Cui foloseşte pe bursă o companie cu tranzacţii de 24 de lei pe zi?

20 oct 2011 Autor: Andrei Chirileasa

Peste o treime dintre companiile listate la bursă au avut în acest an tranzacţii medii zilnice mai mici de 5.000 de lei, iar zece dintre aceste companii nu au reuşit să atingă nici măcar pragul de 500 de lei pe zi, potrivit statisticilor disponibile.

Recordul absolut îl deţine producătorul de ambalaje MJ Maillis (MJM), care a înregistrat în acest an o medie a tranzacţiilor zilnice de 24 de lei, în creştere totuşi faţă de anul trecut când tranzacţiile au fost zero.

Întrebarea care apare aici este cui folosesc aceste companii care fac figuraţie pe bursă? În afară de a intra la numărătoare, aceste acţiuni cu tranzacţii anuale care abia ating câteva zeci de mii de lei, nu ajută nici bursa şi nici pe brokeri ca să facă bani. La rândul lor, aceste companii nu apelează la finanţări de pe bursă şi nici nu intră în calculele investitorilor.

Cu toate astea, aproape toate figurează în continuare la categoria a II-a, deşi nu îndeplinesc cel puţin una dintre condiţii, aceea de a avea tranzacţii medii zilnice de peste 5.000 de lei. În ultimii ani, doar o singură companie a fost retrogradată la categoria a III-a, respectiv UCM Reşiţa.

În majoritatea cazurilor, lichiditatea scăzută este determinată de capitalizarea redusă sau de free-float-ul foarte mic.

De exemplu, în cazul pro­ducătorului de oţel Mechel Târgovişte (COS), acţiunile disponibile la tranzacţionare pe bursă reprezintă doar 0,5% din numărul total de acţiuni.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 20.10.2011

 

Cuvinte cheie:
bursă
, BVB
, companii listate
, statistică
, top
, lichiditate scăzută

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Închide