Burse - Fonduri mutuale

Conpet, aproape să-şi bată recordul de profit din 2014, cu ajutorul importurilor de petrol

Conpet, aproape să-şi bată recordul de profit din...

Autor: Radu Bostan

13.11.2015, 00:06 956

Importurile mai mari de petrol străin au ajutat transportatorul de ţiţei Conpet Ploieşti (simbol bursier COTE) să depăşească după primele nouă luni veniturile şi profitul realizate anul trecut, compania de stat fiind în poziţia să încheie anul cu un record de câştig.

Conpet a raportat un profit net de 52 mil. lei, mai mare cu 8,4% decât în pri­mele nouă luni din 2014, la venituri din transport mai mari cu 1,3%, de 285,6 mil. lei. Avansul s-a da­to­rat în mare parte creşterii încasărilor din li­vrarea ţiţeiului din im­port, cu 18%, la 51,2 mil. lei, care a com­pensat scăderea veniturilor din transportul ţiţeiului indigen, de 2%.

Livrările de ţiţei pentru rafinăriile Petrotel-Lukoil din Ploieşti şi, ocazional, Pe­tro­midia din Năvodari sunt pe un trend ascen­dent de doi ani, astfel că fluxul de petrol străin care intră în ţară la Constanţa este acum prin­cipalul motor de creştere a profitului Conpet.

În schimb, volumul de petrol transportat către rafinăria Petrobrazi s-a stabilizat în ultimii ani la puţin sub 4 milioane de tone anual, la fel ca producţia proprie a pro­prietarului, OMV Petrom.

În primele nouă luni, volumul de ţiţei in­di­gen transportat a scăzut cu 1,6%, la 2,93 mil. tone, în timp ce cantitatea de ţiţei de import s-a mărit cu 22%, la 2,36 milioane de tone.

„Ritmul de creştere a cantităţii (22,34%) a devansat creşterea venitului (18,18%), deoarece cantitatea transportată suplimentar s-a făcut pentru Rafinăria Petromidia, pentru care tariful mediu de 7,85 lei/tonă este sub ni­velul tarifului mediu de transport tiţei im­port la nivel de societate (25,45 lei/tonă)“, arată conducerea Conpet în raportul finan­ciar.

Deşi ponderea petrolului străin în vo­lumul total livrat de Conpet a crescut, această linie de business are încă o contribuţie mo­destă la rezultatul total, fiind remunerată mai slab decât transportul petrolului indigen. Pen­tru a livra petrol de la sondele de producţie ale Pe­trom până la Petrobrazi, Conpet percepe un tarif de 78,6 lei/tonă. Agenţia Naţională pen­tru Resurse Minerale (ANRM) stabileşte tarifele Conpet.

Acţiunile Conpet au crescut cu 5,6% ieri în urma anunţului rezultatelor, după ce de la începutul anului au avansat cu aproape 30%. Com­pania este controlată de Ministerul Ener­giei (58,7% din acţiuni), iar ceilalţi acţionari semnificativi sunt fondul finlandez de investiţii KJK Fund II (7%) şi Fondul Proprietatea (6%).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO