Burse - Fonduri mutuale

Guvernul şi-a asumat prin lege să vină pe bursă cu firme de 10 mld. € până la finalul anului

Guvernul şi-a asumat prin lege să vină pe bursă cu firme de 10 mld. € până la finalul anului

Autor: Andrei Chirileasa

13.01.2012, 00:08 2518

Luni, 9 ianuarie, a fost publicată în Monitorul Oficial legea care spune că până la finalul acestui an statul trebuie să finalizeze demersurile pentru admiterea la tranzacţionare la bursă a unor pachete de minimum 5% din acţiunile companiilor controlate de stat la care Fondul Proprietatea (FP) este acţionar minoritar.

Lista cuprinde 19 companii, cele mai importante fiind Hidroelectrica, Romgaz şi Nuclearelectrica, companii pentru care statul a demarat deja procedurile în vederea listării, dar şi Poşta Română, Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti şi cele trei companii de distribuţie a energiei electrice care se mai află în portofoliul statului (Muntenia Nord, Transilvania Sud şi Transilvania Nord).

Zece dintre cele 19 companii se regăsesc în topul celor mai valoroase 100 de companii din România, realizat în 2011 de ZF împreună cu firma de investiţii Capital Partners, având o valoare cumulată de 9,8 miliarde de euro.

Astfel, listarea tuturor acestor companii la bursă ar aduce în primul rând o creştere a capitalizării pieţei, de la 11,5 mld. euro în prezent la peste 20 mld. euro. Efectul s-ar vedea şi la nivelul valorii tranzacţiilor. Vânzarea pe bursă a câte 5% din aceste companii ar însemna tranzacţii de minimum 500 mil. euro.

Pentru stat, listarea acestor companii la bursă ar determina creşterea transparenţei acestora şi un control mai eficient al modului în care sunt administrate plus banii încasaţi din oferte care vor merge la buget.

Pentru Fondul Proprietatea, efectul ar fi creşterea lichidităţii portofoliului şi evaluarea mai eficientă a acestuia, pe baza preţurilor de pe bursă. În prezent, companiile nelistate din portofoliul FP sunt evaluate în activul net la valoarea capitalurilor proprii. Investitorii şi analiştii discountează puternic valoarea companiilor nelistate din cauza lipsei de lichiditate şi a lipsei de transparenţă, acesta fiind principalul motiv pentru care acţiunile FP se tranzacţionează la mai puţin de jumătate din valoarea unitară a activului net (VUAN).

Aşadar, teoretic, listarea celor 19 companii ar fi benefică pentru toată lumea. Practic, însă, acest angajament asumat prin lege este aproape imposibil de onorat în primul rând din cauză că statul nu are timp ca până la finalul anului să pregătească toate aceste listări. Pregătirea unei listări durează cel puţin şase luni, însă se poate ajunge şi la un an (din momentul începerii procedurilor de selecţie a intermediarului până la începerea ofertei).

Guvernul şi-a asumat deja pentru acest an mai multe oferte publice (vânzarea a câte 15% din Transelectrica şi Transgaz, listarea a 15% din Romgaz, iar spre sfârşitul anului listarea a câte 10% din Hidroelectrica şi Nuclearelectrica) şi toată lumea din piaţă ar fi mulţumită dacă toate aceste oferte s-ar realiza, având în vedere că în ultimii patru ani nu a mai avut loc nicio ofertă importantă de acţiuni (cu excepţia vânzării a 9,84% din Petrom care a eşuat anul trecut).

Fondul Proprietatea va presa probabil ca statul să pornească măcar procedurile pentru celelalte listări până la finalul anului. Pentru aeroporturi şi administraţiile portuare, Ministerul Transporturilor a selectat intermediari pentru listare încă din 2007-2008, dar procedurile de listare au fost oprite din cauza crizei şi a căderii bursei. De exemplu, BT Securities ar fi trebuit să intermedieze listarea Aeroportului Otopeni, dar între timp acesta a fuzionat cu Băneasa. Consorţiul format din Piraeus Securities şi IEBA Trust a câştigat listarea Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa, iar Romcapital a câştigat alte trei listări (Administraţia Porturilor Dunării Maritime, Administraţia Porturilor Dunării Fluviale şi Administraţia Canalelor Navigabile). Întrebarea este dacă aceste listări vor fi reluate cu intermediarii deja selectaţi sau vor fi derulate noi licitaţii. Deocamdată, Ministerul Transporturilor îşi propune să iasă pe bursă în acest an cu 20% din acţiunile Tarom, care nu se află pe lista celor 19 companii. Spre deosebire de aeroporturi şi administraţiile portuare, care au avut profit în 2010, Tarom a avut pierderi, astfel că va fi greu de vândut pe bursă.

Probleme apar şi în cazul celor trei complexuri energetice (Turceni, Rovinari şi Craiova) pe care Ministerul Economiei intenţionează să le fuzioneze cu Societatea Naţională a Lignitului Oltenia în Compania Energetică Oltenia. Aceasta ar urma să fie privatizată până la mijlocul acestui an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO