Burse - Fonduri mutuale

Analiştii cred că anul 2011 va fi cel mai profitabil din istoria Petrom

Analiştii cred că anul 2011 va fi cel mai profitabil din istoria Petrom

Autor: Adrian Cojocar

08.11.2011, 00:08 1673

Estimările principalilor ana­lişti de pe bursă indică fap­tul că OMV Petrom ar putea raporta în primele nouă luni din acest an un profit net record, de 2,5 mld. lei (601 mil. euro), în creştere cu 77% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, po­trivit unui sondaj al ZF la care au par­ticipat Erste Group, ING, Uni­credit CA-IB Securities, EFG Eurobank Securities, Broker Cluj, Ieba Trust şi Tradeville.

Câştigul estimat de analişti pe primele no­uă luni este mai ri­di­cat decât profitul în­registrat de Petrom pe tot parcursul anu­lui trecut, de 2,2 mld. lei.

Media estimărilor analiştilor privind pro­fitul Petrom în tri­mes­trul al treilea in­dică un câştig net de 782,3 mil. lei (184 mil. euro), comparativ cu o pierdere de cir­ca 110 mil. lei în perioada iulie - sep­tembrie din 2010. Rezultatul Petrom în trimestrul trei de anul trecut a fost afectat de o pierdere extraordinară de circa 100 mil. euro din reevaluarea activelor companiei din Kazahstan. Exceptând această pierdere, rezultatul s-ar fi cifrat la circa 325 mil. lei în trimestrul trei din 2010.

Petrom va raporta mâine rezultatul pe trimestrul al treilea din acest an, iar ana­liştii se aşteaptă ca profitul să fie sus­ţinut de preţurile încă ridicate la ţiţei, care influenţează pozitiv marjele şi vânzările companiei.

Cotaţia la Petrol a atins un maxim de circa 110 dolari/baril în perioada mar­tie- aprilie din acest an, după care a început să coboare, ajungând în prezent la 95 de dolari/baril, nivel care este însă semnificativ mai ridicat comparativ cu anul precedent.

"Pentru trimestrul trei la OMV Petrom am estimat un profit net în jur de 0,9 miliarde de lei pe fondul unei creşteri a vânzărilor de circa 17% faţă de perioa­da similară a anului trecut dato­rită menţinerii la nivel ridicat a co­ta­ţiilor ţiţeiului şi preţului carbu­ran­ţilor pe piaţa internă; am considerat că nu se vor înregistra provizioane/deprecieri semni­fi­cative, iar hedge-ul va avea un impact negativ în jur de 10% din profitul din ex­ploa­tare", spune Ma­nu­ela Ogrin­ja, ana­list la EFG Eu­ro­bank Securities.

Unii analişti cred că şi marjele din rafi­nare ale companiei ar putea arăta o îmbună­tă­ţire în trimestrul trei.

"Ne aşteptăm ca Pe­trom să aibă parte de un trimestru trei foar­te bun, similar cu trimestrul anterior şi mult peste cel din trimestrul trei al anu­lui precedent. Segmentul de producţie ar trebui să beneficieze de pe urma pre­ţului ridicat la petrol. Anticipăm ca profi­tabilitatea segmentului de rafinare şi marketing să se îmbunătăţească pe sea­ma creşterii vânzărilor cu amănun­tul specifică acestei perioade", spune Thomas Unger, analistul Erste Group.

Analiştii cred că profitul Petrom va fi influenţat pozitiv de deprecierea leului faţă de dolar, în condiţiile în care transpunerea preţului la ţiţei din dolari, cum este cotat pe piaţa internaţională, în lei ar urma să aducă companiei mai mulţi lei pe dolar.

"Petrom s-a confruntat în trimes­trul trei cu o producţie şi cu preţuri la petrol în scădere uşoară, însă pe de altă parte compania a beneficiat de aprecie­rea dolarului faţă de moneda locală. Cred că profitul pe segmentul de ex­plora­re şi producţie va fi ceva mai mic trimestru la trimestru, în timp ce pe segmentul de rafinare şi marketing va fi mult mai slab (marjele au fost extrem de scăzute).

Trimestrul patru este puţin pro­ba­bil să fie mai bun decât precedentul, însă nici semnificativ mai slab. Preţul la ţi­ţei se menţine ridicat, cursul de schimb s-a stabilizat, iar creşterea preţu­rilor la gaze ar putea să ajute compa­nia", spune Tamas Pletser, analist la ING.

Analiştii Tradeville se aşteaptă ca anul viitor compania să nu mai repete rezultatele bune din acest an din cauza incertitudinii la nivel economic.

"Ne aşteptăm ca Petrom să ra­porteze un profit de circa 839 milioane de lei în trimestrul trei datorită estimării de menţinere a marjei de profitabilitate la nivelul primei jumătăţi a acestui an. În schimb, credem că vânzările vor începe să fie afectate de incertitudinea ce planează asupra economiei. În opinia noastră, anul 2012 va fi unul mai puţin spectaculos atât din punct de vedere al marjelor, cât şi al vânzărilor, însă va constitui un punct de plecare în schimbarea strategică pe care compania o are în vedere. Ne aşteptăm ca rezultatele acestei strategii să devină vizibile începând cu perioada 2013-2014", spune Ovidiu Dumitrescu, analist la Tradeville.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO