Burse - Fonduri mutuale

Arabii închid producţia de locomotive de la Electroputere Craiova. AVAS spune că nu-i poate trage la răspundere

Arabii închid producţia de locomotive de la Electroputere Craiova. AVAS spune că nu-i poate trage la răspundere

Autor: Adrian Ionut Cojocar

04.04.2012, 00:05 3331

Electroputere Craiova (EPT), un simbol al industriei româneşti, va renunţa definitiv la producţia de locomotive, care a consacrat-o în ultimele decenii, deşi în 2007, cu ocazia privatizării, grupul Al Arrab, care a cumpărat firma de la stat, promitea că va majora afacerile companiei de cinci ori şi o va transforma într-una de talie internaţională care să se bată de la egal la egal cu giganţi în producţia de locomotive.

Conducerea Electroputere a convocat recent acţionarii pentru a aproba desfiinţarea a două dintre cele mai importante divizii din cadrul societăţii, cea de vehicule feroviare şi urbane - specializată în construcţia de locomotive, şi divizia de reparaţii şi modernizări utilaje - care producea echipamente de transport urban, compania urmând să se concentreze pe producţia de transformatoare, una din puţinele activităţi din cadrul companiei care au susţinut vânzările societăţii în ultimii ani.

Arabii nu au reuşit să readucă Electroputere pe linia de plutire, care de 11 ani nu a mai raportat un an cu profit deşi Al Arrab a vândut în 2010 active ale companiei în valoare de 30 mil. euro, de 12 ori mai mult decât au plătit pentru pachetul de acţiuni al companiei în urma privatizării, respectiv 2,3 mil. euro.

Electroputere este una dintre ultimele fabrici simbol ale industriei româneşti listate pe bursă, după ce în ultimii ani rând pe rând acestea şi-au întrerupt activitatea şi au intrat în faliment.

Astfel, producătorul de rulmenţi Rulmentul Braşov, o altă companie importantă din sectorul industrial, a intrat în faliment în anul 2007, an în care a ajuns în aceeaşi situaţie şi producătorul de tractoare Tractorul Braşov, iar pe locul halelor de producţie ale fabricii au fost proiectate clădiri de birouri şi centre comerciale.

Lista este completată cu UCM Reşiţa, specializată în producţia de motoare şi turbine, care după un scandal privind restituirea ilegală de TVA în care a fost implicată în 2010 a intrat la finele anului trecut în insolvenţă. Între 2009 şi 2011 UCM a raportat pierderi cumulate de 528,4 mil. lei (132 mil. euro), mai mult decât cifra de afaceri însumată din aceeaşi perioadă, de 412 mil. lei (103 mil. euro).

Într-o situaţie foarte dificilă se află şi Oltchim Râmnicu Vâlcea (OLT), cel mai mare combinat chimic din România, care este ţinut în viaţă doar cu ajutorul statului, în condiţiile în care pe fondul pierderilor acumulate compania a ajuns la datorii de peste 2,5 miliarde de lei (588 mil. euro).

Arabii aveau planuri mari la Electroputere Craiova în 2007 pentru că Al Arrab participa într-un program de amploare în Arabia Saudită pentru dezvoltarea căii ferate din regiune, însă criza le-a dat peste cap toate planurile, în condiţiile în care piaţa de locomotive s-a prăbuşit brusc la sfârşitul anului 2008, iar compania a realizat an de an restructurări de personal. Producţia de locomotive a fost redusă drastic şi anul trecut acest segment a reprezentat mai puţin de 6% din afacerile companiei, cea mai mare pondere în vânzări având-o transformatoarele şi motoarele electrice. De la peste 2.500 de angajaţi la privatizare, după desfiinţarea celor două divizii din cadrul Electroputere compania va mai rămâne cu mai puţin de 1.200 de salariaţi.

În 2009 arabii intenţionau să disponibilizeze 1.000 de salariaţi din cadrul Electroputere, dar după negocierile cu sindicatele au redus numărul celor disponibilizaţi la 500. Un an mai târziu însă au anunţat că mai dau 350 de oameni afară, în 2011 au mai realizat o restructurare de personal pe final de an, iar recent pe fondul închiderii diviziei de locomotive vor mai pleca alţi 350 de oameni din companie începând cu luna mai.

"Situaţia economiei în ansamblu, dar şi unele aspecte specifice activităţii societăţii, corelate cu tendinţele de piaţă generate de criza economică impun măsuri de restructurare urgente pentru viitor", se arată în raportul anual al Electroputere. Decizia Electroputere ar putea avea legătură cu faptul că Metrorex nu va mai cumpăra garnituri de metrou de la grupul canadian Bombardier, cel care a furnizat trenurile care circulă în prezent pe majoritatea liniilor de metrou din Bucureşti, care erau asamblate la Electroputere. Noul furnizor este compania spaniolă CAF, iar Electroputere a pierdut astfel un contract important.

Reprezentanţii Al Arrab nu au răspuns până ieri la întrebările transmise de ZF, iar conducerea Electroputere nu a putut fi contactată.

Reprezentanţii AVAS, care a vândut compania în 2007, spun că nu se pot opune închiderii acestor segmente de activitate ale Electroputere pentru că în contractul de privatizare nu sunt impuse penalităţi decât pentru realizarea investiţiilor tehnologice de 20 mil. euro şi cele de mediu, care se ridică la 3 mil. euro.

"A fost un contract, n-aş spune că direcţionat, dar nu a avut prea multe clauze şi nu avem cu ce să-i tragem la răspundere. Nici nu am avut o relaţie foarte deschisă cu ei. Am tot cerut detalii şi am fost destul de amabil refuzaţi. În contractul de privatizare nu există nicio clauză de penalităţi decât pentru realizarea investiţiilor şi la această dată avem în lucru o notă de analiză pentru că nu şi-au realizat investiţiile în anul trei şi patru. Noi am calculat penalităţi de 286.000 de euro la investiţiile nerealizate de 1,43 milioane de euro şi le-am făcut notificări. Am constatat că nu şi-au îndeplinit nici condiţia din contract privind realizarea cifrei de afaceri, însă nu există clauze de penalitate în acest caz pentru că aşa a cerut Comisia Europeană. Orice acţiune de reziliere a contractului de privatizare cu siguranţă va fi pierdută în instanţă", a declarat Aurelian Popa, preşedintele AVAS.

El mai spune că singurul mod în care contractul de privatizare a Electroputere putea fi anulat de drept era dacă Al Arrab nu majora capitalul societăţii cu 37 mil. euro, lucru pe care arabii l-au realizat însă după privatizare.

"Se puteau impune clauze de exemplu ca societatea să nu aibă dreptul să vândă din active pe perioada de monitorizare", mai spune Popa, care a venit la şefia AVAS în 2009, după semnarea contractului cu Electroputere.

La ceremonia de semnare a contractului de privatizare a Electroputere a fost prezent Teodor Atanasiu, pe atunci şeful AVAS, care a fost numit în această funcţie de primul-ministru de la acea vreme Călin Popescu-Tăriceanu.

Situaţia grea prin care trece Electroputere Craiova în prezent se poate explica şi prin faptul că principala piaţă de export a companiei este Grecia, alţi parteneri importanţi ai companiei fiind localizaţi în Siria şi Iordania, unde există de asemenea probleme deosebite.

Grecia este unul dintre cele mai afectate state de pe glob din punct de vedere economic, statul elen înregistrând nu mai puţin de patru ani consecutivi de scădere economică şi nici în acest an nu sunt perspective pentru relansare. Totodată, Uniunea Europeană a impus un embargo Siriei din cauza războiului civil izbucnit în statul arab. Exporturile au contribuit anul trecut cu 75% la afacerile Electroputere.

Nici pe plan intern arabii nu au avut noroc în condiţiile în care din cauza datoriilor istorice pe care Electroputere le avea la stat, compania nu era primită la licitaţiile Metrorex. Şi la finele anului trecut Electroputere avea restanţe de 11,9 mil. lei, majoritatea la stat. Compania a acumulat până la 31 decembrie 2011 datorii de 405,6 mil. lei (94 mil. euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO