Burse - Fonduri mutuale

Surpriză neplăcută la Petrom în T3: leul tare şi Kazahstanul au adus compania pe pierderi

Surpriză neplăcută la Petrom în T3: leul tare şi Kazahstanul au adus compania pe pierderi

Autor: Roxana Pricop

10.11.2010, 23:57 28

Pierderea este considerată de către analişti ca fiind o surprizăneplăcută, mai ales în contextul în care anunţul vine după uncâştig de 719 mil. lei (171 mil. euro) în al doilea trimestru alanului şi după un profit net de 632 mil. lei în T3 2009.

"Petrom a avut un trimestru amestecat. Dacă pe partea de operaţiuniexcluzând elementele speciale rezultatele au fost peste aşteptărilenoastre, credem că pierderea de 100 de milioane de lei (rezultatnet după interesul minoritar - n. red.) ar putea surprinde piaţaîntr-un mod negativ", spune Tamas Pletser, analist pe seg­mentul depetrol şi gaze din cadrul ING.
Acţiunile Petrom au închis şedinţa de ieri cu o scădere de 1,5%, pefondul unor tranzacţii de 7,7 mil. lei, mai mari decât de obicei.De la începutul anului, titlurile SNP au o creştere de 32%.
Analistul ING mai spune că pierderea a venit mai ales dinpierderile financiare de 455 mil. lei cauzate de apreciereasemnificativă a leului faţă de dolar şi a unor costuri cu dobânzilemai mari, în timp ce reevaluarea subsidiarei din Kazahstan, de 441mil. lei, a afectat negativ profitul ope­raţional (EBIT).
"Pierderile semnificative de curs au fost provocate deîmprumuturile date în dolari către subsidiara din Kazahstan", credePletser.
Leul s-a apreciat cu circa 12% faţă de dolari în pe­rioada 30 iunie- 30 septembrie, în condiţiile în care dolarul s-a depreciatputernic în raport cu euro.

Vânzări mai mari susţinute de scumpiri
În ceea ce priveşte vânzările companiei, acestea au ajuns în altreilea trimestru la un nivel de 4,8 mld. lei (1,14 mld. euro), încreştere cu 6% com­parativ cu perioada similară a anului trecut.Creş­terea vânzărilor a fost susţinută în principal de creştereapreţurilor de vânzare ale carbu­ran­ţilor, în condiţiile în carevolumele au fost în scă­dere. Preţul mediu al benzinei a crescut înprimele nouă luni cu 13,5%, iar preţul motorinei a urcat cu20%.
"Pe parcusul trimestrului al treilea din 2010, mediul favorabil alpreţurilor la ţiţei şi optimizarea continuă a operaţiunilor derafinare au susţinut performanţa intrinsecă a companiei. În plus,îmbunătăţirea continuă a structurii noastre de costuri ne-a ajutatsă atenuăm efectele deteriorării continue a cererii interne, atâtpe piaţa combustibililor, cât şi pe cea a gazelor naturale.Profitul nostru a fost influenţat negativ în T3/10 de depreciereaactivelor din Kazahstan şi de pierderi valutare aferenteîmprumu­tu­rilor în dolari acordate de Petrom filialelor dinKazahstan", explică Mariana Gheorghe, direc­torul general executival Petrom.

Reduce investiţiile şi amână majorarea decapital
Compania spune că anul acesta nu-şi va îndeplini bugetul deinvestiţii anunţat iniţial, astfel că pentru întregul an 2010 vorfi alocate 1,1 - 1,2 mld. euro în locul celor 1,6 mld. euroanunţate la începutul anului.
"Datorită ciclului normal al proiectelor, o parte a programuluiinvestiţional amplu planificat pentru 2010 pentru OMV Petromestimăm că va fi implementat în noul an fiscal", se precizează înraportul financiar al companiei.
Astfel, în contextul în care o parte din banii alocaţi pentru anulacesta se vor regăsi în bugetul de investiţii din 2011, companiaspune că va face majorarea de capital de 600 mil. euro atunci cândşi statul român va finaliza procesul de vânzare a pachetului de9,8% din acţiunile SNP.
"Poziţia noastră financiară robustă a redus nevoia de majorare acapitalului social, permiţându-ne să urmărim alinierea cuiniţiativa statului de a vinde o parte din participaţia sa laPetrom. Având în vedere situaţia curentă, este posibil să solicitămacţionarilor noştri prelungirea autorizării directoratului şi dupădata de 29 aprilie 2011", mai spun reprezentanţii Petrom.
În ciuda pierderilor înregistrate de Petrom în al treilea trimestrual anului, rezultatul net pe pri­mele nouă luni din 2010 a ajuns la1,4 mld. lei (336 mil. lei), cu 46% mai mare faţă de perioadasi­mi­lară din 2009. În acelaşi interval, vânzările au ajuns la13,1 mld. lei (3,1 mld. euro), cu 11% mai mari.

Fără reevaluări, rezultatele ar fi fost pesteaşteptări
"În ceea ce priveşte evoluţia segmentelor majore, divizia deexplorare şi producţie a fost puternică, având un EBIT excluzândele­mentele speciale de 956 de milioane de lei, în timp ce parteade rafinare şi marketing a fost peste estimările noastre", maispune analistul ING.
Practic, rezultatul operaţional pe partea de exploare şi producţiea fost mai mare, chiar şi în ciuda unei producţii mai mici, dar afost lovit pe fondul deprecierii activelor din Kazahstan, zonă careaduce numai 3% din producţia anuală de hidrocarburi a Petrom.
Pe partea de rafinare şi marketing, segment care în mod tradiţionalera afectat de pierderi operaţionale, compania a înregistrat unrezultat pozitiv, vânzările fiind în valoare cu 12% mai mari decâtîn al treilea trimestru al anului trecut, în ciuda unor volumecomercializate în scădere cu 14%. "Vânzările segmentului derafinare şi marketing au crescut cu 12% faţă de T3/09 în principaldatorită preţurilor mai mari", se mai arată în raportulPetrom.
În ceea ce priveşte ultima parte a anului, reprezentanţii Petromestimează ca preţul ţiţeiului va rămâne volatil, oscilând între 70şi 85 de dolari pe baril.
"În România, PIB-ul va continua să se contracte deoarece avansulconsumului, principalul motor al creşterii din ultimii ani, varămâne anemic şi pe parcusul anului 2010. Creşterea TVA şireducerea puterii de cumpărare vor avea efect negativ asupranivelului cheltuielilor efectuate de către sectorul privat", se maiarată în raportul companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO