Burse - Fonduri mutuale

Albalact îşi vinde ferma de vaci unei companii olandeze pentru 4,7 mil. euro

Albalact îşi vinde ferma de vaci unei companii olandeze pentru 4,7 mil. euro

Autor: Andrei Chirileasa

23.01.2011, 23:49 525

Albalact Alba Iulia (ALBZ), cel mai mare producător de lactatelocal listat la Bursă, a anun-ţat că intenţionează să vândă fermade vaci proprie pentru 4,7 mil. euro, propunere care urmează să fiedezbătută de acţionari pe 23 februarie, potrivit unui raporttransmis Bursei.

"Noi avem doar această fermă şi am decis să o vindem pentru căau apărut investitori interesaţi să dezvolte partea asta, iar noiam decis să ne concentrăm pe activitatea de bază. Cumpărătorul esteo companie olandeză specializată pe acest segment, careintenţionează să dubleze capacitatea de producţie, urmând săfurnizeze tot către noi. Aceeaşi companie mai dezvoltă o fermă demari dimensiuni, care probabil va deveni furnizor tot către noi", adeclarat Raul Ciurtin, directorul general al Albalact şi unuldintre principalii acţionari ai companiei, cu 11% din acţiuni.Tatăl său, Petru Ciurtin, este principalul acţionar al Albalact, cuo participaţie de 31,7%, iar soţia sa, Lorena Ciurtin, deţine încă4%.

Principalul acţionar minoritar al Albalact este fondul deinvestiţii RC2, cu o deţinere de 25,4%.

Potrivit reprezentantului Albalact, ferma Vaidei, situată încomuna Romos din judeţul Hunedoara, produce zilnic 15.000 de litride lapte, acoperind circa 6% din cantitatea procesată decompanie.

"Preţul de 4,7 milioane de euro a fost stabilit pe baza valoriituturor activelor fermei. Cu banii obţinuţi luăm în calculdezvoltarea de noi produse şi asigurarea capitalului de lucru, ceeace e mai bine decât să ne împrumutăm de la bănci", a precizatCiurtin.

Aceasta ar fi prima vânzare mai importantă realizată de Albalactîn ultimii ani, perioadă în care compania a fost mai activă pepartea de investiţii şi achiziţii.

Albalact a cumpărat în 2008 circa 93% din acţiunileproducătorului de lactate Rarăul din Câmpulung Moldovenesc,printr-o tranzacţie estimată la 3,5 mil. euro, pentru a intra pesegmentul producţiei de brânzeturi. Compania a investit circa300.000 de euro pentru lansarea pe piaţă a brandului Rarăul şi ainiţiat anul trecut procesul de fuziune a celor două companii,pentru dezvoltarea unui management integrat eficient.

În decembrie însă, acţionarii Albalact au votat împotrivafuziunii. Raul Ciurtin explică acum motivele care au stat la bazaacestei decizii:

"Am renunţat la fuziune după ce am primit răspuns de la Sapardcă dacă vor trece două firme care au beneficiat de câte douăproiecte finanţate din fonduri europene sub aceeaşi companie, aceleproiecte ar deveni neeligibile şi ar trebui să returnăm banii", aprecizat şeful Albalact. Producătorul din Alba Iulia deţine douădintre cele mai cunoscute branduri de pe piaţa locală a lactatelor,Zuzu şi Fulga.

În 2009, Albalact a ocupat locul al patrulea în topulproducătorilor de lactate din România, cu afaceri de 226 demilioane de lei (53,3 milioane de euro). Principalii concurenţisunt grupuri internaţionale, precum Danone, FrieslandCampina,Hochland şi Lactalis (La Dorna).

Francezii de la Lactalis au purtat la finele lui 2009 discuţiicu acţionarii Albalact pentru preluarea companiei, însă tranzacţiaa intrat în impas după ce un acţionar minoritar al Albalact areclamat o parte din pachetul majoritar de acţiuni deţinut defamilia Ciurtin, în baza unei înţelegeri dinainte de privatizareacompaniei. Disputa a ajuns în justiţie.

Eşecul tranzacţiei de vânzare a Albalact, dar şi scădereagenerală a consumului în 2010, ca urmare a măsurilor de austeritateale Guvernului, au determinat un sentiment negativ faţă deacţiunile companiei, care au pierdut anul trecut 35%.

Albalact a înregistrat în primele nouă luni ale anului trecut ocifră de afaceri de 183 mil. lei (43 mil. euro), în creştere cu 9%faţă de perioada similară a lui 2009, şi un profit net de 2,4 mil.lei (565.000 de euro), în urcare cu 39%.

De la începutul anului, acţiunile Albalact au câştigat 4,4%,tranzacţionându-se vineri la preţul de 0,2561 lei. Capitalizareacompaniei este de 167 milioane de lei (39 milioane de euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO