Burse - Fonduri mutuale

Scandal fara sfarsit la Cocor: Schimbarea conceptului noului magazin, costurile de constructie si indemnizatiile sefilor invrajbesc actionarii

Scandal fara sfarsit la Cocor: Schimbarea conceptului noului magazin, costurile de constructie si indemnizatiile sefilor invrajbesc actionarii

Noul centru comercial Cocor Store ar putea fi deschis oficial in septembrie. Compania estimeaza venituri anuale de circa 6,3 mil. euro din chirii

27.04.2010, 00:00 235

Deschiderea noului spatiu comercial Cocor Store din centrulCapitalei ar urma sa urce afacerile companiei Cocor la un nivelrecord de 20,2 mil. lei (4,86 mil. euro) in acest an, potrivitproiectului de buget al companiei, insa intarzierea cu aproape unan a redeschiderii magazinului, costurile de constructie peste celestabilite initial si renuntarea la conceptul de magazin de lux audeterminat amplificarea conflictului dintre unii actionari siconducerea companiei.

Aurel Besliu, fostul presedinte al Cocor pana in 2005, caredetine direct si indirect circa 16% din actiunile companiei, acerut completarea ordinii de zi a Adunarii Generale a Actionarilor(AGA) de la finele acestei saptamani cu nu mai putin de 15 puncteprin care cere explicatii Consiliului de Administratie (CA) privindneconcordantele dintre proiectul initial de modernizare amagazinului Cocor si realizarile de pana acum, dar si privindvanzarea actiunilor din portofoliu sau indemnizatiile incasate deunii dintre membrii CA.

De cealalta parte, administratorii executivi ai Cocor, carereprezinta grupul de actionari format din fondul de investitiiBroadhurst Investment, Daniel Stoica si Liviu Ursan, carecontroleaza pachetul majoritar de actiuni al companiei, au raspunsproblemelor ridicate de Besliu, publicand contractele incheiate cucompaniile de constructii si cu firmele care au avut mandatul de acauta chiriasi pentru noul complex. In total, dialogul dintre celedoua parti are cateva zeci de pagini si poate fi gasit pe site-ulcompaniei.

Magazin de lux sau magazin universal? Scadchiriile?

Prima problema ridicata de Besliu este renuntarea la conceptulde Cocor Luxury Store si diferentele care ar aparea intre businessplanul aprobat de actionari in 2008 si estimarile actuale.

Potrivitlui Besliu, chiria anuala pe care compania o va incasa la magazinulCocor in conditiile actuale ar fi de circa 3 mil. euro, fata de 6milioane de euro in planul initial, ceea ce ar face mai dificilarecuperarea investitiei de 25 de milioane de euro in modernizareacentrului comercial.

Conducerea Cocor spune insa ca nu s-a renuntat la conceptulinitial de magazin de lux ci doar la denumire. "Ca urmare adeclansarii crizei economice chiriasii nostri s-au speriat decuvantul luxury, si la cererea lor s-a procedat la o adaptare abrandului magazinului in Cocor Department Store (magazin universalcu raioane specializate - n.red.)", a declarat Dan Barbulescu,presedintele Cocor.

Administratorii mai spun ca nivelul mediu al chiriilor la cares-au incheiat contracte pana in prezent este de 58,35 de euro pemetrul patrat (pe luna) la care se adauga TVA, fata de 38 deeuro/mp plus TVA inainte de renovare.

Potrivit unei note explicative la situatiile financiare aleanului trecut, compania a inchiriat pana in prezent o treime dinsuprafata totala inchiriabila, de 9.675 de metri patrati siestimeaza ca toate spatiile comerciale vor fi inchiriate pana ladeschiderea magazinului, programata in septembrie 2010, estimand ochirie medie de 55 euro/mp fara TVA.

"Contractele semnate acopera 74% din suprafata inchiriabila sidoar cele cu garantii materiale acopera 34%", a precizat DanBarbulescu.

Actionarii nu se inteleg in privinta costurilorinvestitiei

Printre temele puse in discutie de Besliu se numara sicontractele incheiate de Cocor cu terte parti pentru finantarea,proiectarea si realizarea lucarilor la noul magazin. El cereexplicatii pentru cresterea valorii investitiei de la circa 10 mil.euro la 25 mil. euro si pentru intarzierea deschiderii magazinuluicu aproape un an. Conducerea Cocor sustine insa ca intarzierile inconstructie au fost determinate de conditiile meteo si deconditiile din teren.

Exista neintelegeri si in privinta creditului de 19 mil. eurocontractat in 2008 de Cocor pentru finantarea investitiei. Companiaa luat imprumutul de la BCR la o rata a dobanzii data de EURIBOR la6 luni plus 3,75% pe an, iar in 2009 creditul a fost redimensionatla 18 mil. euro, iar dobanda a crescut cu 0,5%. Besliu sustine caPiraeus Bank ar fi facut o oferta la o rata de EURIBOR la o lunaplus 1,9% pe an si ca solutia aleasa ar fi cu circa 4 mil. euro maiscumpa. De cealalta parte, conducerea Cocor spune ca nu a existat ooferta ferma, completa si serioasa din partea Piraeus la aceadata.

Divergente si la salariileadministratorilor

Besliu a reluat si problema indemnizatiilor membrilor CA, care astarnit si nemultumirea SIF Muntenia (SIF4) in ultimii ani. Ceitrei membri ai CA care alcatuiesc Comitetul Director au incasatanul trecut indemnizatii nete cumulate de 1,487 mil. lei (350.000de euro) si bonusuri de 900.000 de lei (212.000 de euro).Veniturile lunare ale presedintelui CA, firma Staar Rating,reprezentata de Dan Barbulescu, s-au ridicat astfel la circa 22.000de euro, salariu comparabil cu cel al unui manager demultinationala.

Adrian Baicusi, care a plecat in ianuarie 2009 de la conducereaoperatiunilor Siemens Romania pentru a prelua conducereaTranselectrica, a avut in ultimul an de mandat la Siemens veniturilunare de circa 20.500 de euro, in conditiile in care administraafaceri de peste 300 mil. euro. Cocor a avut anul trecut afaceri de11,7 mil. lei (2,76 mil. euro).

"Indemnizatiile si bonusurile au fost aprobate in organelecolective de conducere ale societatii. Comparatia este exagerataintrucat societatea noastra este transparenta in totalitate cuprivire la activitatea sa inclusiv remuneratia administratorilor,totul incadrandu-se in limitele mandatului acordat. Compania", aprecizat Dan Barbulescu.

"In 2009 Cocor a inregistrat un profit de 7,5 mil. lei, inconditiile in care Bugetul de Venituri si Cheltuieli pe 2009 a luatin calcul pierderi de 2,1 mil. lei. Explicatiile acestorperformante, intr-un an de maxim al crizei financiare, constau incresterea vanzarilor de publicitate pe mediafatada la 5,5 mil. lei,cu 30% peste buget, vanzarea spatiului comercial vizavi de BNR dinStrada Doamnei odata cu drepturile aferente celor 5 etajeneconstruite inca deasupra acestui spatiu la un pret anteriorimpactului crizei, vanzarea actiunilor detinute la Euxin pestepretul de piata, majorarea capitalului Cocor Turism si instrainareain profit a portofoliului de SIF-uri", a mai sustinut el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO