Business Construct

Extindere: Nr. 2 din Austria: buget nelimitat pentru achizitii

Extindere: Nr. 2 din Austria: buget nelimitat pentru achizitii

Mario Proll, administrator al Porr Construct: Vrem sa achizitionam o companie de constructii locala de marime medie, care sa detina sucursale in orasele din provincie, resurse umane, utilaje si unitati de productie. Am stabilit deja primele contacte cu anumite companii si ne aflam in negocieri.

28.08.2008, 11:40 381

Porr Construct, divizia locala a celui de-al doilea constructor din Austria, estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri de circa 80 de milioane de euro, mai mult decat dubla fata de cea inregistrata anul trecut de circa 35 de milioane de euro, datorita contractelor aflate in derulare.
"Vrem sa achizitionam o companie de constructii locala de marime medie, care sa detina sucursale in orasele din provincie, resurse umane, utilaje si unitati de productie. Am stabilit deja primele contacte cu anumite companii si ne aflam in negocieri", spune Mario Proll, administrator al Porr Construct. Austriecii cauta companii cu un management solid care vrea sa extinda businessul si are nevoie de ajutor.
"De la sapte angajati cati eram in 2006 am ajuns astazi la circa 250, odata cu extinderea contractelor, urmand sa ajungem la circa 280 pana la finalul anului. Strategia noastra este sa avem propriii angajati si nu avem un buget stabilit pentru o eventuala achizitie", spune Mario Proll, administrator Porr Construct.
Compania Porr este impartita in mai multe divizii, constructii subterane si la nivelul terenului, constructii civile si industriale, tehnica mediului inconjurator si instalatii mecanice si electrice. Unul dintre principalele proiecte este reabilitarea caii ferate in zona Campina - Predeal, cu o valoare contractuala de 140 milioane de euro, care se va finaliza pana in anul 2010. CFR SA a incheiat sase contracte de lucrari pentru reabilitarea liniei de cale ferata Campina-Predeal, cu o valoare totala de 300 de milioane de euro, toate avand termen de finalizare in 2010. Lucrarile se desfasoara pe patru loturi, primul cuprinzand lucrari de infrastructura si suprastructura cai ferate si aparari terasamente, executat de Porr.
"Vrem sa cream o echipa stabila pe piata locala si sa ne concentram pe proiectele de infrastructura, cum sunt autostrazile si drumurile nationale. Participam la procesul de licitatie pentru proiectul in parteneriat public-privat Comarnic-Brasov, avand in vedere ca am derulat doua astfel de contracte si in Ungaria, impreuna cu grupul Bilfinger Berger", spune reprezentantul Porr. Consortiul Autostrada A3 Comarnic-Brasov Consonoi Bilfinger Berger Porr se afla printre cele patru preselectate de Ministerul Transporturilor, dintr-un total de 12 oferte. Printre consortiile selectate se mai numara si Astrada Concessions, Strabag, Egis si Eurovia Housing & Constructions, asocierea CAP Consortium Autostrada Prahova, alcatuita din firmele Colas SA, Bouygues Travaux Publics, DTP-Terrassement SA si Meridian Infrastructure Finance SRL & Intertoll Europe ZRT, precum si consortiul Vinci Concessions-Aktor Concessions-Vinci Construction Grands Projets-Aktor.
Pentru a putea participa la cat mai multe proiecte, compania si-a extins anual businessul prin derularea unor investitii in facilitati de productie si achizitionarea unor utilaje si echipamente.
"Investitiile pe piata locala au ajuns in prezent la 10-15 milioane de euro in dezvoltarea activitatii de pe piata locala, in achizitia de echipamente, dezvoltarea de facilitati de productie si achizitionarea de materii prime", spune Proll. Compania detine o unitate de productie a betonului in comuna Pantelimon si una de asfalt in judetul Suceava.
Pana la realizarea unei achizitii, compania a decis sa deschida o subsidiara in zona Banatului. "Am inaugurat recent un birou in zona de vest a tarii, la Timisoara, care se va implica in executarea de proiecte locale", afirma reprezentantii Porr.


Romania va absorbi un sfert din fondurile UE
Piata constructiilor a crescut in ultimii doi ani chiar si cu 30%, urmand ca trendul ascendent sa se mentina si in urmatorii ani datorita accesarii fondurilor structurale. Daca in ultimii ani principalul motor de crestere a pietei constructiilor au fost investitiile imobiliare, in urmatorii ani este de asteptat ca infrastructura sa atraga cele mai multe lucrari.
"In urmatorii 10-15 ani piata locala a constructiilor va continua trendul ascendent. In prezent, piata se dezvolta haotic, iar ritmul de crestere a pretului la materiale de constructii si al fortei de lucru a fost foarte dinamic. Insa in scurt timp se va atinge un nivel maxim al preturilor, peste care investitiile de pe piata constructiilor nu vor mai fi profitabile", explica Proll.
Potrivit estimarilor companiei austriece, Romania va putea sa atraga circa 20-25% din nivelul total al fondurilor europene care vor fi acordate pentru infrastructura in urmatorii ani. "Din pacate, birocratia este foarte ridicata si impiedica implementarea rapida a proiectelor", subliniaza Proll.
Una dintre cele mai mari probleme care afecteaza lucrarile de constructii este productivitatea muncitorilor. "Productivitatea muncii este de cinci ori mai redusa decat in Austria si avem nevoie de trei pana la de cinci ori mai multi angajati decat utilizam de obicei la o lucrare. Aducem specialisti din grup care organizeaza traininguri de pregatire a angajatilor", afirma reprezentantii Porr.
Daca muncitorul nu are un venit care sa-i asigure un nivel decent de trai, eficienta va fi in continuare scazuta. "In momentul in care muncitorul roman nu va mai avea grija zilei de maine va deveni mai eficient si vom putea reduce echipele actuale cu circa 50%. De multe ori tineam muncitorii pe santier cinci zile pe saptamana, iar ei alegeau sa lucreze si sambata si duminica pe alte santiere pentru a-si majora castigurile, insa productivitatea din timpul saptamanii scadea", spune Proll.
O solutie propusa de autoritatile locale este atragerea muncitorilor romani care lucreaza in strainatate, in tari precum Spania, Italia sau Germania, unde piata constructiilor se afla in scadere.
"Romanii care au plecat in strainatate in ultimii 15-20 de ani vor fi adusi cu greu inapoi, pentru ca si-au creat un anumit stil de viata, pe care aici nu-l regasesc. Nu vrem sa aducem muncitori straini pentru a nu uni prea multe culturi pe santier", explica administratorul Porr Construct.


Planuri pentru dezvoltarea de proiecte imobiliare
Grupul austriac activeaza pe piata locala si cu divizia de dezvoltari imobiliare, care achizitioneaza terenuri pentru dezvoltarea de proiecte rezidentiale si de birouri in Bucuresti si in imprejurimi. "Primul proiect va fi dezvoltat in nordul Bucurestiului si va cuprinde birouri si apartamente pentru angajati, investitia urmand sa se ridice la circa 5 milioane de euro intr-o prima faza", afirma Proll.
Porr a achizitionat circa 10-15 hectare in Capitala pentru dezvoltarea unor proiecte imobiliare, care vor atrage intr-o prima faza investitii de circa 30-50 de milioane de euro.
"Piata imobiliara locala este atipica fata de celelalte zone din Europa Centrala si de Est, avand in vedere ca au existat foarte multi speculatori", considera Proll.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO