Burse - Fonduri mutuale

Cum a reusit Gehrig Schultz, americanul adus de Tender la Prospectiuni sa schimbe fata companiei

Cum a reusit Gehrig Schultz, americanul adus de Tender la Prospectiuni sa schimbe fata companiei
08.04.2010, 23:08 673

In primele luni de la numirea lui pe pozitia de CEO, Schultz aredus personalul cu circa o treime, efectele restructurarii depersonal putand fi vizibile abia anul acesta, in conditiile in carefirma a avut anul trecut cheltuieli suplimentare cu platicompensatorii.

"Am redus costurile cu personalul administrativ semnificativ, dela un numar de circa 670 de oameni la 470 in prezent. Costurileadministrative ale companiilor din acest domeniu se situeaza intre12% si 20% din totalul costurilor si noi le-am redus de la nivelulmaxim la nivelul minim, astfel ca in comparatie cu concurentanoastra suntem foarte competitivi", spune Schultz. Numarul total deangajati ai companiei este in prezent de circa 1.900, fata deaproape 3.000 la inceputul lui 2008.

Insa restructurarea din cadrul companiei nu s-a incheiat, inacest moment directorul trecand la urmatoarea etapa, cea deintinerire a personalului super-specializat si transmitereacunostintelor acestora catre personalul tanar.

"Anul trecut a fost un an bun din punct de vedere financiar, unan de transformare in structura de organizare in culturaorganizationala, ne-am concentrat pe activitati de marketing si amscos la lumina abilitatile noastre tehnice. Am perfectionatpersonalul pentru a fi capabil sa devina experti in anumitesectoare si pentru a putea concura la nivel international",povesteste CEO-ul Prospectiuni.

El mai spune ca fiecare activitate din cadrul firmei deprospectare a fost restructurata pentru a deveni profitabila si amentine aceasta profitabilitate pe tot parcursul anului.

"Anul trecut, unul dintre principalele obiective pe care le-amavut in vedere a fost ca fiecare divizie sau activitate din cadrulcompaniei sa fie transformata intr-una profitabila pentru ca uneledintre acestea pierdeau bani. Acum am rezolvat aceasta problema.Laboratorul geologic din cadrul companiei, de exemplu, pierdeadestul de multi bani, asa ca am redus personalul, am crescutpreturile si am schimbat unele dintre produse, iar acum esteprofitabil", spune Gehrig Schultz.

Sub conducerea lui, afacerile Prospectiuni au crescut cu 80%anul trecut, la 225 mil. lei (53 mil. euro), iar profitul net aurcat la 40,7 mil. lei (9,6 mil. euro), dupa rezultate mai slabe in2008.

Isi propune sa devina un jucatorinternational

Dintr-o companie care activa la nivel local, ProspectiuniBucuresti are acum baze si echipe de lucru in Iran, Irak si urmeazaanul acesta sa infiinteze inca una in Maroc.

Obiectivul americanului de la conducerea firmei de prospectareeste ca in decurs de cinci ani de zile lucrarile externe sa ajungala o cota de 30-40% din valoarea afacerilor, de la circa 10% anultrecut.

"Avem operatiuni in Iran si ne asteptam sa incepem lucrarile iniunie. In Iran avem o activitate stabila. Am dori sa o extindem,dar din motive politice in prezent nu putem, sunt alegeri siprocedurile sunt greoaie. De asemenea, estimam ca vom fi prezentiin iulie in Africa de Nord. In Maroc facem explorari mineralepentru guvernul de acolo de vreo sase luni, in principal pentru adescoperi zacaminte de platina si aur. Am inregistrat compania inregiunea Kurdistan din Irak. Am stabilit contacte in tari dinnordul Africii, Maroc, Senegal si Egipt. Vrem sa ne extindem si inIndia. Am semnat un contract de asociere cu o companie din Indiapentru a presta servicii acolo si am semnat un contract similar inSpania", a precizat Schultz.

Mai mult, el mai spune ca firma a semnat de curand douacontracte cu o companie americana pentru a furniza serviciigeotermale pe teritoriul SUA.

"La finele anului trecut si inceputul lui 2010 chiar am inceputsa facem afaceri cu o mare companie din SUA pentru lucrarigeotermale. Lucru interesant la energia geotermala este ca volumulse poate regla in timp si este energie nepoluanta. Credem ca peviitor aceasta activitate are un potential mare de crestere pentrucompanie", considera Gehrig Schultz.

Un alt domeniu pe care americanul il considera foarte promitatorsi spre care doreste sa indrepte una dintre activitatileProspectiuni este cel al lucrarilor de mediu, precizand in acelasitimp ca firma dispune de toate mijloacele pentru a masura simonitoriza contaminarea, personal specializat si chiar detine undepartament pentru astfel de servicii in companie.

Se bate cu gigantii pentru piete noi

Firma de prospectare geologica detinuta de Ovidiu Tender estecea mai mare din regiune dupa nivelul afacerilor si concureazapentru contracte cu firme mai mici din Polonia, Ungaria sauSlovacia.

In vestul Europei exista insa companii de prospectare ale carorrulaje anuale se invart in jurul a cateva miliarde de euro si careactiveaza la nivel global.

Anul trecut Prospectiuni a reusit sa incheie un contract invaloare de 9 mil. euro pentru lucrari in Bulgaria.

"Fiecare companie incearca sa castige piata concurentei si noipresam in Ungaria, Italia, Serbia sau Bulgaria care sunt pietetraditionale pentru alte companii. Anul acesta ne asteptam sa avemrezultate in acest sens in zona sudului Europei, respectivBulgaria, si am primit propuneri din Slovenia, Slovacia si vomconcura acolo", a precizat Schultz.

Piata ramane dificila si in acest an

Americanul este de parere ca piata internationala de prospectareva fi si mai dificila in 2010 decat a fost anul trecut, iaractivitatea va fi redusa din cauza ca firmele petroliere mici carefac majoritatea lucrarior de explorare nu au acces la finantare sidin aceasta cauza nu dispun de lichiditati suficiente.

"Exista sanse sa existe o presiune asupra profitabilitatii dincauza competitivitatii pietei din acest an. In termeni de afaceri,cred ca anul 2010 va fi pentru Prospectiuni foarte similar cu celde anul trecut. Prima parte a anului este acoperita cu contracte siam inceput discutiile pentru a ne duce cu lucrarile pana inoctombrie, dar avem cateva incertitudini privind a doua parte aanului".

El mai spune ca Petrom, principalul client al firmei, isi vaintensifica lucrarile anul acesta, compania primind un contract deprospectare in zona orasului Moreni care conform raportului anualal Petrom este cel mai ambitios proiect de prospectiune seismica 3Drealizat de companie.

Totusi, CEO-ul Prospectiuni are retineri de faptul ca bugetulRomgaz pentru astfel de lucrari nu era inca aprobat si si-amanifestat ingrijorarea pentru restul de contracte cu companii maimici care au o pondere mai scazuta in afacerile firmei.

In ce consta activitatea de prospectare

Pentru industria de petrol si gaze compania foloseste in prezento noua tehnologie bazata pe senzori de ordinul miilor, care suntintrodusi in sol pentru a masura miscarile scoartei terestre si afurniza imagini 3D ale acesteia si in acest fel se identifica si selocalizeaza zacamintele de petrol si gaze. La lucrarile din acestan pentru Petrom, compania va folosi 10.000 de senzori, costul unuisingur senzor ridicandu-se la 1.200 de euro. Pentru zacaminte deminereuri, firma colecteaza mostre de la sol pe o suprafata intinsadin mai multe locuri, mostre care sunt apoi analizate in laborator,iar in functie de concentratia minereului in mostra se localizeazazacamantul. Un alt tip de prospectare, cea geotermala, consta instudierea temperaturii pamantului pentru a identifica zonelefierbinti ale acestuia. Din aceste locuri poate iesi abur lasuprafata in urma forarii, care invarte o turbina si genereazaelectricitate.

Gehrig Schultz, 46 de ani, si-a inceput cariera in industriageofizica dupa ce a absolvit facultatea de Inginerie Geofizica laUniversitatea din Colorado. Anterior venirii lui in Romania laconducerea Prospectiuni Bucuresti, Schultz a lucrat opt ani lafirma Eastern Hemisphere unde a ocupat functia de vicepresedinte aldiviziei de operatiuni terestre. Are o experienta de peste 25 deani in acest domeniu si a lucrat in America de Sud, Africa de Nordsi Vest, respectiv Europa. Este specializat in achizitii, pentrufirma PGS Onshore, realizand achizitii de peste 70 mil. dolari inLibia, Nigeria si Bangladesh. Totodata, americanul este specializatin precesare de date si oportunitati de afaceri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO