Burse - Fonduri mutuale

Cum au ajuns câteva mii de românii să parieze miliarde de euro pe discursurile lui Bernanke

Cum au ajuns câteva mii de românii să parieze miliarde de euro pe discursurile lui Bernanke

Autor: Roxana Pricop

19.03.2012, 19:51 3655

Mirajul pieţei Forex a luat amploare în România din 2007, când criza financiară a început să facă ravagii pe burse. În doar cinci ani de la declan­şa­rea crizei, numărul românilor care tranzacţionează pe piaţa Forex a ajuns la circa 8.000-10.000, potrivit estimărilor făcute de casa de brokeraj X-Trade Brokers, unul dintre cei mai mari brokeri locali de pe această piaţă. Tranzacţiile de pe Forex nu sunt reglementate şi nici supravegheate de vreo instituţie centrală nicăieri în lume.

"Din estimările noastre, aproximativ 8.000-10.000 de români tranzacţionează pe piaţa valutară, mai puţin de jumătate având activitate investiţională intensă. Estimările pentru volumul de tranzactionare excluzând efectul de levier duc la un volum lunar de aproximativ 30-40 milioane de euro. Cum pe Forex se tranzacţionează de obicei în marjă (la o tranzacţie cu marjă de 1:100, cu 100 de euro se tranzacţionează de fapt 10.000 de euro), sumele tranzacţionate efectiv se pot obţine prin înmul­ţirea cu 100 (efectul de levier cel mai des întâlnit la casele de brokeraj), ajungând astfel la 3-4 miliarde de euro", a spus Tadeusz Kuropatwinski, directorul sucursalei din România a X-Trade Brokers.

Pe de altă parte, pe piaţa de acţiuni a Bursei de Valori Bucureşti au mai rămas circa 4.000 de investitori activi care tranzacţionează acţiuni în valoare de circa 120 milioane de euro pe lună. În 2007 erau 12.000 de investitori, potrivit statisticilor oficiale. Tranzacţiile cu acţiuni sunt supravegheate şi reglementate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (CNVM), iar investitorii sunt protejaţi de Fondul de Compensare a Investitorilor.

Bursa a pierdut circa 8.000 de investitori în ultimii ani din cauza scăderilor din 2008 deşi şansele de câştig pe termen lung sunt mai mari decât cele pe Forex.
"Din experienţă, pot spune că investiţia pe bursă are potenţialul ca pe termen lung să fie mai profitabilă decât cea pe Forex. Pe un trend crescător al bursei, 80% din investitori câştigă, în timp ce pe piaţa Forex se spune că doar 5% din investitori câştigă, circa 80% sunt pe pierdere, iar restul de 15% ar fi la acelaşi nivel la care au intrat. Sunt însă brokeri de Forex care spun că în rândul propriilor clienţi cei cu profit sunt circa 30%", spune Iulian Panait, preşedintele societăţii de consultanţă în investiţii KTD Invest.

Numărul portofoliilor profitabile pe Forex este redus pentru că luarea unei decizii corecte de investiţii presupune analiza unor indicatori precum inflaţia, PIB-ul, încrederea consumatorilor din SUA sau alte mari economii ale lumii, dar şi anticiparea reacţiilor pieţei la declaraţiile făcute de şefii de bănci centrale Ben Bernake şi Mario Draghi. Mişcările cotaţiilor valutare sunt extrem de rapide şi sensibile la foarte mulţi factori.

"Am făcut greşeli pe care nu-mi vine să cred cum le-am putut face: am plecat pentru câteva minute de la calculator lăsând poziţia deschisă pentru că am crezut că va evolua în continuare în aceeaşi direcţie, am pierdut însă", mărturiseşte un investitor pe Forex.

Pentru a investi în acţiuni, analiza evoluţiei profitului, veniturilor, afacerilor, precum şi a planurilor de investiţii şi de dezvoltare ale unei companii listate este suficientă. Desigur, investitorii de pe bursă au devenit şi ei mai sofisticaţi în ultimii ani şi au început să analizeze evoluţiile pieţelor externe şi anunţurile macroeconomice sau de politică monetară din SUA şi Europa, care influen­ţează şi cotaţiile acţiunilor.



Cu toate acestea, piaţa Forex este în România mai populară decât bursa, deşi e mai riscantă şi mai complexă. Pe piaţa valutară se tranzacţionează 4,7 trilioane de dolari 24 de ore pe zi. Principalii jucători sunt marile bănci de investiţii şi fondurile speculative cu zeci sau sute de specialişti în spate care, ajutaţi de algoritmi special creaţi, pariază miliarde de dolari pe creşterea sau descreşterea dolarului sau chiar pe dispariţia euro.

"Apetitul crescut pentru Forex este un fenomen mondial, iar România se aliniază perfect. Piaţa Forex este dinamică spre deosebire de cea a acţiunilor, iar volatilitatea zilnică ridicată permite realizarea unor câştiguri interesante. Desigur, dacă investitorul înţelege piaţa şi tranzacţionează în direcţia corectă. Mişcări de amplitudine redusă - de exemplu variaţii de 0,5% ale perechilor valutare - în situaţia tranzacţio­nării în direcţia corectă conduc la un câştig de 50% din banii blocaţi în marjă. Evident, erorile pot conduce la pierderi, de aceea un management al riscurilor bun este vital. În plus, în pieţele valutare execuţia tranzacţiilor se face extrem de rapid, iar plasarea unor sume importante este foarte facilă datorită adâncimii pieţei", explică Tadeusz Kuropatwinski, directorul sucursalei din România a X-Trade Brokers.

Specialiştii în investiţii spun însă că promovarea intensă şi marketingul agresiv al brokerilor de Forex, care dese­ori nu prezintă riscurile reale din spatele tranzacţiilor pe Forex, alături de apetitul ridicat al românilor pentru investiţiile în valute, alimentat de o lipsă de încredere în moneda naţională, sunt de vină pentru popularitatea pieţei valutare.

"Piaţa Forex este extrem de complicată şi se adresează fie celor care lucrează în instituţii financiare, fie celor care sunt pasionaţi, au studiat pe cont propriu şi înţeleg foarte bine cum funcţionează piaţa valutară. Pentru românii obişnuiţi însă evoluţia cursului de schimb a fost dintotdeauna un subiect foarte important, pentru că mai întâi dolarul şi marca germană şi acum euro au fost folosite drept reper pentru tranzacţiile din viaţa de zi cu zi", a spus Mihail Ion, preşedintele societăţii de administrare a investiţiilor Raiffeisen Asset Management.
Promovarea agresivă pe internet cu mesaje precum "Sunt X şi am făcut mai mult de 600 euro în mai puţin de 7 zile" i-a convins pe români să investească pe Forex.

Promovarea tranzacţi­ilor cu acţiuni, fonduri mutuale este strict reglementată şi mai puţin flexibilă când vine vorba de promovare. Niciun broker de pe bursă nu poate merge în faţa clienţilor să le spună să cumpere acţiunea X pentru că va creşte cu n% în următoarele zile. În schimb, pe Forex, pe lângă brokerii serioşi şi cu tradiţie, care încearcă să câştige clienţi pe termen lung explicându-le mecanismele de tranzacţionare, există şi numeroase firme apărute peste noapte, al căror principal scop este să atragă cât mai mulţi clienţi, fără să le intereseze dacă aceştia câştigă sau pierd, ci doar comisioanele încasate.

"Efortul de marketing depus de brokerii de Forex este mult mai mare decât cel al brokerilor de acţiuni. Pentru că tiparul investitorului Forex este cel al unei persoane care stă mult la calculator, găsim bannere publicitare cu Forex pe site-uri care nu au neapărată legătură cu educaţia financiară, precum site-urile magazinelor de electronice online", spune Panait de la KTD Invest.

Marcel Murgoci, directorul departamentului de tran­zac­ţionare acţiuni de la societatea de brokeraj Estinvest, spune însă că investitorii trebuie protejaţi prin impunerea unor reguli în modul în care sunt promovate tranzacţiile Forex: "Pentru investiţiile în acţiuni există reguli stricte de marketing şi promovare, însă promovarea tranzacţiilor Forex nu este deloc reglementată şi astfel apar derapaje în care reclamele vorbesc doar despre potenţialul ridicat de câştig şi nu prezintă riscurile la care se expun investitorii."
Precizarea riscurilor aferente unei investiţii este fundamentală pentru că prima lecţie pe care o învaţă un investitor este că şansa de câştig este direct proporţională cu gradul de risc asumat. Astfel, câştigurile uriaşe vin la pachet cu asumarea unor riscuri uriaşe de a pierde.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO