ar urma să acopere ve­ni­turi luate în cal­cul ini­ţial, dar ne­rea­li­zate de casa de sănătate.

Şi la Trans­por­turi, care au pri­mit 772 mil. lei, 65% din fon­duri (500 mil. lei) merg spre pla­ta arieratelor Com­pa­niei Naţio­na­le de Căi Ferate şi doar 155 mil. lei sunt des­tinate continuării in­ves­ti­ţiilor începute la Me­tro­rex şi Compania Naţiona­lă de Drumuri, în vreme ce alte 82,5 mil. lei merg spre sub­venţii de transport pentru elevi, studenţi şi pensionari. La fel, la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Tu­ris­mului, cele 430 mil. lei primite în plus merg spre achi­tarea datoriilor vechi pentru modernizarea dru­mu­rilor lo­cale, în vreme ce la MApN şi MAI sumele vor merge tot spre achitarea, în principal, a benzinei neplătite.

În august premierul Emil Boc a susţinut că inves­tiţiile statului vor ajunge la finele anului la 36 mld. lei (8,5 mld. euro). La finele lui septembrie cheltuielile de capital (investiţiile statului) ajunseseră la 12,3 mld. lei, în creştere cu 19% faţă de anul trecut, în vreme ce chel­tuielile totale pentru investiţii (care includ chel­tu­ie­lile de capital, precum şi cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe) fuseseră de 22,9 mld. lei (5,3 mld. euro), faţă de 19,6 mld. lei (4,5 mld. euro) înregistrate în aceeaşi perioadă a anului precedent.

Pentru ca investi­ţi­ile să ajungă la cele anun­ţate de pre­mier, în ultimele trei luni Guvernul ar trebui să chel­tuiască cu inves­ti­ţiile, lu­nar, 4,3 mld. lei (1 mld. euro), în vreme ce me­dia primelor no­uă luni a fost de 2,5 mld. lei (590 mil. euro).

Problema cu inves­tiţiile anun­ţate de Guvern es­te că, în mare parte, ele sunt destinate, cum s-a întâm­plat şi la ultima rectificare, lucră­ri­lor deja efectuate, adică se plăteşte pentru "restanţe".

Astfel, ZF a arătat în urmă cu o săptămână că inves­tiţiile publice reale din semestrul I au reprezentat numai 1,6% din PIB, în timp ce guvernul susţine că sunt la 6,4% din PIB. Investiţiile noi s-au prăbuşit, în realitate, cu 60% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut după standardele europene de evidenţă bugetară (ESA 95).

Şi asta pentru că Guvernul face raportări conform aşa-numitelor standarde "cash", în care evi­den­ţele bugetare înregistrează doar fluxurile de bani efec­tiv plătite - adică o cheltuială de investiţii apare numai atunci când este achitată, în vreme ce, pe metodologia europeană ESA 95, cheltuielile apar în raportările bugetare doar atunci când se înregistrează angajamentul de plată şi se emite factura.

Asta înseamnă că pe hârtie sunt foarte multe programe şi alocări bugetare în creştere, dar în realitate investiţiile noi ale statului sunt puţine. Indiferent de modul de raportare, investiţiile care contează sunt cele care se văd în PIB.

Pe standarde ESA, în primul semestru din 2011 investiţiile publice aveau o pondere de 1,6% din PIB, în timp ce în aceeaşi perioadă din 2010 ponderea a fost de 4,3% din PIB. Pe standarde cash, în primul semestru din 2011 ponderea investiţiilor publice era de 6,4%, în creştere faţă de nivelul de 5,5% din PIB din primul semestru din 2010.

Oamenii de afaceri susţin însă că este bine măcar ca statul să-şi plătească datoriile pentru că firmele sunt într-o mare încurcătură când instituţiile de stat nu le achită obligaţiile.

Ministrul Finanţelor, Gheorghe Ialomiţianu susţine că sumele în plus obţinute de unele ministere provin de la altele care "au făcut economii", cum ar fi ministerul său care a "economist" peste 1 mld. lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO