ARACO: În 2016, declinul sectorului de construcţii a fost de 5%, 2017 ar putea fi şi mai slab

24 mar 2017 Autor: Dan Straut

Volumul valoric al construcţiilor a scăzut în 2016 cu 5% raportat la anul 2015, iar dacă se continuă trendul din primul trimestru al acestui an, 2017 ar putea fi şi mai slab, arată estimările prezentate vineri de conducerea Asociaţiei Române a Antreprenorilor în Construcţii (ARACO).

„Declinul din 2016 a fost validat, în luna decembrie, şi de Eurostat, care confirmă reintrarea sectorului în recesiune. Dacă se va continua trendul manifestat în primul trimestru din acest an, rezultatele pe 2017 ar putea fi şi mai slabe”, a declarat preşedintele ARACO, Laurenţiu Plosceanu, într-o conferinţă de presă.

Potrivit asociaţiei, s-a ajuns la o valoare comparabilă cu cea din perioadă 2011-2013 în condiţii de productivitate mult mai redusă şi cu marje incerte de profitabilitate. „Reforma în achiziţii publice e departe de a fi finalizată Nu există incă un model convenit de contract pentru achiziţii publice. Relansarea investiţională pentru 2016 a fost un eşec iar pentru anul în curs istoria pare a se repetă. Efectele probabile vor fi profund negative în planul menţinerii competitivităţii operatorilor din sector”, arată ARACO.

Asociaţia mai semnalează „nestartarea Programelor operaţionale deşi am ajuns la jumătatea cadrului financiar comunitar 2014-2020”. Semnalele pozitive din segmentele rezidenţial şi comercial „sunt contracarate de semnalele negative din zona de infrastructură, mediu şi dezvolatare regională, iar reducerea semnificativă a expunerilor bancare pe sectorul de construcţii este completată cu absenţa unei bănci de investiţii autohtone”.

Potrivit ARACO, principalele riscuri ale anului 2017 cu care sectorul de construcţii se confruntă sunt:
- intrarea în inactivitate a multor societăţi de construcţii generată de nivelul redus al investiţiilor publice, precum şi de amânarea nejustificată de către beneficiari a unor recepţii ajunse la termen;
- sincope consistente în asigurarea finanţării pe proiectele începute;
- menţinerea poziţiilor abuzive ale entităţilor achizitoare cu capital de stat în materie de condiţii contractuale şi caiete de sarcini;
- majorarea nivelului minim al salariului de la 1 februarie, în contextul absenţei mecanismului contractual de ajustare a preţurilor
- o toleranţă complice a multor entităţi achizitoare în ceea ce priveşte utilizarea unor operatori fără certificare prealabilă a capabilităţii tehnice şi umane în lipsă unor reglementări adoptate;
- apetitul unor beneficiari cum sunt CNAIR sau Primăria Bucureşti de a executa lucrări în regie proprie sau cu firme nou înfiinţate în acest scop;
- menţinerea unor cerinţe minimale legate de palmares prea mari pentru proiectanţi şi constructori în condiţiile în care în ultimii ani investiţiile au scăzut;
- efectele negative generate de implementarea întârziata a Master Planului General de Transport;
- întârzierea promovării Legii Prevenţiei;
- necorelări între legislaţia fiscală şi cea a insolvenţei, care devin bariere pentru firmele aflate în insolvenţă în vederea participării la licitaţii;
- proiectul de modificare a Directivei CE privind detaşarea lucrătorilor;
- dezinteresul guvernamental în materie de promovare a unor programe de reabilitare a structurilor înalte critice, programe de consolidare la risc seismic;
- dezinteresul guvernamental în materie de implicare a organizaţiilor profesionale şi patronale relevante în elaborarea Codului Urbanismului şi Construcţiilor, anunţat de Ministerul Dezvoltării şi Administraţiei Publice.

În consecinţă, principalele măsuri şi propuneri pe care ARACO le susţine public la începutul anului 2017 sunt următoarele:

1. Anunţarea publică de către Guvern, prin ministere, precum şi de către autoritătile locale a etapelor relansării proceselor investiţionale din surse comunitare/naţionale/locale cu detalierea listelor de proiecte şi cu precizarea asigurării/disponibilităţii resurselor financiare aferente.
2. Promovarea prioritizată de către Guvernul României prin ministerele aferente a investiţiilor în continuare şi a celor noi în domeniile infrastructurii rutiere, a infrastructurii de căi ferate, a infrastructurii de mediu, a infrastructurii energetice clasice şi verzi, a infrastructurii edilitare, a infrastructurii din domeniul sănătăţii, a infrastructurii agricole şi din turism, a construcţiilor de locuinţe noi (inclusiv locuinţe sociale), a programelor de reabilitare energetică a clădirilor vechi şi noi, private sau publice.
3. Promovarea în regim de urgenţă a unui model de contract pentru proiectele finanţate public, cu consultarea asociaţiilor profesionale şi patronale relevante.
4. Promovarea în regim de urgenţă a unui mecanism de ajustare a preţurilor pentru lucrările în continuare, ca urmare a efectelor majorării salariului minim asupra cheltuielilor cu manopera.
5. Solicitarea poziţiei Consiliului Concurenţei pe tema lucrărilor în regie proprie la fosta CNADNR sau a companiei de construcţii înfiinţată de PMB.
6. Monitorizarea dinamică a implementării Master Planului General de Transport.
7. Extinderea cerinţei minime pentru experienţă similară atât pentru proiectanţi (eventual la 5 ani), cât şi pentru constructori (eventual la 7 ani).
8. Necesitatea corelării dispoziţiilor din Legea insolvenţei cu cele din Codul de Procedură Fiscală şi cu cele din Ordinul 3654/2015 privind procedura de eliberare a certificatului fiscal din perspectiva accesului firmelor aflate în insolvenţă la procedurile de licitaţie publică.
9. Clarificarea aspectelor legate de proiectul de lege cu TVA zero la vânzările de locuinţe din perspectiva cadrului legislativ comunitar şi a efectelor urmărite, precum şi analizarea posibilităţii menţinerii cotei reduse de 5% atât la prima vânzare, cât şi la următoarele (prin reducerea cotei tot la 5%).
10. Promovarea şi susţinerea financiară a unor programe speciale (eficientizare energetică, structuri critice, protecţie antiseismică, eliminarea azbestului din clădirile existente).
11. Înfiinţarea unei structuri ministeriale/departamentale în cadrul Guvernului României cu atribuţii directe metodologice şi de reglementare în ceea ce priveşte activitătile specifice sectorului de construcţii.

 
Cuvinte cheie:
ARACO
, CONSTRUCŢII
, INFRASTRUCTURĂ
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide