Burse - Fonduri mutuale

De ce să investeşti în acţiuni internaţionale cotate la Bucureşti?

De ce să investeşti în acţiuni internaţionale cotate la Bucureşti?

Autor: Adrian Cojocar

22.11.2011, 00:00 2214

Principalele motive pentru care un investitor de pe bursă ar trebui să ia în considerare acţiunile internaţionale cotate pe ATS-ul Bursei de la Bucureşti sunt diversificarea portofoliului propriu atât în plan teritorial (în afara României), cât şi diversificarea sectorială, respectiv caracterul defensiv al multora dintre aceste titluri care le fac mai rezistente la corecţiile burselor.

Bursa de la Bucureşti este orientată cu precădere către segmentul financiar şi energetic, iar multe alte sectoare care ar trebui să se regăsească în portofoliile investitorilor lipsesc cu desăvârşire.

Lipsa acestor sectoare ar putea fi suplinită de acţiunile internaţionale cotate pe piaţa de la Bucureşti, care sunt în general branduri de renume de pe plan internaţional cu care românii sunt deja familiarizaţi, precum Danone, Adidas, L'Oréal sau Christian Dior.

Sectorul de IT, care nu are reprezentare pe bursă, este unul dintre cele mai atractive în condiţiile de piaţă actuale.

Spre exemplu, acţiunile companiei germane din sectorul IT, SAP AG, care sunt cotate şi pe piaţa de la Bucureşti, au înregistrat cea mai mare creştere dintre cele 10 titluri internaţionale existente pe BVB, aducând investitorilor un randament de 14,7% de la începutul anului.

Totodată, acţiunile Danone, Adidas şi Deutsche Telekom au reuşit să rămână pe plus în acest an, în condiţiile în care indicii bursei au pierdut între 7% şi 17% din valoare anul acesta.

Nici acţiunile internaţionale de pe BVB nu au scăpat însă total de corecţii anul acesta, producătorul de automobile german Daimler şi compania din sectorul energetic E.ON înregistrând corecţii de 37% şi respectiv 21,7% de la începutul anului, acestea făcând parte din sectoare ciclice şi din această cauză expuse contextului de piaţă din prezent.

Un impediment îl constituie şi lichiditatea scăzută a acţiunilor internaţionale de pe bursă în ciuda faptului că Tradeville, firma de brokeraj care le-a adus pe bursă, acţionează în calitate de market-maker asigurând cotaţii la vânzare şi la cumpărare.

"În selecţia acţiunilor pe care le-am adus pe bursă am ţinut cont de un cumul de factori. În primul rând, am testat interesul pentru aceste companii prin efectuarea unui sondaj. De asemenea, ne-am propus ca acţiunile nou aduse să completeze domeniile de activitate din economie, slab reprezentate sau care lipseau de la BVB, cum este cazul Deutsche Telekom. Alte criterii pe care le-am avut în vedere la selecţia companiilor au fost rezultatele financiare solide, ratele mari de distribuţie a dividendelor şi caracterul defensiv al sectorului din care fac parte, în sensul de a fi mai puţin afectate în perioadele de incertitudine economică", spun reprezentanţii Tradeville.

Unul dintre avantajele cotării pe piaţa de la Bucureşti a acestor acţiuni este faptul că investitorii le pot tranzacţiona direct de pe piaţa autohtonă la costuri mai scăzute decât dacă ar tranzacţiona pe pieţele străine şi la costuri comparabile cu cele de pe bursă.

"Tranzacţionând la BVB, investitorii au acces mai facil şi mai ieftin. Costurile de tranzacţionare pentru investitorii de retail sunt semnificativ mai reduse pe BVB. Pentru a tranzacţiona, de exemplu, la Frankfurt Stock Exchange, un broker extern percepe un cost de tranzacţionare, care conţine o parte fixă de minimum 10 euro. Spre comparaţie, un client al Tradeville care doreşte să tranzacţioneze o companie de pe ATS va beneficia de comisioane cuprinse între 0,25% şi 0,65% pentru tranzacţionarea online a noilor emitenţi, aceleaşi comisioane ca şi pentru restul companiilor listate la BVB", au precizat reprezentanţii firmei de brokeraj.

Companiile internaţionale cotate pe ATS-ul bursei de la Bucureşti mai au dezavantajul faţă de titlurile listate pe piaţa reglementată că nu oferă prea multe informaţii investitorilor pe site-ul operatorului de piaţă, însă casa de brokeraj Tradeville şi-a propus să asigure informaţii despre aceste companii prin sistemul propriu de comunicare cu clienţii.

Totodată, aceste companii furnizează informaţii detaliate investitorilor interesaţi prin rapoartele publicate pe site-ul propriu, fiind foarte transparente în relaţia cu investitorii.

Tradeville a lansat în luna iulie şi tranzacţiile cu instrumentele CFD pe acţiuni americane, precum Google, Apple sau Amazon, care sunt la ora actuală printre cele mai populare pe plan mondial şi care au ajutat-o să ajungă la 3.000 de investitori activi.

"Numărul conturilor deschise cu scopul de a tranzacţiona contracte care au la bază cele mai importante acţiuni din SUA reprezintă 25% din totalul conturilor Startrade 360, prin care au acces la pieţele globale", spun reprezentanţii Tradeville.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO